Wielką niespodzianką i niezaprzeczalną atrakcją prezentowanej przez Forda La Collection Focus podczas tegorocznego salonu samochodowego 2004 Mondial de l’Automobile w Paryżu było studium nadwoziowe oparte na najnowszym Fordzie Focus, który także ma swoją premierę w Paryżu.
– Samochód koncepcyjny Ford Focus Vignale jest stylowym i pełnym elegancji studium sportowego auta o "podwójnej" osobowości. Finezja stylistów harmonizuje tu z ultranowoczesnymi dodatkami, zaś całość nawiązuje do klasycznych włoskich samochodów sportowych – mówi główny projektant Ehab Kaoud.
Studium Ford Focus Vignale, eksponowane w Paryżu obok całej gamy modeli tworzących rodzinę nowego Forda Focus, jest jednostkowym prototypem, który pokazuje potencjalne możliwości tworzenia przyszłych modeli i odmian na bazie Forda Focus.
– Uważamy, że pełna dynamiki stylistyka nowego Forda Focus niesie w sobie ogromny potencjał, który można wykorzystać dla tworzenia nowych modeli i wersji, które w naszych odbiorcach będą wzbudzały autentyczną chęć posiadania, – stwierdził Derrick Kuzak, wiceprezes europejskiej filii Forda, odpowiedzialny za prace nad nowymi modelami. – Studium Ford Focus Vignale wyraźnie wskazuje, jak intrygujące możliwości wchodzenia w nowe nisze rynkowe stwarza najnowsza rodzina Forda Focus.
Włoska krew
Koncepcyjny Ford Focus Vignale bierze inspiracje oraz nazwę z dzieła włoskiego stylisty i projektanta Alfredo Vignale (1913 – 1969), który miał wiele związków z Fordem i który wniósł znaczący wkład w dzieło europejskich stylistów Forda.
Założona przez niego firma nadwoziowa Carrozzeria Vignale w latach 1950. i 1960. zasłynęła projektowanymi na zamówienie nadwoziami samochodów sportowych, które znane były z niezwykłej urody. Później, w 1969 roku, firma połączyła się z kontrolowaną przez Ford Motor Company spółką De Tomaso Automobili, także słynącą z produkcji szybkich samochodów sportowych.
Studium nadwoziowe Ford Focus Vignale to w rzeczywistości dwa samochody w jednym – to idealna propozycja na zmieniający się nastrój właściciela i zmieniające się otoczenie. Bez względu na pogodę, koncepcyjny Ford Focus Vignale wyraża silny ładunek emocjonalny, który zdaniem stylistów Forda u jednych wywoła silną chęć posiadania, a u innych – odrobinę zazdrości. Jako stylowe, sportowe coupé samochód ten jest równie atrakcyjny jesienią i zimą, dzięki harmonijnemu połączeniu egzotycznej elegancji i atrybutów czysto racjonalnych, takich jak: luksusowe wyposażenie, komfort i bezpieczeństwo. Oglądana z boku, sylwetka Forda Focus Vignale przyciąga uwagę oryginalną linią i dynamiką, które zapowiadają pełną wrażeń jazdę, będącą dziś standardowym atrybutem wszystkich samochodów Forda.
Za jednym naciśnięciem guzika stylowe coupé z gracją zmienia się w elegancki kabriolet. Pokrywa bagażnika bezszelestnie otwiera się i składany twardy dach unosi się do tyłu, chowając się w bagażniku. Po tej przemianie Ford Focus Vignale zyskuje zupełnie nowe oblicze, wzbudzając romantyczną tęsknotę za beztroskimi przejażdżkami z opuszczonym dachem i rozwianymi wiatrem włosami.
Dopiero zdjęcie dachu w całej okazałości odkrywa jakość i kunszt wykonania. W każdym calu widoczne są wysokiej jakości materiały wykończeniowe, uzupełnione akcentami i dodatkami stylistycznymi przypominającymi klasyczne włoskie samochody sportowe z dni ich największej świetności.
