...czyli wyścigowego Forda Focus ST-R zbudowanego w oparciu o wersję produkcyjną. Pomimo podobieństwa do drogowej wersji Forda Focus ST, Ford Focus ST-R został zbudowany wyłącznie z myślą o torze wyścigowym jako pełnoprawny samochód wyścigowy.
Wyposażenie obejmuje mocny, 2-litrowy silnik benzynowy EcoBoost, klatkę bezpieczeństwa zgodną z homologacją FIA, wzmocniony układ hamulcowy oraz zawieszenie zestrojone z uwzględnieniem wymagań torowych. Model będzie dostępny dla zespołów wyścigowych – poczynając od Stanów Zjednoczonych – które mogą wykorzystywać go w różnych seriach wyścigowych.
Nowy Ford Focus ST-R został opracowany przez inżynierów z oddziału Ford Racing we współpracy z grupą Ford Performance Vehicles, co pozwoli na uczestnictwo w wielu seriach wyścigowych, łącznie z Grand-Am ST, World Challenge TC oraz kanadyjską serią wyścigów samochodów turystycznych. Ford ma również nadzieję, iż zespoły wezmą udział w kluczowych europejskich seriach wyścigowych oraz głównych wyścigach krajowych, jak na przykład 24-godzinnym wyścigu na torze Nürburgring.
Związek modelu wyścigowego z wersją drogową Forda Focus ST nie jest przypadkowy.
Nowy Ford Focus i nowy Ford Focus ST zostały zaprojektowane jako samochody całkowicie podporządkowane kierowcy - tłumaczy Jost Capito, dyrektor oddziałów Global Performance Vehicles oraz Motorsport Business Development. Drogowa wersja Forda Focus wyróżnia się najlepszym w klasie układem hamulcowym, doskonałymi właściwościami jezdnymi i wydajnymi silnikami, natomiast stylistyka i funkcjonalność wynikające z zastosowania zróżnicowanych systemów pomogły nam opracować ujednoliconą, globalną specyfikację techniczną dla zespołów, które chcą ścigać się nowym Fordem Focus przy zredukowaniu kosztów. Nowy Ford Focus ST-R jest doskonałym przykładem samochodu produkcyjnego, będącego inspiracją do stworzenia konkurencyjnego samochodu wyścigowego dla entuzjastów.
Ford Focus ST-R, początkowo homologowany do udziału w serii amerykańskich i kanadyjskich wyścigów samochodów turystycznych, będzie dostępny u dilerów Forda w Stanach Zjednoczonych dla profesjonalnych kierowców wyścigowych, amatorów oraz entuzjastów jazdy torowej. Wizją Forda jest rozszerzenie oferty również na pozostałe rynki.
Jesteśmy podekscytowani faktem, iż koncepcja Forda Focus ST-R znalazła odzwierciedlenie w rzeczywistości, trafiając w gusta entuzjastów ze Stanów Zjednoczonych i potencjalnie z innych stron świata - powiedział Jamie Allison, dyrektor Ford Racing. Poprzednie samochody wyścigowe, które opracowaliśmy i sprzedawaliśmy były przeznaczone wyłącznie na rynek północnoamerykański, więc jesteśmy zadowoleni, iż nowy Ford Focus ST-R jest pierwszym pojazdem opracowanym na globalnej platformie samochodów kompaktowych Forda mogącym brać udział w seriach wyścigowych na całym świecie.
Ten konkurencyjny samochód wyścigowy fabrycznie przygotowany do użytku pozwoli naszym klientom z powodzeniem uczestniczyć w wielu seriach wyścigowych na całym świecie po wprowadzeniu niewielkich modyfikacji. Nowy Ford Focus ST-R jest także potwierdzeniem doskonałej współpracy pomiędzy oddziałem Ford Racing, a zespołem Ford Performance Vehicles.
Ze względu na fakt, iż Ford Focus ST-R został zbudowany w oparciu o model drogowy, zastosowano w nim seryjne panele nadwozia oraz możliwie jak najwięcej podzespołów produkcyjnych - dodaje Allison. Osoby, które zakupią jeden egzemplarz otrzymają w pełni przygotowany do wyścigów samochód wymagający jedynie zainstalowania osprzętu komunikacyjnego oraz naklejenia kalkomanii. Już teraz spotkaliśmy się z dużym zainteresowaniem tym samochodem ze strony licznych uznanych zespołów wyścigowych.
Dla klientów z Ameryki Północnej Ford Focus ST-R jest najnowszym przedstawicielem gamy samochodów wyścigowych fabrycznie przygotowanych do użytku, łącznie z Fordem Mustang FR500C, Fordem Mustang FR500S, Fordem Mustang Cobra Jet, Fordem Boss 302R oraz Fordem Boss 302S. Ford Focus ST-R w prostej linii nawiązuje do drogowej wersji nowego Forda Focus ST.
Wynikiem prac nad nowym Fordem Focus ST-R będzie także gama części zamiennych Ford Racing oferowana kierowcom wyścigowym i entuzjastom na całym świecie.
