Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen wygrali swój domowy rajd w barwach zespołu Ford Abu Dhabi World Rally Team w roku 2009, a ich koledzy z zespołu Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila powtórzyli sukces przed rokiem.
Fińska załoga, która wygrywa Rajd Finlandii, automatycznie uzyskuje status super gwiazdy w kraju, gdzie rajdy ustępują popularnością tylko hokejowi na lodzie. Dla Latvali zwycięstwo za kierownicą Forda Fiesta RS WRC byłoby powodem do podwójnego świętowania, ponieważ będzie to jego jubileuszowy, setny start w rundzie WRC. 26-letni Fin zostanie najmłodszym kierowcą w historii, który może pochwalić się takim osiągnięciem.
Hirvonen, mieszkający niedaleko bazy rajdu w Jyväskylä także będzie miał w razie zwycięstwa podwójny powód do radości, ponieważ dzień po zakończeniu rajdu będzie obchodził 31 urodziny.
Rajd Finlandii jest ósmą rundą tegorocznego serialu WRC, pierwszą po sześciotygodniowej wakacyjnej przerwie. Rajd rozpocznie się krótkim pierwszym etapem w czwartkowe popołudnie, a pozostałe próby sportowe zaplanowano na piątek i sobotę. Oznacza to, że kierowców czekają dwa bardzo długie, intensywne dni. Dystans odcinków specjalnych jest nieco krótszy, niż w innych rajdach, a o sukcesie zadecyduje nie tylko szybkość, ale także wytrzymałość i zdolność utrzymania koncentracji.
Rajd Finlandii to prawdziwa perła w koronie Rajdowych Mistrzostw Świata. Nieprzebrane tłumy fińskich kibiców ustawią się w lasach wzdłuż tras odcinków specjalnych, aby zagrzewać do walki swoich rodaków w samochodach Ford Fiesta RS WRC. Zmieniona trasa oznacza, że drugi etap będzie nieznany dla obecnej generacji uczestników mistrzostw świata. Rajd zachował w pełni swój charakter imprezy, w której dominują szybkie partie na twardych, szerokich drogach, chociaż miejscami można znaleźć węższe, bardziej techniczne fragmenty.
Nie zmienia się charakterystyka gładkich, równych prób sportowych o nawierzchni szutrowej, która pozwala zaliczyć Rajd Finlandii do najtrudniejszych w kalendarzu WRC. Wyjątkowo szybkie trasy, po których jazda przypomina chwilami przejażdżkę kolejką górską, potężne, kilkudziesięciometrowe skoki na „hopach” i zakręty ukryte zaraz za szczytami to najbardziej charakterystyczne cechy fińskich OS-ów.
Trasy wymagają ekstremalnej odwagi od kierowców i wyjątkowej precyzji dyktowania opisu od pilotów, a najważniejszym elementem jest wybór optymalnego toru jazdy, zanim koła samochodu stracą kontakt z nawierzchnią na „hopie”, aby zapewnić jak największą szybkość w kolejnym zakręcie. Fińscy kierowcy, którzy uczyli się rajdowego rzemiosła na takich trasach mają wyraźną przewagę nad rywalami z zagranicy, którzy potrzebują wielu lat startów i zdobywania doświadczeń, aby móc walczyć o zwycięstwo. Dlatego w ciągu 60 lat tylko siedmiu kierowcom spoza Finlandii udało się tu wygrać.
Hirvonen, obecnie drugi w klasyfikacji kierowców przyznaje, że przed domowym rajdem odczuwa dreszczyk emocji. Rally Finland to wyjątkowy rajd, - mówi kierowca. Będę się ścigał przed moją rodziną, moimi znajomymi i przyjaciółmi, a to sprawia, że żądza zwycięstwa jest jeszcze większa. Wszyscy wiedzą także, że lokalni fani rajdów ogromnie pragną zwycięstwa fińskiego kierowcy. To dodatkowa presja, ale pozytywna.
