Ford C-MAX Energi i C-MAX Hybrid bazują na pięcioosobowym minivanie C-MAX i zgodnie z zamysłem producenta mają oferować spory zasięg, niski poziom emisji, ciekawy wygląd i wszechstronne wnętrze. Oba modele korzystają z nowej platformy C Forda. C-MAX Hybrid ma zużywać mniej paliwa niż Ford Fusion Hybrid, który jest obecnie najbardziej ekonomicznym sedanem w Ameryce.
C-MAX Energi i C-MAX Hybrid posiadają silnik elektryczny i benzynową jednostkę napędową, współpracujące ze sobą, by uzyskać jak największą wydajność. Silnik benzynowy może także ładować baterie niezależnie od prędkości, z jaką porusza się samochód. Jednostka elektryczna dostarcza wystarczającej mocy, by pojazd mógł się poruszać z niewielką prędkością i współpracować z silnikiem benzynowym podczas rozwijania dużych prędkości.
C-MAX Energi posiada baterię litowo-jonową i silnik elektryczny współdziałający z jednostką benzynową pracującą w cyklu Atkinsona. Jego zasięg po jednokrotnym naładowaniu baterii to 800 km (przy użyciu baterii i silnika). Baterię regeneruje się podłączając ją na noc do zwykłego, domowego gniazda elektrycznego. Po uruchomieniu C-MAX Energii pracuje w trybie oszczędnym i korzysta z napędu elektrycznego. Gdy bateria się wyczerpie lub zaistnieją określone warunki drogowe, pojazd przełącza się w tryb hybrydowy, podtrzymujący ładowanie baterii.
C-MAC Hybrid także posiada baterie litowo-jonowe, ale działa w sposób zbliżony do popularnych już na rynku modeli hybrydowych.
Modele będą korzystać z nawigacji i interfejsu kierowcy MyFord Touch przystosowanego specjalnie do pojazdów z napędem elektrycznym. Pozawala on na uzyskanie wielu ważnych informacji o samochodzie, takich jak poziom naładowania baterii, ilość paliwa, jaka pozostała w baku oraz średnie zużycie paliwa, czy zużycie prądu przez elementy wyposażenia wnętrza.
Funkcja Brake Coach pomaga kierowcom w optymalizacji hamowania regeneracyjnego, które pozwala na odzyskanie energii kinetycznej i zgromadzenie jej w baterii, a jednocześnie ogranicza zużycie klocków hamulcowych.
Właściciele C-MAXów Energii będą mogli także utrzymać kontakt ze swoim pojazdem za pomocą telefonu komórkowego lub Internetu dzięki funkcji MyFord Mobile. Funkcja ta umożliwia dostęp do zamkniętej strony internetowej lub uruchomienie specjalnej aplikacji w smartfonie, dzięki którym można natychmiast uzyskać informacje o aktualnym stanie auta, odbierać ostrzeżenia w przypadku, gdy jego bateria wymaga ponownego naładowania lub ściągać dane do analizy. Użytkownicy mogą także namierzyć swój pojazd za pomocą GPSa, uruchomić samochód na odległość i w ten sam sposób zamknąć drzwi lub je otworzyć.
Kolejną funkcją dostępną w C-MAXie Energii jest „value charging” – dzieło Microsoftu. Pozwala ona na optymalizację kosztów ładowania baterii. Ponieważ w USA rynek dostawców energii jest znacznie większy, niż w Polsce i energia elektryczna dostępna jest w różnych cenach, w zależności od tego, kto i kiedy ją dostarcza, aplikacja umożliwia szybkie wybranie najbardziej korzystnych stawek cenowych.
C-MAX Energi i C-MAX Hybrid będą produkowane wraz z nowym Fordem Focusem i Focusem Electric, o premierze którego również piszemy tutaj), w fabryce w Wayne, w stanie Michigan. W Europie C-MAX Energi i C-MAX Hybrid pojawią się w 2013 roku i będą powstawać w hiszpańskiej fabryce Forda w Walencji.
C-MAX Energi i C-MAX Hybrid to dwa z przynajmniej dziesięciu nowych modeli lub nowych odmian modeli już istniejących, które opierają się na platformie C. Nowa generacja pojazdów segmentu C będzie dostępna na 120 rynkach na całym świecie. C-MAX Energi i C-MAX Hybrid to także dwa z pięciu modeli z napędem elektrycznym, które Ford wprowadzi do sprzedaży w Ameryce Północnej w ciągu najbliższych dwóch lat. Pozostałe to Ford Transit Connect Electric (produkcja rozpoczęła się pod koniec zeszłego roku), Focus Electric (produkcja rozpocznie się pod koniec tego roku) oraz kolejny pojazd hybrydowy nowej generacji, który ma zostać przedstawiony i wprowadzony na rynki w USA i Europie w 2012 roku.