Jednym z takich ważnych akcentów widocznych w smukłym, opływowym profilu Forda Focus Vignale są klamki drzwi. Ich wzornictwo jest współczesną wariacją na temat kształtów spotykanych w klasycznych, projektowanych przez Alfredo Vignale, nadwoziach typu spider – mamy zatem elegancki romb subtelnie uformowany z polerowanego aluminium. Jednak, w odróżnieniu od pierwowzoru z początku lat sześćdziesiątych, prosty, idealnie pasujący do palca przycisk klamki, uruchamia elektronicznie rygiel zamka, umożliwiając otwarcie drzwi z odpowiednią dozą stylu i szyku.
– Nadwozie podoba się ze względu na subtelną gładkość powierzchni, z zaznaczonymi gdzieniegdzie wysmakowanymi detalami stylistycznymi – objaśnia z dumą główny projektant Ehab Kaoud. – Palce wprost chcą pieścić gładką powierzchnię karoserii – -dodaje Kaoud. Wyraziste linie nadwozia i wpadające w oko sekcje karoserii wpisują się w konwencję, zapoczątkowaną przez seryjne modele nowego Forda Focus. Stanowiła ona bazę, dzięki której projektanci stylizujący studium Forda Focus Vignale mogli skorzystać z rzadko spotykanej w segmencie samochodów kompaktowych sposobności do stworzenia rasowej wersji coupé. Nowy Ford Focus oszczędził im przy tym konieczności uciekania się do nienajszczęśliwszych kompromisów, wynikających z praktycznej trudności zaprojektowania obszernego wnętrza w samochodzie sportowym mającym chowany dach.
– Niektórzy projektanci są gotowi iść na kompromis w konstrukcjach tego typu. My na taki kompromis nie chcieliśmy się zgodzić – dodaje E. Kaoud. – Naszym celem było zaprojektowanie samochodu, który przede wszystkim będzie urzekał swoją urodą sportowego coupé, gdyż w wielu rejonach Europy użytkownicy tego typu aut częściej jeżdżą z podniesionym niż opuszczonym dachem. To właśnie fakt iż studium Forda Focus Vignale jest przede wszystkim stylowym coupé, o rasowym wyglądzie i fantastycznym w prowadzeniu, decyduje o niepowtarzalnym charakterze tego prototypu – kontynuuje E. Kaoud.
Owocem prac zespołu stylistów Forda jest kolejna odmiana seryjnego modelu, zaprojektowana z niezwykłym polotem. Tylko linie dyskretnie przecinające podstawę kształtnego i zgrabnego tylnego słupka zdradzają, że koncepcyjny Ford Focus Vignale ma składany dach.
Jakość i finezja
Jasny i delikatny odcień lakieru, noszący nazwę Amalfi, kojarzy się z nadmorską świeżością. Odcień ten dodatkowo podkreśla klimat wyrafinowanego luksusu widocznego w wykończeniu koncepcyjnego Forda Focus Vignale.
W zewnętrznej szacie nadwozia uwagę zwracają detale z polerowanego aluminium, które nawiązują do chromowanych dodatków stylistycznych używanych w klasycznych włoskich samochodach sportowych GT sprzed 40-50 lat. Na wysokości progów, wzdłuż całej długości nadwozia, biegnie wąski poziomy pasek z błyszczącego aluminium, akcentujący nisko zawieszoną sylwetkę. Paskowi temu odpowiada drugi poziomy pasek, widoczny przy dolnej krawędzi linii bocznych szyb.
Powierzchnia oszklona prototypowego Forda Focus Vignale ma niebiesko-zielony odcień Acqua, który dodaje karoserii aury ekskluzywnej indywidualności i który w subtelny sposób tonuje kolorystykę wnętrza, kiedy samochód ma podniesiony dach. Po opuszczeniu dachu wnętrze przyjemnie kontrastuje z wlewającym się do wnętrza słońcem, jeszcze wyraźniej podkreślając drugą osobowość tego niezwykłego samochodu.
Nowa krata wlotu powietrza, charakterystycznie wykończona aluminium, stwarza wrażenie, że koncepcyjny Ford Focus Vignale mógłby należeć do którejś z prestiżowych marek z najwyższej półki. Poziome poprzeczki wlotu powietrza wyraźnie odróżniają ten prototyp od pozostałych modeli rodziny Forda Focus, być może sugerując delikatnie, w którym kierunku będą szły przyszłe poszukiwania stylistów Forda.
