Zaprezentowany niedawno przez Ford of Europe samochód koncepcyjny Ford SAV, który wywołał sensację wśród przedstawicieli mediów i zwiedzających wiosenny Salon Samochodowy w Genewie, już wkrótce wejdzie do produkcji seryjnej. Pierwsze, mocno zakamuflowane prototypy nowego modelu już dziś przechodzą próby w ośrodkach badawczych Forda w Niemczech, Belgii i Wielkiej Brytanii.
Wersja produkcyjna nowego studium nadwoziowego Ford SAV stanie się tym samym pełnoprawnym modelem w ofercie rynkowej europejskiej filii Forda. Będzie on umiejscowiony pomiędzy Fordem Mondeo i minivanem Ford Galaxy. Nowy samochód będzie wytwarzany w zakładach Forda w Genk w Belgii.
Ostateczna nazwa nowego modelu oraz dokładne dane techniczne i szczegóły wyposażenia zostaną podane do wiadomości nieco później, przed oficjalną premierą planowaną na początku 2006 roku.
Nowy model: świeże podejście do potrzeb rynku
Znaczenie koncepcyjnego Forda SAV można oceniać w dwóch aspektach.
Po pierwsze, prototyp Forda SAV definiuje zupełnie nową kategorię samochodu osobowego, tzw. samochód sportowo-rekreacyjny (Sports Activity Vehicle), który dla Forda jest nowością i który w tej chwili ma niewielu bezpośrednich konkurentów na rynku. Jest to pojazd o jednobryłowym nadwoziu, z trzema rzędami siedzeń, o zdecydowanie "muskularnym" obliczu, zarówno pod względem linii nadwozia, jak i sposobu prowadzenia i własności jezdnych. Po drugie, nowy koncepcyjny Ford SAV jest konstrukcją na tyle zaawansowaną i dojrzałą, że można przyjąć, iż zapowiada on nowy wyraźny kierunek poszukiwań stylistów Ford of Europe.
– Reakcje mediów i opinii publicznej na studium nadwoziowe Ford SAV podczas salonu genewskiego były entuzjastyczne i w znaczącym stopniu utwierdziły nas w przekonaniu, że jakaś wersja tego samochodu powinna trafić do produkcji seryjnej – ujawnił Lewis Booth, prezes i dyrektor generalny Ford of Europe. – Smukły i zarazem emanujący mocą i dynamiką, koncepcyjny Ford SAV proponuje szereg nowych rozwiązań w zakresie dostosowywania wnętrza do przewozu osób i bagażu. Wersja produkcyjna naturalnie zachowa koncepcję i ducha prototypu pokazywanego w Genewie i będzie przy tym niezwykle atrakcyjną propozycją dla naszych klientów, dodał Lewis Booth.
Propozycja dla lubiących aktywny styl życia
Już pierwsze studium koncepcyjne Forda SAV wskazywało wyraźnie, że w segmencie szeroko pojętych samochodów rodzinnych jest zapotrzebowanie na zupełnie nietradycyjny samochód o sylwetce, gabarytach i wyglądzie, które odpowiadałyby preferowanemu przez wielu ludzi aktywnemu stylowi życia.
Wersja produkcyjna pokaże przy tym ogromne rezerwy, jakie tkwią w obecnie produkowanych modelach osobowych Forda. Rezerwy, które pozwalają na bazie istniejących konstrukcji tworzyć zupełnie nowe modele, umożliwiając Fordowi zaistnienie w zupełnie nowych segmentach rynku.
Wersja seryjna zachowa większość dynamicznych akcentów stylistycznych samochodu koncepcyjnego. Jedną zasadniczą zmianą będzie przyjęcie koncepcji z dwoma lub trzema rzędami siedzeń o zmiennym układzie, 5+2, i odejście od oryginalnego układu z trzema rzędami siedzeń dla pięciorga osób i bagażu, który zwracał uwagę w prototypie oglądanym w Genewie.
Nowy model stanowi kolejne potwierdzenie ogromnych możliwości i potencjału, jaki stwarza koncepcja Forda, pozwalająca na wykorzystywanie podobnych rozwiązań konstrukcyjnych i technologicznych w wielu różnych modelach, adresowanych do różnych odbiorców. Koncepcja ta umożliwia tworzenie coraz to nowych wersji nadwoziowych i coraz to nowych modeli o bardzo zróżnicowanym charakterze i przeznaczeniu.
Produkowany w Belgii
Seryjna wersja koncepcyjnego Forda SAV będzie wytwarzana w Belgii, w zakładach w Genk, znanych dziś głównie z produkcji Forda Mondeo. Obecnie w zakładzie tym kosztem 715 mln euro realizowany jest program inwestycji, mający na celu przede wszystkim stworzenie nowoczesnej i wysoce elastycznej bazy produkcyjnej dla przyszłych modeli Forda.
Od chwili otwarcia fabryki w Genk w 1964 roku bramy zakładu opuściło ponad 12 mln wyprodukowanych samochodów. Zakłady te należą do najnowocześniejszych fabryk montażu finalnego w Europie i są jednym z czynników umożliwiających firmie Ford realizację zadań związanych ze zwiększaniem efektywności i obniżaniem kosztów produkcji. W swojej bogatej, liczącej ponad 40 lat historii, zakłady w Genk produkowały między innymi takie modele jak Ford Taunus 12M czy Ford Sierra. Od 1993 roku fabryka jest jedynym na terenie Europy producentem niezwykle popularnego Forda Mondeo.
– W listopadzie 2003 roku ogłosiliśmy, że inwestycje w naszym zakładzie w Genk pozwolą na produkcję Forda Mondeo, nowej generacji Forda Galaxy oraz trzeciego, nie nazwanego wówczas modelu – przypomniał John Fleming, prezes Ford of Europe. – Dziś mamy przyjemność potwierdzić, że tym trzecim modelem będzie właśnie produkcyjna wersja koncepcyjnego Forda SAV.
Fabryka obecnie pracuje na dwie zmiany i zatrudnia 4946 osób. W ubiegłym roku z taśmy montażowej zakładów w Genk zjechało ogółem 207 163 pojazdów.