Debiut nowego Forda Focus ST-R we Frankfurcie jest częścią agresywnej taktyki Forda mającej na celu wyraźne zaznaczenie obecności producenta w sportach motorowych, a także elementem strategii wsparcia dla działań związanych z wdrażaniem głównych światowych platform Forda do sportów motorowych.
Ford inwestuje swoje doświadczenie i zaplecze inżynieryjne w rozwój pojazdów takich jak Ford Focus ST-R, aby osiągnąć sukces podobny do tego, jakim cieszy się Ford Fiesta w seriach RallyCross i X Games.
Nasze drogowe samochody o wysokich osiągach tworzymy w oparciu o dostępne płyty podłogowe z uwzględnieniem wymagań klientów na całym świecie i takie samo podejście do kwestii wykorzystywania płyt podłogowych stosujemy w przypadku sportów motorowych - powiedział Jost Capito. Naszą intencją jest zaoferowanie naszego doświadczenia w sportach motorowych oraz zaplecza technicznego prywatnym zespołom i kierowcom na całym świecie. Nowy Ford Focus ST-R jest tego najlepszym przykładem.
Globalny program prac nad wyścigową wersją Forda Focus, będący głównym filarem w nowej strategii dotyczącej sportów motorowych, powstał w oparciu o międzynarodowe wytyczne obowiązujące w klasie S2000. Ford Focus ST-R jest więc ważnym ogniwem w historii sportowego sukcesu nowego Forda Focus zapoczątkowanej przez zespół Aon startujący w Brytyjskich Mistrzostwach Samochodów Turystycznych BTTC.
Zarówno Ford Focus BTCC wykorzystywany przez zespół Aon, jak i nowy Ford Focus ST-R są przykładem ambitnych planów Forda zmierzających do wsparcia zawodników na wszystkich poziomach.
Ford zapoczątkował globalny program rozwoju sportów motorowych w zeszłym roku. Jego filarem jest techniczne wsparcie prywatnych zespołów, które będą chciały rywalizować w samochodach Forda i korzystać z przystępnego cenowo, konkurencyjnego osprzętu.
Jesteśmy bardzo zadowoleni z sukcesu, jaki odniósł zespół Aon w nowym Fordzie Focus w zawodach BTCC, dlatego z niecierpliwością wyczekujemy debiutu torowego Forda Focus ST-R w światowej serii wyścigowej - powiedział Capito. Liczymy, że Ford Focus ST-R będzie odnosił zwycięstwa na światową skalę, a w ten sposób wzbogaci wyścigowe i rajdowe dziedzictwo Forda Focus wywalczone zarówno na asfalcie, jak i na luźnych nawierzchniach.
Ford Fiesta również odnosi sukcesy
Zdaniem Capito, sukces Forda Fiesta w sportach motorowych jest także zasługą globalnej strategii Forda.
Ford Fiesta Rallycross – napędzany 2-litrowym silnikiem Ford Duratec zdolnym osiągnąć ponad 500 KM mocy – to kolejny przykład globalnego podejścia Forda do sportów motorowych. Samochód bierze udział w seriach Global Rallycross Championship, European Rallycross Championship oraz X Games.
W tym roku Ford wraz z modelem Ford Fiesta zdominował inauguracyjną serię Global RallyCross Championship zdobywając mistrzostwo w kategorii producentów i kierowców. Kierowcy Tanner Foust i Marcus Gronholm ukończyli mistrzostwa Global RallyCross Championship na pierwszym i drugim miejscu, a także wywalczyli indywidualne tytuły mistrzowskie w seriach SuperRally i RallyCross. W zeszłym miesiącu podczas X Games 17 w Los Angeles kierowcy Brian Deegan, Tanner Foust i Marcus Gronholm zgarnęli trzy pierwsze miejsca na podium w wyścigu RallyCross, notując tym samym potrójne zwycięstwo Forda Fiesta w zmaganiach X Games.
Więcej wrażeń sportowych we Frankfurcie
Obecność Forda w sportach motorowych podkreślają także dwaj ważni światowi gracze:
Ford powraca do korzeni sportów motorowych prezentując nową generację Formuły Ford, czyli jednoosobowych samochodów wyścigowych napędzanych 1,6-litrowym silnikiem Ford EcoBoost stworzonym na bazie jednostki produkcyjnej oraz dostosowanych do najnowszych wymagań bezpieczeństwa FIA. To świeże podejście do formuły, która od ponad 40 lat otwiera zawodnikom drogę do mistrzostw świata.
Na stoisku Forda we Frankfurcie wystawiany jest także Ford Fiesta RS World Rally Car zespołu Ford Abu Dhabi World Rally Team. Wraz z kierowcami zespołowymi Mikko Hirvonenem i Jarmo Lehtinenem oraz ich kolegami z zespołu Jari-Matti Latvalą i Miikka Anttilą rywalizującymi w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA, Ford Fiesta RS WRC bierze udział w zmaganiach na najwyższym, światowym szczeblu. Słynny as gymkhany – Amerykanin Ken Block – również prowadzi Forda Fiesta RS WRC we wspieranym przez Forda zespole Monster World Rally Team w Rajdowych Mistrzostwach Świata.