Akcenty aluminiowe w dolnej części nadwozia są widoczne i z przodu i z tyłu pojazdu. W stylowy sposób podkreślają one przednie wloty powietrza i tylne końcówki rur wydechowych. Wyrazisty pas aluminium biegnie także wzdłuż krawędzi pokrywy bagażnika, pomiędzy tylnymi światłami.
Głębokie, z pasją wyrzeźbione niemal 20-calowe obręcze kół, zaopatrzone w szerokie, agresywnie prezentujące się ramiona, tworzą miły dla oka kontrast pomiędzy zewnętrzną powierzchnią z polerowanego stopu aluminium i wewnętrznymi, lecz ciągle widocznymi dla oka, powierzchniami obręczy wykonanymi z wytaczanego aluminium.
Luksus przede wszystkim
We wnętrzu koncepcyjnego Forda Focus Vignale w każdym calu widać dbałość o luksus. Nie trzeba dodawać, że pokazywany w Paryżu prototyp charakteryzuje taka sama wysoka staranność wykonania i dbałość o szczegóły jak w pozostałych modelach rodziny Forda Focus.
– Skórzane i zamszowe wykończenie wnętrza w jasnej tonacji Amalfi Light tworzy klimat świeżości i przestronności, świetnie uzupełniając obszerne wnętrze, w którym pasażerowie jadący z tyłu znajdą więcej miejsca niż w wielu kompaktowych kabrioletach obecnie oferowanych na rynku – podkreśla główny projektant wnętrza, Narendra Karadia. Dyskretne akcenty wzornicze w tonacji Acqua widać także we wnętrzu. Nawiązaniem do ściegów typowych dla tapicerki klasycznych włoskich samochodów sportowych jest -– będący ich współczesną interpretacją – kontrast, jaki dają wykończenia Acqua filetto skórzanych foteli w odcieniu Amalfi Light. Kolejnym akcentem retro są poprzeczne "żyłki" lub "żeberka" na siedzeniach i oparciach foteli, które jednak we współczesnym wykonaniu są delikatniejsze i mają subtelniejszy wygląd.
Górna część deski rozdzielczej jest pokryta skórą w kolorze czarnym, o fakturze "Abalone", zaś jej dolna sekcja – zamszem w jasnym odcieniu Amalfi Light. Do zewnętrznej szaty nadwozia natomiast nawiązują metalizowane ozdobniki wewnętrznych wykładzin drzwi i metalizowane ramiona kierownicy.
– Wnętrze koncepcyjnego Forda Focus Vignale zostało zaprojektowane z finezją, w sposób harmonizujący z zewnętrzną szatą nadwozia, z wykorzystaniem wysokiej jakości materiałów i z ogromną starannością wykonania, którą widać we wszystkich modelach nowego Forda Focus – wyjaśnia Narendra Karadia. – Proponujemy wizję stylistyczną, która, mam nadzieję, wywoła żywe reakcje wśród zwiedzających salon paryski i stanie się inspiracją do kolejnych tego typu dokonań – dodaje Karadia.
Technika cyfrowa w służbie stylistów
Na potrzeby prac nad koncepcyjnym Fordem Focus Vignale, Dział Projektowania Ford of Europe utworzył specjalny zespół stylistów i projektantów, który otrzymał do dyspozycji studio projektowe w centrum technicznym w Dunton w Anglii. Jedną z zalet tego posunięcia była możliwość wykorzystania systemów komputerowych o ogromnej mocy obliczeniowej, które umożliwiły zaprojektowanie kompletnego prototypu całkowicie techniką cyfrową, i to w rekordowo krótkim czasie.
– Ten samochód, który nadaje się na każdą porę roku, stworzyliśmy w rekordowo krótkim czasie. Pokazaliśmy tym samym jak bardzo rozwojową konstrukcją jest nowy Ford Focus, na bazie którego będą mogły powstawać kolejne modele niszowe – wyjaśnia Chris Bird, Dyrektor Działu Projektowania Ford of Europe.
– Z niecierpliwością będziemy czekać na reakcje opinii publicznej i specjalistów. Ford Focus Vignale ma przecież wszelkie atuty nowego seryjnego Forda Focus, do których dodaje zupełnie nową jakość. Ta nowa jakość odwołuje się przede wszystkim do emocji i wywołuje silną chęć posiadania. Naszym zdaniem ten rys charakteru będzie wkrótce widoczny we wszystkich przyszłych konstrukcjach Forda – podsumowuje Chris Bird