Nowe Mondeo pojawi się na rynku pod koniec tego roku jako zupełnie nowa konstrukcja. Będzie dostępne w dwóch wariantach karoserii z stopniowanym i ściętym tyłem oraz jako kombi- turnier. Warianty wyposażenia podzielono na trzy kategorie: Ambiente, Trend i Ghia. Duża przestrzeń wewnątrz, nowe silniki, podwyższone standardy bezpieczeństwa i atrakcyjna cena mają zapewnić tej nowej limuzynie klasy średniej dobry start. Według Forda nowe Mondeo ma rozpocząć pięcioletnią ofensywę produkcyjną firmy.
Wzornictwo zastosowane w Mondeo sprawia wrażenie oszczędnego i wyluzowanego jednocześnie. Nowy model odróżnia się od poprzednika własną linią, szczególnie w projekcie wnętrza, które robi bardzo "techniczne" wrażenie. Producent zmniejszył znacznie ilość przestrzeni potrzebnej do pomieszczenia wszystkich komponentów mechanicznych a rozstaw osi powiększono o 50 mm. Na powiększeniu Mondeo skorzystało przede wszystkim jego wnętrze - pasażerowie zyskali dodatkowe centymetry na długości i szerokości. Bagażnik o pojemności ok. 500 l można łatwo załadować dzięki dużej klapie.
Nowy system bezpieczeństwa Forda tzw. "intelligent protection system" dba o pasażerów z przodu i z tyłu przy użyciu dwustopniowych przednich i bocznych poduszek powietrznych, oraz poduszek powietrznych chroniących okolice głowy i ramion. Wraz z aktywnymi zagłówkami z przodu, trzypunktowymi pasami bezpieczeństwa na wszystkich siedzeniach oraz napinaczami pasów z przodu mają maksymalnie zredukować ewentualne skutki zderzenia. W unikaniu wypadków pomoże także ABS z elektroniczną dystrybucją siły hamowania, system hamowania (EBA) i elektroniczny program stabilizacji ESP - ten ostatni dostępny za odpowiednią dopłatą.
Mondeo staje w szranki z dwoma nowymi rodzinami silników. Nowe czterocylindrowe silniki benzynowe Duratec HE i silnik diesla z wtryskiem bezpośrednim Duratorq DI po raz pierwszy zostały zainstalowane w samochodzie osobowym Forda. Wszystkie trzy czterocylindrowe silniki Duratec HE spełniają wymogi normy Euro-4 dotyczącej emisji spalin. Silniki benzynowe mają pojemność skokową 1,8 l - 81 kW (110 KM) lub 92 kW (125 KM) oraz 2,0 l/107 kW (145 KM). Przeciętne zużycie paliwa pojazdów wyposażonych w silniki Duratec HE wynosi od 7,7 do 8,0 l na 100 km.
Oba silniki turbodiesla spełniają normę Euro-3. Dwulitrowy motor uzyskuje moc 66 kW (90 KM) a w silniejszej wersji - 85 kW (115 KM). Przeciętne zużycie paliwa dla obu jednostek wynosi 5,9 l na 100 km. Najmocniejszym silnikiem jest unowocześniony 2,5-litrowy, 24-zaworowy V6 o mocy 125 kW (170 KM). Przeciętne zużycie paliwa tego silnika wynosi 9,8 l na 100 km.
Hamulce tarczowe o dużej średnicy zamontowano przy wszystkich kołach. Współpracują one z należącym do wyposażenia seryjnego ABS-em, elektroniczną dystrybucją siły hamowania oraz asystentem hamulców EBA.