Szerszy uśmiech na obliczu Forda Fiesta i nowa, optycznie "solidniejsza" szata nadwoziowa Forda Fusion to dwie cechy zewnętrzne zapowiadające szereg zmian wprowadzonych w tych dwóch popularnych modelach Forda. Dzięki nim oba bestsellery Forda w klasie samochodów małych zyskały jeszcze bardziej wyrazistą osobowość, korzystnie wyróżniając się na tle rosnącej liczby modeli podobnej klasy oferowanych obecnie na rynku.
Ford Fiesta jest powszechnie uważany za jeden z lepszych samochodów w grupie aut małych pod względem jakości prowadzenia. Teraz nowe, odmłodzone wersje Forda Fiesta i Forda Fusion przeszły odświeżający face-lifting, którego celem jest pełniejsze uwydatnienie indywidualnych cech obu modeli i podkreślenie odmiennej roli każdego z nich na rynku.
Również wnętrze otrzymało jaśniejszy, weselszy wygląd. W obu modelach wprowadzono zupełnie nowe deski rozdzielcze, wykonane z wysokiej jakości materiałów, z bardziej funkcjonalnymi i czytelniejszymi wskaźnikami. W obu przypadkach górna sekcja deski rozdzielczej, wykonana z miękkiego tworzywa specjalną techniką formowania osadowego, jest dostępna w kilku odcieniach.
Nabywcy obu modeli będą teraz mieli jeszcze większą możliwość wyboru ulubionego lakieru i tapicerki i tym samym współtworzenia wyglądu kupowanego samochodu.
Oba nowe modele znacznie zyskały na atrakcyjności właśnie dzięki szerszej palecie odcieni lakieru i większemu wyborowi materiałów wykończeniowych – nowe tkaniny wykończeniowe o efektownych barwach i wzorach, które można z powodzeniem komponować z różnymi dostępnymi odcieniami deski rozdzielczej i wewnętrznych wykładzin drzwi wnętrza. Nabywca ma pod tym względem znacznie większą swobodę realizowania swojej inwencji.
Natomiast dzięki znaczącemu wzbogaceniu wyposażenia, przede wszystkim funkcji realizowanych przez układy elektryczne, zarówno Ford Fiesta jak i Ford Fusion teraz jeszcze pełniej wychodzą naprzeciw potrzebom potencjalnych odbiorców.
Ford Fiesta – oczy szeroko otwarte i roześmiane oblicze
Zmodyfikowana rodzina modeli Forda Fiesta – wraz z najnowszymi wersjami ST i Sport – otrzymała nową, bardziej uderzającą stylistykę przodu nadwozia, która bardziej odpowiada powszechnie chwalonym własnościom jezdnym i dynamicznemu charakterowi tego modelu. Prowadzenie Forda Fiesta zawsze dawało mnóstwo radości i autentycznej przyjemności. Odmłodzony wygląd nowego modelu podkreśla te walory – dzięki nowemu kształtowi reflektorów Ford Fiesta wydaje się "szeroko otwartymi oczyma" szukać nowych okazji, by kierowcy i pasażerom dostarczyć jeszcze większej frajdy.
W przypadku przednich lamp projektanci Forda Fiesta zdecydowali się na oddzielenie od siebie trzech zasadniczych elementów składowych reflektora: świateł drogowych ze światłami mijania, świateł postojowych i kierunkowskazów. Każdy z tych elementów otrzymał oddzielne obramowanie w postaci chromowanego pierścienia, zaś całość schowano pod kloszem o nowym kształcie, który podkreśla oryginalną linię nadwozia.
Ford Fusion – wysoki i solidny
Dzięki swojej wysokiej sylwetce Ford Fusion zawsze wyróżniał się na tle innych samochodów. Obecnie nowo wprowadzone retusze stylistyczne jeszcze bardziej odróżniają go od jego mniejszego kuzyna – Forda Fiesta.
Jest to szczególnie widoczne w nowo zaprojektowanej przedniej części samochodu, gdzie dominują prostokątne reflektory, które zupełnie nie przypominają świateł Forda Fiesta i które w górnej sekcji mają wyraźne pomarańczowe szkła kierunkowskazów.
Jakość i kolorystyka mówią wszystko
Najważniejszym elementem ogółu zmian funkcjonalnych i stylistycznych, które pojawiły się we wszystkich wersjach Forda Fiesta i Forda Fusion jest zupełnie nowa deska rozdzielcza. Umieszczono w niej bardziej funkcjonalne i czytelniejsze wskaźniki oraz przełączniki. Funkcje poszczególnych przyrządów lepiej powiązano ze sobą, w czym pomogło wprowadzenie zupełnie nowego systemu audio. Jednak na uwagę zasługuje przede wszystkim nowy układ deski rozdzielczej, która składa się teraz z dwóch segmentów.
Górną sekcję nowej deski rozdzielczej tworzy powierzchnia o delikatnej fakturze, wykonana z miękkiego tworzywa specjalną techniką formowania osadowego. Technologia ta polega na formowaniu z zawiesiny tworzywa wierzchniej cienkiej warstwy "poszycia" wokół zasadniczej struktury deski rozdzielczej. Efektem jest powierzchnia o znacznie wyższej jakości, której można nadawać różne odcienie. Zastosowanie tej technologii dało projektantom większą swobodę w doborze odcieni i wzorów tkanin wykończeniowych.
W efekcie uzyskano szereg efektownych wersji wykończenia wnętrza, w których dwa kontrastujące ze sobą odcienie deski rozdzielczej połączono z szeregiem wpadających w oko, atrakcyjnych wzorów i odcieni tkanin obiciowych. Nabywca ma do wyboru dużą liczbę możliwych permutacji wzorów i wersji kolorystycznych.
