Niebywale szybki i zarazem praktyczny, Ford Focus ST jest superatrakcyjną propozycją dla kierowcy o zamiłowaniu do sportowej jazdy. Nowy model jest dziełem konstruktorów działających pod szyldem Ford TeamRS – działu opracowującego i produkującego sportowe i wyczynowe wersje samochodów Forda. Ford Focus ST to jednak nie tylko moc i szybkość. To także samochód mający mnóstwo charakteru i wyrafinowanego stylu.
Wraz z wprowadzeniem na rynek w 2004 roku Forda Fiesta ST, zespół konstruktorów Ford TeamRS zaczął na nowo definiować formułę, według której mają być budowane nowe usportowione modele Forda. Nowy, ekscytujący Ford Focus ST, który pojawi się w salonach jesienią tego roku, stanowi znaczący etap ewolucji marki "ST" Forda. W nowym modelu przede wszystkim udało się wypracować niepowtarzalną osobowość, popartą niebagatelnymi osiągami. Nowy Ford Focus ST jest bowiem najmocniejszym seryjnym samochodem z rodziny Forda Focus, jaki powstał do tej pory.
Moc gwarantująca niebagatelne osiągi
Dynamiczny 5-cylindrowy silnik Duratec ST o pojemności 2,5 litra z turbodoładowaniem rozwija moc aż 225 KM. Napęd jest przekazywany na koła za pośrednictwem elastycznej 6-stopniowej mechanicznej skrzyni biegów, gwarantującej maksymalną prędkość powyżej 240 km/h. Ford Focus ST rozpędza się od zera do 100 km/h w zaledwie 6,8 sekundy. Przy takich osiągach (według norm fabrycznych) Ford Focus ST zdecydowanie zasługuje na miano samochodu sportowego.
Jost Capito, naczelny dyrektor działu Ford TeamRS, nie ma wątpliwości, że Ford Focus ST jest jak dotąd najpełniejszym urzeczywistnieniem tego, czym ma być samochód ze znaczkiem "ST" (Sport Technologies), marki zarezerwowanej przez Forda dla konstrukcji o najbardziej rasowym, sportowym charakterze.
Jost Capito tak objaśnia założenia konstrukcyjne nowego modelu: Nie szczędziliśmy wysiłków, aby ten samochód stał się najbardziej rasowym modelem w całej historii produkcji Forda Focus. To samochód wprost wymarzony dla kierowców, którzy lubią mocno przycisnąć pedał gazu, ale którzy zarazem nie chcą tracić nic z daleko idącego komfortu jazdy, wygody użytkowania i zwykłej funkcjonalności nowoczesnego samochodu wysokiej klasy.
Nisko osadzona sylwetka, niemal "przyklejona do podłoża" i niskoprofilowe sportowe opony 225/40, na starannie zaprojektowanych 18x8-calowych obręczach odlewanych ze stopu aluminium, zdają się nie pozostawiać cienia wątpliwości co do własności jezdnych i rewelacyjnej przyczepności tego samochodu. Na zewnątrz i we wnętrzu stylistyka nowego Forda Focus ST wyraźnie podkreśla jego sportowy charakter, lecz czyni to w sposób akcentujący jednocześnie wysoką jakość wykonania, wygodę i walory funkcjonalne.
Układ jezdny Forda Focus ST
Bardzo udane podwozie Forda Focus, powszechnie chwalone za wiodące w tej klasie własności jezdne i trzymanie się drogi, w przypadku modelu ST poddano niezbędnym modyfikacjom. Usztywniono między innymi zawieszenie. Dodatkową sztywność przedniego zawieszenia uzyskano dzięki dodatkowemu profilowi poprzecznemu, biegnącemu w poprzek przegrody czołowej i łączącemu obie przednie kolumny MacPhersona.
