...który monitoruje drogę przed pojazdem i automatycznie go wyhamowuje w razie kolizji oraz za system utrzymywania pojazdu na pasie ruchu, który korzysta z kamery umieszczonej z przodu pojazdu, aby wykryć opuszczenie pasa ruchu oraz ostrzec kierowcę poprzez delikatne zawrócenie samochodu na środek pasa.
Nowy Ford Focus zdobył także maksymalną ocenę (5 gwiazdek) za bezpieczeństwo podczas zderzenia, włączając w to najwyższą możliwą notę za ochronę przewożonych dzieci uzyskaną w testach zderzeniowych obejmujących uderzenia z przodu oraz z boków. Nowy Ford Focus uzyskał także wysoką ocenę w kategorii bezpieczeństwa kierowcy i pasażera oraz pieszych.
Naszą misją w firmie Ford jest zapewnienie najwyższego poziomu bezpieczeństwa poprzez opracowywanie systemów unikania kolizji oraz zaawansowanych systemów ochrony pasażerów, dlatego uznanie ze strony Euro NCAP jest dla nas niezwykle satysfakcjonujące. - mówi Stephen Odell, prezes i dyrektor generalny Ford of Europe. -i> Jesteśmy dumni, że możemy udostępnić te technologie tak wielu osobom w samochodzie tak szeroko dostępnym, jakim jest nowy Ford Focus. Nagrody Euro NCAP Advanced są przyznawane w uznaniu dla innowacji w dziedzinie bezpieczeństwa na najwyższym poziomie i cieszymy się, że Ford pokazał zaangażowanie w bezpieczeństwo swoich pojazdów, takich jak nowy Ford Focus. – mówi dr Andre Seeck, dyrektor Euro NCAP.
Zmniejszanie ryzyka
System zapobiegania kolizjom przy małych prędkościach zmniejsza ryzyko zderzenia poprzez monitorowanie drogi przed pojazdem w celu wykrycia pojazdów nie będących w ruchu oraz automatycznie wyhamowuje samochód, jeśli obecność nieruchomego pojazdu na drodze będzie groziła kolizją. Przy prędkościach do 30km/h, laser na podczerwień umieszczony na szczycie przedniej szyby skanuje obszar do ok. 7,6 metra przed pojazdem w poszukiwaniu istniejących przeszkód. Jeśli kamera wykryje przed samochodem hamowanie, wolniejsze poruszanie się lub nieruchomy pojazd oraz określi, że może dojść do kolizji, nastąpi wstępne uruchomienie hamulców. Jeśli kierowca nie podejmie odpowiednich działań (nie skręci lub nie zahamuje), hamulce uruchomią się automatycznie i nastąpi zwolnienie przepustnicy.
System utrzymywania pojazdu na pasie ruchu korzysta z kamery umieszczonej na szczycie przedniej szyby oraz monitoruje drogę przed pojazdem. Obraz z kamery jest analizowany na bieżąco w celu wykrycia oznaczeń pasa ruchu – typowych, ciągłych lub przerywanych linii oznaczających brzegi pasa ruchu lub jezdni. Informacja na temat pozycji samochodu względem linii jest następnie wykorzystywana, aby pomóc kierowcy pozostać w wyznaczonych liniach.
System utrzymywania pojazdu w pasie ruchu działa na dwa sposoby. Gdy pojazd najedzie na linię, system automatycznie delikatnie skręci koła, aby skierować samochód na właściwy tor, czyli na środek pasa ruchu. Skręt pojazdu jest nieznaczny i w większości przypadków nie zawróci go samoczynnie na właściwy pas. Jednak jest on wystarczający, aby odczuł go kierowca i mógł sam wyrównać pozycję samochodu. Ponadto, gdy system utrzymywania pojazdu na pasie ruchu wykryje, że samochód najechał na linię, kierownica zacznie wibrować, aby ostrzec prowadzącego pojazd.
Zarówno system zapobiegania kolizjom przy małych prędkościach, jak i system utrzymywania pojazdu na pasie ruchu są w pełni zautomatyzowane, można je jednak dezaktywować przyciskiem umieszczonym na przełączniku kierunkowskazów.
W Euro NCAP wciąż jesteśmy świadkami opracowywania nowych, ekscytujących innowacji w dziedzinie bezpieczeństwa pojazdów przez wszystkich producentów samochodów. Tempo tych zmian działa na korzyść użytkowników dróg w całej Europie. - mówi sekretarz generalny Euro NCAP, Michiel van Ratingen.