Nowe odcinki będą bardzo ciekawe. Jeździłem po nich w latach 2001 i 2002, gdy startowałem jeszcze w narodowych mistrzostwach, ale było to bardzo dawno i nie pamiętam ich. Być może podczas zapoznania przed rajdem przypomnę sobie trochę niektóre sekcje. Zwycięstwo w nadchodzący weekend jest bardzo ważne, nie tylko dlatego, że to nasz domowy rajd, ale także dlatego, że potrzebujemy zdobyć jak najwięcej punktów do klasyfikacji mistrzostw, dodał Hirvonen.
Latvala zaliczył w minioną środę dwa dni testów w Finlandii, a po nim Hirvonen zasiadł w kokpicie samochodu testowego na kolejne dwa dni. Obydwaj kierowcy byli pod wrażeniem osiągów i prowadzenia Forda Fiesta RS WRC. Samochód jest z każdym rajdem coraz bardziej stabilny. Na szybkich trasach i hopach spisuje się wspaniale - powiedział Latvala. W tak szybkim rajdzie kierowca musi znać swój limit i jechać bardzo rozsądnie. Strach za kierownicą jest złym doradcą, ale trzeba umieć sobie z nim radzić i trzeba naprawdę wiedzieć, gdzie jest granica możliwości.
Jedziemy tak szybkim tempem, że każdy błąd może mieć ogromne konsekwencje. Aby wygrać w Finlandii, trzeba jechać perfekcyjnie od pierwszego do ostatniego zakrętu. To najbardziej wymagające szutrowe trasy na świecie. Tor jazdy musi być bardzo przemyślany, podobnie jak punkty hamowań przed „hopami”. Optymalny sposób pokonywania „hop” to niezbyt wysoki lot, a samochód musi lądować na czterech kołach, jak kot na czterech łapach. Wymaga to wyższego poziomu koncentracji, niż w jakimkolwiek innym rajdzie na świecie. Jubileuszowy, setny start to dziwne uczucie. Zawsze uważałem, że kierowca, który ma taki dorobek, startuje od bardzo wielu lat, a ja mam dopiero 26 lat i wcale nie czuję się, jakbym był w WRC od tak długiego czasu. Ale może się mylę! dodał.
Khalid Al Qassimi i Michael Orr powracają do mistrzostw po przerwie – ostatni raz startowali na Sardynii i poprowadzą trzeciego Forda Fiesta RS WRC. Al Qassimi będzie walczył o punkty dla zespołu Team Abu Dhabi, a jego celem będzie miejsce wyższe, niż dziewiąta pozycja, na której ukończył rajd w 2009 roku, co jest jego najlepszym wynikiem w czterech startach w Rajdzie Finlandii. - powiedział Al Qassimi.
Trasa rajdu
Centrum targowo-wystawiennicze Paviljonki w Jyväskylä tradycyjnie gości bazę rajdu i park serwisowy. Organizatorzy zaplanowali w tym roku trasy położone na południe, w kierunku miasta Lahti, nie używane w WRC od lat osiemdziesiątych. W czwartek załogi będą rywalizować na trzech odcinkach w rejonie bazy rajdu w Jyväskylä, między innymi na popularnej próbie Laajavuori w pobliżu skoczni narciarskiej. Drugiego dnia trasę wytyczono na zachód od jeziora Päijänne, na odcinkach w rejonie Lahti, 80 km od stolicy kraju - Helsinek. Po mini serwisie i super OS-ie na torze wyścigów kłusaków Jokimaa w Lahti, trasa prowadzi z powrotem w kierunku Jyväskylä, tym razem wzdłuż wschodniego wybrzeża jeziora. Na sobotę zaplanowano bardziej znane odcinki na zachód od miasta. Będą to między innymi próby w rejonie Keuruu, Korpilahti i Petäjävesi, znane z zeszłego roku. Załogi pokonają w trakcie rajdu 21 odcinków specjalnych o łącznej długości 314,39 km, a całkowita długość trasy to 1355,21 km.