Ford Fiesta RS World Rally Car został dziś po raz pierwszy zaprezentowany publicznie podczas Salonu Samochodowego w Paryżu. Samochód zadebiutuje w zawodach podczas Rajdu Szwecji, otwierającego Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA 2011, w dniach 10-13 lutego.
Wykorzystując jako podstawę samochód rajdowy Ford Fiesta S2000, który podczas swojego debiutu w styczniu wygrał legendarny Rajd Monte Carlo, a także inne międzynarodowe i krajowe rajdy w 2010 r., zespół projektantów Ford of Europe we współpracy z firmą M-Sport dopracował stylistykę nadwozia oraz właściwości aerodynamiczne nowego Forda Fiesta, aby stworzyć ekscytującego następcę odchodzącego Forda Focus RS WRC.
Nowa era Rajdowych Mistrzostw Świata
Ford Fiesta RS WRC będzie wstępem do nowej ery Rajdowych Mistrzostw Świata. Auto posiada napęd na cztery koła oraz turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra, oparty na zupełnie nowej rodzinie silników Ford EcoBoost, umożliwiających spełnienie wymogów nowych przepisów FIA.
Nowa rodzina silników Ford EcoBoost wykorzystuje bezpośredni wtrysk benzyny oraz turbosprężarkę do maksymalnego zwiększenia osiągów i wydajności. „Wprowadzenie najnowszych osiągnięć technologicznych Forda w dziedzinie silników do programu rajdowego jeszcze bardziej umacnia nasze zaangażowanie w sporty motorowe. Jednocześnie demonstruje to nasze stałe poparcie dla idei korzystania w rywalizacji sportowej z niedrogich rozwiązań poprzez wykorzystanie istniejącego silnika cywilnego jako bazy dla jednostki napędowej naszego auta WRC” – wyjaśnia Mike Norton, kierownik ds. sportów motorowych w Ford of Europe.
Za smarowanie w silniku Fiesty RS WRC odpowiada oczywiście Castrol. „Współpraca na arenie Rajdowych Mistrzostw Świata FIA z zespołem BP Ford AbuDhabi WRT to naturalna konsekwencja naszej współpracy z inżynierami Forda przy wspólnym opracowywaniu środków smarnych dla całej gamy modeli tej marki” – mówi Sławomir Radoń, Marketing Manager Central Europe w firmie Castrol.
Z salonu na trasę
Prezentacja Forda Fiesta RS WRC na Salonie Samochodowym w Paryżu poprzedza pierwszy główny program testów pojazdu z pełną specyfikacją silnika na rok 2011, który rozpocznie się w przyszłym tygodniu w Hiszpanii.
Dla załóg zespołu BP Ford Abu Dhabi World Rally Team, wspieranego przez Castrol (Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen oraz Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila) test ten będzie pierwszą okazją do wypróbowania nowego Forda Fiesta RS WRC.
Zawodnicy oraz Malcolm Wilson, Dyrektor zarządzający M-Sport oraz dyrektor zespołu BP Ford Abu Dhabi World Rally Team, są nastawieni do samochodu entuzjastycznie: „Jest to ekscytujący okres dla wszystkich osób związanych z rozwojem pojazdu” - zapewnia Wilson.– „Inżynierowie poświęcili niezliczone godziny pracy dla zapewnienia Fordowi Fiesta RS WRC osiągnięcia poziomu, jaki prezentuje. Pierwsza publiczna prezentacja tego samochodu jest dla nas chwilą dumy. Jesteśmy na dobrej drodze w naszych pracach nad rozwojem pojazdu, a zespół jest bardzo zadowolony z wyników dotychczasowych testów. Kolejny duży krok naprzód zrobimy na początku października, gdy pojazd zostanie poddany pierwszym testom w pełnej specyfikacji technicznej na rok 2011”.
„Będziemy testować auto pod kierunkiem naszego dyrektora technicznego Christiana Loriaux. Mikko i Jari-Matti poprowadzą nasz nowy samochód w rajdach do Mistrzostw Świata w 2011 roku, więc ich uwagi zgłaszane podczas testów mają ogromne znaczenie i dostarczą cennych danych do przeanalizowania przez nasz zespół inżynierów” – dodaje Wilson.
Godny następca
Ford Fiesta RS WRC zastąpi rekordowego Forda Focus RS WRC jako samochód Forda rywalizujący w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Ford Focus RS WRC zdobył tytuły Mistrza Świata w kategorii producentów w latach 2006 i 2007, a jego zwycięstwo w Nowej Zelandii w maju br. było 75. zwycięstwem Forda w rywalizacji WRC, co uczyniło Forda najbardziej utytułowanym producentem w historii Rajdowych Mistrzostw Świata.
Nowy Ford Fiesta dowiódł już swoich kompetencji w sportach motorowych. Zawody Fiesta SportTrophy International dla samochodów Ford Fiesta R2 to ciesząca się duża popularnością seria organizowana w ramach Rajdowych Mistrzostw Świata, a samochód rajdowy Ford Fiesta S2000 jest obecnie liderem pucharu S-WRC w ramach WRC.