...jaką kiedykolwiek zanotowano w kategorii ochrony kręgosłupa szyjnego, a także uzyskały bardzo wysokie noty w kategoriach bezpieczeństwa pasażerów, zarówno osób dorosłych, jak i przewożonych dzieci.
Fordy C-MAX i Grand C-MAX powstały na platformie podwoziowej, zaprojektowanej z myślą o rynku globalnym, na potrzeby nowej generacji samochodów kompaktowych Forda. Są to także pierwsze modele osobowe Forda, które poddano próbom zderzeniowym Euro NCAP według nowych kryteriów obowiązujących od ubiegłego roku.
Kryteria oceny stosowane w testach zderzeniowych są bardzo ważnym elementem, który jest brany pod uwagę przez konstruktorów w procesie projektowania naszych samochodów. Fakt, iż Euro NCAP uznała, że zarówno Ford C-MAX jaki i Ford Grand C-MAX zapewniają doskonałą ochronę kierowcy i pasażerów w razie kolizji potwierdza słuszność naszych koncepcji i jest dla nas źródłem ogromnej satysfakcji, podkreślił Gunnar Herrmann, dyrektor Forda odpowiedzialny globalnie za pion samochodów kompaktowych.
Są to pierwsze nasze modele, które zbudowaliśmy na nowej, „globalnej” platformie podwoziowej, opracowanej z myślą o naszych nowych samochodach kompaktowych. Fakt uzyskania przez oba modele tak wysokich ocen wróży bardzo dobrze naszym nowym modelom, które planujemy w przyszłości, w szczególności dotyczy to nowego Forda Focus, który zadebiutuje na rynkach całego świata w przyszłym roku, dodał Gunnar Herrmann.
Zarówno Ford C-MAX jaki Ford Grand C-MAX są wyposażone w Inteligentny System Bezpieczeństwa (IPS), którego skuteczność polega na połączeniu mocnej i niezwykle wytrzymałej konstrukcji nadwozia z szeregiem supernowoczesnych układów zapewniających bezpieczeństwo bierne.
Ogółem, aż 53 procent całości szkieletu nadwozia każdego z pojazdów wykonano z różnych stali o podwyższonej wytrzymałości. W przypadku poprzedniej generacji tego modelu wskaźnik ten wynosił 45%.
Niezwykle wytrzymałe stopy stali z domieszką boru zastosowano między innymi w konstrukcji słupków przednich i środkowych (odpowiednio tzw. słupki „A” i „B”) oraz w konstrukcji progów i bocznych wzmocnień drzwi, co pozwoliło stworzyć klatkę przedziału pasażerskiego o wysokiej wytrzymałości, pozwalającej na uzyskanie kontrolowanych i stosunkowo niewielkich odkształceń w razie kolizji – zarówno w przypadku zderzeń czołowych jak i zderzeń bocznych oraz uderzeń bokiem pojazdu w słup lub drzewo.
Stal dwufazowa, o bardzo wysokiej wytrzymałości, użyta w konstrukcji przedniej strefy bezpieczeństwa, wewnętrznej konstrukcji progów i profili poprzecznych podłogi przyczynia się do maksymalnego pochłaniania energii zderzenia i lepszego kontrolowania ewentualnych odkształceń klatki przedziału pasażerskiego.
Fordy C-MAX i Grand C-MAX zostały także wyposażone w ramę pomocniczą przedniego zawieszenia, której konstrukcja pozwala na jej swobodne odłączenie się od podwozia w przypadku czołowego zderzenia i zmniejszenie w ten sposób ryzyka niebezpiecznego odkształcenia tej części przestrzeni pasażerskiej, w której znajdują się nogi kierowcy i siedzącego obok pasażera.
Inteligentny System Bezpieczeństwa (IPS)
Kluczowe znaczenie dla skuteczności Inteligentnego Systemu Bezpieczeństwa (IPS) w przypadku Forda C-MAX i Forda Grand C-MAX mają indywidualne, działające jednoetapowo czołowe poduszki powietrzne i duże, przestrzenne poduszki boczne chroniące głowę i górne okolice tułowia kierowcy i pasażera z przodu, a także standardowo montowane kurtyny powietrzne na wysokości pierwszego i drugiego rzędu foteli.
Wyższy poziom bezpieczeństwa kierowcy uzyskano także dzięki specjalnej, bezpiecznej konstrukcji kolumny kierownicy, która w razie zderzenia czołowego przy dużej prędkości poddaje się i przesuwa w bok, tym samym wyraźnie zmniejszając ryzyko silnego uderzenia głowy i klatki piersiowej kierowcy o kierownicę.
W przednich pasach bezpieczeństwa, Ford zastosował skuteczniejsze napinacze, lepiej ściągające taśmę pasa. Współpracują one ze specjalnymi ogranicznikami siły naprężenia pasów, zapobiegającymi zbyt silnemu naciskowi pasa na klatkę piersiową.
Konstrukcja przodu pojazdu została starannie zaprojektowana z myślą o większym bezpieczeństwie osób pieszych, które mogłyby wpaść na przód pojazdu. Ważną rolę odgrywa tu konstrukcja ramion wycieraczek, które poddają się w razie uderzenia, oraz specjalna, „miękka” konstrukcja przegrody czołowej, która umożliwia zmniejszenie niekorzystnych konsekwencji uderzenia w okolice podstawy przedniej szyby.
Niezwykle istotnym elementem bezpieczeństwa w nowych Fordach C-MAX i Grand C-MAX jest odpowiednia ochrona osób podróżujących na tylnych fotelach. Przy wszystkich miejscach pasażerskich z tyłu Fordów C-MAX i Grand C-MAX zamontowano trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Przy obu skrajnych fotelach w drugim rzędzie przygotowano bezpieczne mocowania fotelików dziecięcych typu ISOFIX.
Siedmiomiejscowy Ford Grand C-MAX jest wyposażony w specjalną funkcję przypominającą o zapięciu pasów z tyłu. Funkcja ta sygnalizuje kierowcy, że nie wszystkie pasy w drugim lub trzecim rzędzie foteli zostały prawidłowo zapięte. Funkcja ta jest szczególnie przydatna, gdy na tylnych fotelach podróżują dzieci.
Sygnał ostrzegawczy ma zarówno postać wizualną, pokazywaną na desce rozdzielczej, jak i towarzyszący jej sygnał akustyczny. Funkcja emituje także sygnały ostrzegawcze w przypadku odpięcia pasów w czasie jazdy.