Ich koledzy z zespołu Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen odrobili dużą część dwuminutowej straty po uderzeniu w drzewo w czwartek po południu na pierwszym odcinku specjalnym.
Dzięki popisowi znakomitej, ofensywnej jazdy 30-letni Fin awansował na czwarte miejsce, wygrywając po drodze najwięcej odcinków specjalnych. Hirvonen pozostaje na drugim miejscu w klasyfikacji kierowców po ośmiu rajdach.
W piątek Fin wygrał pięć z ośmiu odcinków specjalnych, a w sobotę kolejne osiem z jedenastu. Co istotne, był najszybszy na kończącym rajd odcinku Power Stage, dzięki czemu zdobył dodatkowe trzy punkty do klasyfikacji kierowców. Latvala zanotował dwa zwycięstwa oesowe, co oznacza, że kierowcy zespołu Ford Abu Dhabi wygrali łącznie podczas rajdu 15 z 22 odcinków o łącznej długości 314,39 km w rejonie bazy rajdu w Jyväskylä oraz miasta Lahti.
Rajd Finlandii to najszybsza runda w kalendarzu WRC. Równe, szerokie szutrowe trasy najeżone zapierającymi dech w piersiach hopami zapewniają kibicom najbardziej spektakularne doznania w sezonie. Dwa pierwsze dni zakończyły się zagrywkami taktycznymi niczym w partii szachów, ponieważ kierowcom zależało na jak najbardziej korzystnej pozycji na starcie kolejnego etapu.
W sobotę rano, gdy już można było zapomnieć o strategii, 26-letni Latvala wystartował do decydującego etapu na trzeciej pozycji ze stratą zaledwie 2,6 sekundy do lidera i w najlepszej pozycji w kolejności startu. Jednakże suche trasy dwóch poprzednich etapów ustąpiły miejsca bardziej mokrej, miękkiej nawierzchni, przez co przewaga, jaką powinien teoretycznie mieć Latvala obróciła się przeciwko niemu.
Dlatego wkrótce strata do lidera wzrosła do 20 sekund, a sfrustrowany Latvala mówił: "Ostatnia noc była w lasach bardzo wilgotna, a drogi stały się rozmiękłe. Wilgoć związała luźny szuter i dlatego samochody jadące jako pierwsze nie musiały czyścić drogi, jak się spodziewaliśmy. Nasza pozycja na drodze nie dawała już przewagi. Ten kto jechał jako pierwszy był w najlepszej sytuacji, ponieważ ta pozycja zapewniała najlepszą przyczepność."
Trasy wyschły przed drugim przejazdem zaplanowanym na sobotnie popołudnie i wtedy Latvala, w którego samochodzie dokonano niewielkiej korekty ustawienia tylnego dyferencjału, zaczął pościg za dwójką liderów. Wkrótce wyprzedził Sebastiena Ogiera, ale zabrakło czasu, aby pokonać Sebastiena Loeba.
"Moja strata do lidera malała systematycznie w sobotę po południu, ale zabrakło kilometrów. Wystarczyłyby jeszcze dwa odcinki. W sobotę rano jechało mi się nie najlepiej. Samochód nie prowadził się tak, jakbym chciał i nie mogłem znaleźć na to sposobu. W końcu pomyślałem, że może trzeba zmienić ustawienie dyferencjału. To była trafna decyzja. Niestety, nieco spóźniona," powiedział Latvala.
Hirvonen przegrał rajd w czwartek po południu, gdy na pierwszym odcinku specjalnym wypadł z drogi i uderzył w drzewo, uszkadzając hamulce i zawieszenie. W dalszej części rajdu skupił się na tym, aby wygrać jak najwięcej OS-ów i odrobić jak największą część strat. W piątek rano zajmował 36 miejsce, a wieczorem awansował na szóstą pozycję. W sobotę wyprzedził dwóch kolejnych rywali i osiągnął metę na czwartym miejscu.
"Jestem rozczarowany tym, że nie udało mi się wygrać," powiedział. "Myślę, że mój pościg za czołówką mógł się podobać. Przez cały weekend miałem dobre tempo, tym bardziej żal, że nie mogłem walczyć o zwycięstwo. Bardzo dziękuję wszystkim moim fanom za doping. To mój domowy rajd i uwielbiam dla nich jeździć."
Khalid Al Qassimi z Abu Dhabi i jego pilot Michael Orr w trzecim Fordzie Fiesta RS WRC ukończyli rajd na 14 miejscu. "W piątek nie byłem zadowolony, ale ostatni etap rajdu był udany. Cieszę się z tego, że jesteśmy na mecie po jeździe dobrym tempem bez specjalnego ryzyka," powiedział Al Qassimi.
Dyrektor zespołu Ford Abu Dhabi Malcolm Wilson przyznał, że jest rozczarowany, ale dodał: "Wiem, że nasi kierowcy są zawiedzeni jeszcze bardziej. Jari-Matti wykonał fantastyczną pracę. Walczył do samego końca. Mikko we wspaniałym stylu odrabiał straty, dzięki czemu utrzymał drugie miejsce w klasyfikacji mistrzostw. Nie zmienia to faktu, że powinniśmy wygrać ten rajd."
Dyrektor działu sportu motorowego Ford of Europe Gerard Quinn powiedział: "Jestem zawiedziony, że ogromny wysiłek całego zespołu nie przyniósł oczekiwanego wyniku, chociaż wygraliśmy 15 z 22 odcinków specjalnych. Mikko był najszybszym kierowcą weekendu. Wygrana na końcowym odcinku Power Stage musi mu posłużyć jako pocieszenie zamiast zwycięstwa w rajdzie, na które w pełni zasłużył."