Charakterystykę zawieszenia Forda Focus ST zaprogramowano w taki sposób, aby zachowanie pojazdu przy szybkiej jeździe zapewniało satysfakcję i odpowiedni dreszczyk emocji koneserom z żyłką sportową, z jednoczesnym zachowaniem odpowiednio wysokiego komfortu jazdy. Przednie sprężyny zawieszenia otrzymały o 30% sztywniejszą charakterystykę, przy jednoczesnej zmianie kalibracji amortyzatorów. Podobnie tylne sprężyny zawieszenia – zwiększeniu ich sztywności o 30% towarzyszyło podwyższenie sztywności stabilizatora przechyłów o 5%. Wszystkie te zabiegi zapewniają Fordowi Focus ST imponującą przyczepność i niebywałe trzymanie się nawierzchni. Do uzyskania niepowtarzalnych wrażeń podczas jazdy dodatkowo przyczynia się obniżenie prześwitu o 25 mm.
Fantastyczne osiągi Forda Focus ST naturalnie wymagały zastosowania odpowiednio wzmocnionych hamulców, jeszcze skuteczniejszych niż powszechnie chwalone hamulce normalnego Forda Focus. Przednie wentylowane tarcze o wymiarach 320mm x 28 mm wyposażono w odpowiednio powiększone zaciski i klocki, zapewniające dużą siłę hamowania, odpowiednią do sportowego charakteru tego samochodu.
Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa obejmuje sztywną klatkę przedziału pasażerskiego, ochronę okolicy nóg, bezpieczną, cofająca się kolumnę kierownicy i cofający się wspornik pedałów oraz wzmocnienia drzwi bocznych. Elementy zwiększające bezpieczeństwo bierne uzupełniają jeszcze poduszki czołowe i poduszki boczne dla kierowcy i pasażera z przodu, pirotechniczne napinacze pasów oraz aktywne zagłówki przy przednich fotelach.
Rasowa linia nadwozia Forda Focus ST
Linia nadwozia Forda Focus ST zdradza drzemiącą w nim moc. Otwarcie pokazuje swoje sportowe referencje, śmiało nawiązując stylistyką nadwozia do wyczynowych modeli WRC Forda startujących w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata.
Aby jeszcze bardziej obniżyć "optyczny" środek ciężkości Forda Focus ST, wizualnie podkreślono "masę" przedniego zderzaka, zaś dolna krata wlotu powietrza otrzymała agresywny kształt odwróconego trapezu. U góry, po obu stronach dolnej kraty wlotu powietrza umieszczono otwory reflektorów przeciwmgielnych wypełnione siatką ze szczotkowanego aluminium.
Podobną oprawę otrzymały z tyłu, światła biegu wstecznego i światła przeciwmgielne. Dolna część tylnego zderzaka została uformowana w sposób tworzący typowy dla aut sportowych optyczny efekt zwężającego się tyłu, z widocznymi podwójnymi chromowanymi sportowymi końcówkami rur wydechowych.
Wnętrze Forda Focus ST
Ważnym elementem wyrażającym sportowy charakter nowego Forda Focus ST jest wzornictwo wnętrza. Już z zewnątrz widoczna jest spotykana jedynie w wersji ST dodatkowa konsola umieszczona na szczycie tablicy przyrządów. Pod łukowatym konturem dodatkowej konsoli zgrupowano trzy zegary: wskaźnik ciśnienia doładowania w turbosprężarce oraz wskaźniki temperatury i ciśnienia oleju.
Czarna podsufitka Forda Focus ST i czarna wykładzina przednich słupków nadaje wnętrzu ciemny, rasowy wygląd. Siadając za kierownicą kierowca ma wrażenie, że zanurza się w kokpicie prawdziwego bolidu. Pokryte skórą koło kierownicy jest nieco szersze i ma wyraźnie uformowane zagłębienia na kciuki. Kierownica ma trzy ramiona wykończone szczotkowanym aluminium. Piastę kierownicy zdobi czerwone logo z wygrawerowanymi literami "ST".
Ford Focus ST jest wyposażony w specjalne sportowe przednie fotele Recaro, które doskonale podpierają i trzymają ciało podczas szybkiej jazdy. Na życzenie fotele te mogą być pokryte tapicerką będącą połączeniem skóry i specjalnej tkaniny w odcieniu odpowiadającym lakierowi nadwozia. Jest to bezpłatna opcja dostępna z niektórymi kolorami lakierów, w tym z niebieskim odcieniem Performance Blue oraz rzucającym się w oczy pomarańczowym Electric Orange. Na życzenie dostępna jest także pełna tapicerka skórzana wraz ze specjalnie formowaną tylną kanapą.