W ten sposób Ford został marką o największej liczbie wygranych rajdów w historii mistrzostw świata, a zdobyte punkty pozwoliły zmniejszyć stratę do lidera klasyfikacji zespołów fabrycznych bieżącego sezonu do 5 punktów.
Rajd Portugalii czyli Rally de Portugal (27 – 30 maja) kończy serię pięciu kolejnych rajdów szutrowych. W lipcu po wakacyjnej przerwie serial powróci na asfalty Po zwycięstwie w Nowej Zelandii załoga Forda Focus RS WRC Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila awansowała na drugie miejsce w klasyfikacji kierowców. Ich koledzy z zespołu Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen zajmują trzecią pozycję ze stratą ośmiu punktów do Latvali.
Rajd Portugalii ma długą tradycję w WRC. Rozgrywany dawniej przez wiele lat na północno- zachodnim wybrzeżu, w 2007 roku powrócił do kalendarza po dłuższej przerwie, ale już w Algarve, turystycznym regionie na południu kraju, z bazą w mieście Faro. Rywalizacja przebiega na odcinkach specjalnych w górach nieopodal miasta, a trasę wytyczono na drogach łączących szybkie fragmenty z trudnymi technicznie sekcjami na twardej nawierzchni, morderczymi dla opon zwłaszcza, gdy jest sucho. W tym roku rajd odbywa się dwa miesiące później niż zwykle, co oznacza, że pogoda może być sucha i upalna, a trasy będą pokryte warstwą luźnego szutru.
Dla Mikko Hirvonena będzie to trzeci start w Rajdzie Portugalii. Przed rokiem Fin zajął drugie miejsce. "To średnio szybki rajd, dość techniczny z licznymi zakrętami przez szczyty, dlatego ważny jest precyzyjny opis trasy i tor jazdy. Zanosi się na gorącą i suchą pogodę, a rajd będzie z pewnością morderczy dla ogumienia. Podłoże dróg jest twarde, dlatego podczas drugich przejazdów przyczepność powinna być dobra, ale trzeba będzie zwracać uwagę na zużycie opon," powiedział.
"Rajd Nowej Zelandii przyniósł nam rozczarowanie, ale w Portugalii spróbuję odzyskać swoje normalne tempo. Teraz nie myślę już o miejscu w klasyfikacji, chcę po prostu pojechać w Portugalii tempem, na które mnie stać. Długo zastanawiałem się, dlaczego na antypodach zabrakło mi szybkości. Być może cisnąłem zbyt mocno i stąd wynikały moje błędy, dlatego w ten weekend pojadę nieco mniej agresywnie, swoim normalnym tempem i zobaczymy – może to przyniesie lepsze efekty," dodał Hirvonen.
Latvala także wystartuje w Portugalii po raz trzeci w swej karierze. 25-letni Fin jest pełen wiary w swe możliwości po zwycięstwie w Nowej Zelandii. "W tym roku zupełnie inaczej podchodzę do swojej roli w zespole, w którym jestem kierowcą numer 2. Doskonale rozumiem tę rolę. W naszym sporcie chodzi nie tylko o to, by być najszybszym. Trzeba jeździć regularnie i kończyć rajdy, aby mieć szanse na walkę o tytuł. To podejście się sprawdza, chociaż mam jeszcze sporo do zrobienia i pracuję nad tym cały czas," powiedział.
W 2009 roku Latvala zakończył start w Portugalii spektakularnym, bardzo groźnie wyglądającym wypadkiem, „rolując” swojego Forda Focus RS WRC kilkanaście razy w dół skarpy na dystansie ponad 150 metrów! Wideo pokazujące ten wypadek obejrzano na YouTube blisko 800 000 razy! "Jedziemy ten pechowy odcinek także w tym roku. W czasie zapoznania zwolnimy w tym miejscu i spojrzymy w dół! I z pewnością zmienimy opis tego zakrętu. Ten wypadek to już przeszłość. Pojadę ten odcinek jak każdy inny OS," dodał.
Khalid Al Qassimi i Michael Orr wystartują w rajdzie trzecim Fordem Focus RS WRC zespołu, powracając do mistrzostw po przerwie, która trwała od zimowego Rajdu Szwecji. "W ostatnich miesiącach byłem zajęty startami w zespole Abu Dhabi we wszystkich rundach Mistrzostw Bliskiego Wschodu. Mam nadzieję, że doświadczenia zdobyte w tych trudnych rajdach na szutrowych i piaszczystych nawierzchniach przydadzą się w Rajdzie Portugalii. W zeszłym roku zajęliśmy tu wraz z Michaelem ósme miejsce. Wierzę że stać mnie na podobny lub nawet lepszy wynik w nadchodzący weekend," powiedział Al Qassimi.
Trasę rajdu wytyczono na drogach regionów Algarve i Baixo Alentejo na południowym wybrzeżu Portugalii. Organizatorzy wprowadzili pewne zmiany w porównaniu z trasą sprzed roku. Baza rajdu znajduje się ponownie na stadionie Estádio Algarve, zbudowanym na piłkarskie mistrzostwa Europy w roku 2004, niedaleko miasta Faro.
Oprócz parku serwisowego, na stadionie zlokalizowano także Super OS, który rozpocznie rywalizację w czwartek wieczorem, a ponowny przejazd tej próby zaplanowano na niedzielne popołudnie, gdy będzie to ostatni odcinek specjalny rajdu.
Pozostałe odcinki specjalne wytyczono w górach Serra do Caldeirão, na północ od Faro. Każdy etap składa się z dwóch identycznych pętli. Załogi pokonają łącznie 18 odcinków specjalnych o długości 355,32 km, a łączny dystans trasy to 1223, 07 km.