Ford C-MAX i Grand C-MAX w testach EuroNCAP

Ford C-MAX i Grand C-MAX w testach EuroNCAP26.11.2010
Nowe Fordy C-MAX i Grand C-MAX otrzymały maksymalną ocenę - 5-gwiazdek - w testach zderzeniowych przeprowadzanych przez niezależną agencję Euro NCAP. Na uwagę zasługuje fakt, iż oba uniwersalne minivany Forda otrzymały najwyższą ocenę, ...

...jaką kiedykolwiek zanotowano w kategorii ochrony kręgosłupa szyjnego, a także uzyskały bardzo wysokie noty w kategoriach bezpieczeństwa pasażerów, zarówno osób dorosłych, jak i przewożonych dzieci.

Fordy C-MAX i Grand C-MAX powstały na platformie podwoziowej, zaprojektowanej z myślą o rynku globalnym, na potrzeby nowej generacji samochodów kompaktowych Forda. Są to także pierwsze modele osobowe Forda, które poddano próbom zderzeniowym Euro NCAP według nowych kryteriów obowiązujących od ubiegłego roku.

Ford C-MAX i Grand C-MAX w testach EuroNCAP 1 Kryteria oceny stosowane w testach zderzeniowych są bardzo ważnym elementem, który jest brany pod uwagę przez konstruktorów w procesie projektowania naszych samochodów. Fakt, iż Euro NCAP uznała, że zarówno Ford C-MAX jaki i Ford Grand C-MAX zapewniają doskonałą ochronę kierowcy i pasażerów w razie kolizji potwierdza słuszność naszych koncepcji i jest dla nas źródłem ogromnej satysfakcji, podkreślił Gunnar Herrmann, dyrektor Forda odpowiedzialny globalnie za pion samochodów kompaktowych.

Są to pierwsze nasze modele, które zbudowaliśmy na nowej, „globalnej” platformie podwoziowej, opracowanej z myślą o naszych nowych samochodach kompaktowych. Fakt uzyskania przez oba modele tak wysokich ocen wróży bardzo dobrze naszym nowym modelom, które planujemy w przyszłości, w szczególności dotyczy to nowego Forda Focus, który zadebiutuje na rynkach całego świata w przyszłym roku, dodał Gunnar Herrmann.

Zarówno Ford C-MAX jaki Ford Grand C-MAX są wyposażone w Inteligentny System Bezpieczeństwa (IPS), którego skuteczność polega na połączeniu mocnej i niezwykle wytrzymałej konstrukcji nadwozia z szeregiem supernowoczesnych układów zapewniających bezpieczeństwo bierne.

Ogółem, aż 53 procent całości szkieletu nadwozia każdego z pojazdów wykonano z różnych stali o podwyższonej wytrzymałości. W przypadku poprzedniej generacji tego modelu wskaźnik ten wynosił 45%.

Niezwykle wytrzymałe stopy stali z domieszką boru zastosowano między innymi w konstrukcji słupków przednich i środkowych (odpowiednio tzw. słupki „A” i „B”) oraz w konstrukcji progów i bocznych wzmocnień drzwi, co pozwoliło stworzyć klatkę przedziału pasażerskiego o wysokiej wytrzymałości, pozwalającej na uzyskanie kontrolowanych i stosunkowo niewielkich odkształceń w razie kolizji – zarówno w przypadku zderzeń czołowych jak i zderzeń bocznych oraz uderzeń bokiem pojazdu w słup lub drzewo.

Ford C-MAX i Grand C-MAX w testach EuroNCAP 2 Stal dwufazowa, o bardzo wysokiej wytrzymałości, użyta w konstrukcji przedniej strefy bezpieczeństwa, wewnętrznej konstrukcji progów i profili poprzecznych podłogi przyczynia się do maksymalnego pochłaniania energii zderzenia i lepszego kontrolowania ewentualnych odkształceń klatki przedziału pasażerskiego.

Fordy C-MAX i Grand C-MAX zostały także wyposażone w ramę pomocniczą przedniego zawieszenia, której konstrukcja pozwala na jej swobodne odłączenie się od podwozia w przypadku czołowego zderzenia i zmniejszenie w ten sposób ryzyka niebezpiecznego odkształcenia tej części przestrzeni pasażerskiej, w której znajdują się nogi kierowcy i siedzącego obok pasażera.

Inteligentny System Bezpieczeństwa (IPS)
Kluczowe znaczenie dla skuteczności Inteligentnego Systemu Bezpieczeństwa (IPS) w przypadku Forda C-MAX i Forda Grand C-MAX mają indywidualne, działające jednoetapowo czołowe poduszki powietrzne i duże, przestrzenne poduszki boczne chroniące głowę i górne okolice tułowia kierowcy i pasażera z przodu, a także standardowo montowane kurtyny powietrzne na wysokości pierwszego i drugiego rzędu foteli.

Wyższy poziom bezpieczeństwa kierowcy uzyskano także dzięki specjalnej, bezpiecznej konstrukcji kolumny kierownicy, która w razie zderzenia czołowego przy dużej prędkości poddaje się i przesuwa w bok, tym samym wyraźnie zmniejszając ryzyko silnego uderzenia głowy i klatki piersiowej kierowcy o kierownicę.

W przednich pasach bezpieczeństwa, Ford zastosował skuteczniejsze napinacze, lepiej ściągające taśmę pasa. Współpracują one ze specjalnymi ogranicznikami siły naprężenia pasów, zapobiegającymi zbyt silnemu naciskowi pasa na klatkę piersiową.

Ford C-MAX i Grand C-MAX w testach EuroNCAP 3 Konstrukcja przodu pojazdu została starannie zaprojektowana z myślą o większym bezpieczeństwie osób pieszych, które mogłyby wpaść na przód pojazdu. Ważną rolę odgrywa tu konstrukcja ramion wycieraczek, które poddają się w razie uderzenia, oraz specjalna, „miękka” konstrukcja przegrody czołowej, która umożliwia zmniejszenie niekorzystnych konsekwencji uderzenia w okolice podstawy przedniej szyby.

Niezwykle istotnym elementem bezpieczeństwa w nowych Fordach C-MAX i Grand C-MAX jest odpowiednia ochrona osób podróżujących na tylnych fotelach. Przy wszystkich miejscach pasażerskich z tyłu Fordów C-MAX i Grand C-MAX zamontowano trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Przy obu skrajnych fotelach w drugim rzędzie przygotowano bezpieczne mocowania fotelików dziecięcych typu ISOFIX.

Siedmiomiejscowy Ford Grand C-MAX jest wyposażony w specjalną funkcję przypominającą o zapięciu pasów z tyłu. Funkcja ta sygnalizuje kierowcy, że nie wszystkie pasy w drugim lub trzecim rzędzie foteli zostały prawidłowo zapięte. Funkcja ta jest szczególnie przydatna, gdy na tylnych fotelach podróżują dzieci.

Sygnał ostrzegawczy ma zarówno postać wizualną, pokazywaną na desce rozdzielczej, jak i towarzyszący jej sygnał akustyczny. Funkcja emituje także sygnały ostrzegawcze w przypadku odpięcia pasów w czasie jazdy.


Źródło: Ford, Euro NCAP