Roli nowej deski rozdzielczej w tworzeniu efektu i klimatu wnętrza nie da się przecenić. Najbardziej widoczną zmianą jest nowy zespół czytelnych wskaźników, w którym znalazło się także miejsce dla mniejszych wskaźników analogowych. Tarcze zegarów otrzymały białe pierścienie obramowań, białe są także cyfry i piktogramy, doskonale widoczne na czarnym tle tarcz. Nowy radioodtwarzacz jest precyzyjnie wbudowany w środkową część deski rozdzielczej, bez widocznych szpar i załamań. Nowy wygląd mają pokrętła regulacji temperatury i nawiewu oraz inne mniejsze przyciski i przełączniki – wszystkie prezentują się estetyczniej i są milsze w dotyku.
Nowoczesna elektronika – powiew luksusu typowego dla samochodów dużych
Nowa deska rozdzielcza spełnia także funkcję interfejsu umożliwiającego kierowcy korzystanie z wielu elektronicznych funkcji, które znalazły się w wyposażeniu Forda Fiesta i Forda Fusion. Funkcje te nie tylko dają kierowcy i pasażerom nowy, znacznie wyższy poziom komfortu, ale także – co ważne – stwarzają możliwość konfigurowania niektórych urządzeń elektronicznych i dostosowywania sposobu ich działania do indywidualnych upodobań użytkownika.
Nowe "menu osobistych ustawień", oferowane obecnie w Fordzie Fiesta i Fordzie Fusion, daje możliwość łatwego skonfigurowania oraz szybkiej zmiany wielu funkcji, zgodnie z życzeniem użytkownika. Odpowiednie działanie systemu zostało zaprogramowane w nowym komputerze pokładowym pojazdu. Wyświetlacz komputera został wkomponowany w zespół wskaźników na desce rozdzielczej. Do komunikowania się z komputerem służy specjalne pokrętło na dźwigni kierunkowskazów. Odpowiednie operowanie pokrętłem otwiera dostęp do tradycyjnych funkcji komputera pokładowego. Nowością jest natomiast właśnie wspomniane "menu osobistych ustawień", dzięki któremu szereg funkcji można odpowiednio konfigurować według upodobań użytkownika. Można również zażyczyć sobie, aby treść wyświetlacza audio była pokazywana także na wyświetlaczu zespołu wskaźników.
Wspomniane funkcje są nowością w samochodach segmentu "B", ale na tym nowości się nie kończą. Oba modele mogą być bowiem wyposażone w system umożliwiający sterowanie wybranymi urządzeniami pokładowymi za pomocą komunikatów głosowych – funkcja ta jest już dostępna od pewnego czasu w Fordzie Focus. Kierowca może zatem bez odrywania rąk od kierownicy dokonywać zmian ustawienia temperatury we wnętrzu pojazdu i prędkości pracy dmuchawy, może wybierać stacje radiowe i ulubione utwory na odtwarzanej płycie kompaktowej. Urządzeniem steruje przycisk trybu pracy ("mode") systemu audio na joysticku z przełącznikami funkcji radioodtwarzacza i audio przy kolumnie kierownicy. Przycisk umożliwia całkowite wyciszenie słuchanej audycji lub utworu i wysłuchanie głosu naszego rozmówcy przez głośniki samochodu.
Zresztą już sam nowy system audio stanowi spory krok do przodu zarówno dla Forda Fiesta jak i Forda Fusion. Oba samochody są pierwszymi modelami Forda, wyposażonymi w nowe wysokiej jakości radioodtwarzacze, które w przyszłości znajdą się także w wyposażeniu większych modeli Forda.
Zupełną nowością w Fordzie Fiesta i Fordzie Fusion jest klimatyzacja z całkowicie automatycznym sterowaniem temperaturą (EATC) we wnętrzu pojazdu. Elektroniczny układ sterowania pozwala na zaprogramowanie żądanej wartości temperatury i samoczynnie czuwa nad jej utrzymaniem dzięki czujnikom monitorującym temperaturę we wnętrzu pojazdu oraz intensywność nasłonecznienia.
Architektura systemów elektronicznych identyczna jak w samochodach dużych
Architektura elektronicznych systemów zastosowanych w Fordzie Fiesta i Fordzie Fusion w zasadzie nie różni się od systemów spotykanych w samochodach znacznie większych. Ford Fiesta i Ford Fusion mają bowiem układy elektroniczne zgrupowane w tzw. sieć rozproszoną. Każdy z elektronicznych modułów sterujących pojazdu ma połączenie z siecią transmisji CAN (Controller Area Network), dzięki czemu sygnały niezbędne do sterowania poszczególnymi urządzeniami i podzespołami są przesyłane z dużą prędkością magistralą transmisji danych, z wykorzystaniem łączy multipleksowych i modułów elektronicznych typu GEM (generic electronic module).
Układ sterowania z magistralą CAN-bus został opracowany z myślą o zapewnieniu szybkiej i niezawodnej wymiany danych pomiędzy różnymi układami pojazdu. Pozwala on na wymianę informacji w czasie rzeczywistym pomiędzy układami zgrupowanymi w sieć. Informacja jest jak do tej pory przesyłana oddzielnie do określonych modułów i urządzeń, lecz jest niejako "udostępniana" w systemie, stając się dostępną jednocześnie dla wielu różnych odbiorców. Może więc być wykorzystywana naraz przez wiele mikroprocesorów powiązanych w sieć.