...począwszy od amatorskich rajdów aż po uczestnictwo w międzynarodowych zmaganiach najwyższej rangi. Na samym szczycie rajdowej elity znajduje się Ford Fiesta RS WRC 2011, którym oficjalny zespół Forda rywalizuje w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA. Ten czteronapędowy samochód, za którego kierownicą zasiadają kierowcy Mikko Hirvonen i Jari-Matti Latvala, został opracowany przez oddział M-Sport – wieloletniego brytyjskiego partnera Forda – we współpracy z Ford of Europe.
Ford Fiesta RS WRC prezentowany na stoisku Forda we Frankfurcie napędzany jest turbodoładowanym silnikiem o pojemności 1,6 litra z wtryskiem bezpośrednim, zbudowanym w oparciu o tę samą zaawansowaną technologię EcoBoost, która zasila najnowsze modele Forda w wersjach drogowych.
Rajdowe Mistrzostwa Świata WRC, uznawane za jedną z najbardziej wymagających form rywalizacji samochodów zbudowanych w oparciu o modele drogowe, zmuszają uczestników do rywalizacji o tytuł Rajdowego Mistrza Świata w zróżnicowanych i niezwykle wymagających warunkach, jak na przykład w jałowych, zamarzniętych okolicach wiejskich w Szwecji czy na kamienistych i rozgrzanych do czerwoności drogach Grecji.
W rajdowej hierarchii za Fordem Fiesta RS WRC plasuje się Ford Fiesta Regional Rally Car. Samochód dzieli ze swoim rajdowym bliźniakiem to damo globalne DNA odpowiedzialne za osiągi, jednak zawiera zmienione elementy aerodynamiczne spełniające wymagania techniczne obowiązujące w takich seriach, jak Rajdowe Mistrzostwa Europy FIA zaś silnik podlega innym restrykcjom homologacyjnym FIA.
Pojazd został zaprojektowany tak, aby spełnić regionalne rajdowe wymagania FIA, natomiast jego wszechstronny projekt pozwala na rywalizację zarówno w mistrzostwach krajowych – w wersji RRC – jak również w mistrzostwach świata jako samochód klasy WRC. Dostępny jest zestaw podzespołów umożliwiający konwersję z wersji RRC do specyfikacji WRC w zaledwie sześć godzin.
Środkowe miejsce w tabeli samochodów rajdowych Forda zajmuje Ford Fiesta S2000, który posłużył jako baza do stworzenia wersji Forda Fiesta RS WRC. Po zwycięstwie w słynnym Rajdzie Monte Carlo podczas swojego debiutu w 2010 roku, Ford Fiesta S2000 stał się faworytem w FIA S-WRC – serii wspierającej zmagania w WRC.
Na kolejnym, czwartym miejscu znajduje się samochód rajdowy Ford Fiesta R2, stanowiący podstawę Akademii FIA WRC, czyli nowego programu szkoleniowego dla młodych kierowców wspieranego przez Forda w ramach mistrzostw świata. Samochód rajdowy R2 z silnikiem o pojemności 1,6 litra jest również wykorzystywany w zawodach Fiesta Sporting Trophy – serii krajowych mistrzostw samochodów jednej marki rozgrywanych w ośmiu krajach na całym świecie.
Pierwszym szczeblem drabiny rajdowej Forda jest Ford Fiesta MS1, zaprojektowany jako bazowy samochód rajdowy dla amatorów i zbudowany w oparciu o standardowy model drogowy Ford Fiesta Zetec S z silnikiem o pojemności 1,6 litra. Pojazd daje uczestnikom zmagań możliwość stopniowej zmiany klasy z MS1 na R2 wraz ze zwiększaniem zasobów finansowych.
Szef sportów motorowych Ford of Europe Gerard Quinn powiedział, że drogowa wersja Forda Fiesta była doskonałą bazą do stworzenia drabiny możliwości Forda.
>i>Atrybuty produkcyjnej wersji Forda Fiesta tworzą znakomitą podstawę do zbudowania samochodu rajdowego odnoszącego sukcesy - powiedział Quinn. Zalety samochodu widoczne są w tej wymagającej dyscyplinie zarówno w postaci doskonałej bazy mechanicznej, jak i wysokiego poziomu bezpieczeństwa pasażerów.
Krótki rozstaw osi gwarantuje zwinność we wszystkich pięciu wariantach rajdowych samochodu, który zyskał dużą popularność na trasach rajdowych całego świata. W tym sezonie Ford Fiesta RS WRC potwierdził swoją doskonałą kondycję, odnosząc sukces na najwyższym szczeblu sportów motorowych, a także w klasie S2000 i R2. Jestem przekonany, że niedawno zaprezentowane wersje RRC i MS1 odniosą podobny sukces- dodał Quinn.
Wszystkie pięć modeli Forda Fiesta powstało w oddziale M-Sport, który jest partnerem Forda w WRC od 1997 roku. Dyrektor zarządzający Malcolm Wilson, były mistrz Wielkiej Brytanii ścigający się Fordem, spędził kilka lat jako główny kierowca testowy firmy pracujący nad nowymi samochodami rajdowymi.
Jako młody zawodnik mający nadzieję na rozpoczęcie kariery zawodowego kierowcy doceniałem fakt, że Ford zachęca do udziału w zmaganiach sportowych, oferując możliwość doskonalenia swoich umiejętności - powiedział Wilson.
Przeszedłem całą ścieżkę kariery od uczestnictwa w podstawowych rajdach do zdobycia tytułu mistrzowskiego wraz z Fordem, dlatego uważam, że nie ma lepszej możliwości na szlifowanie umiejętności i osiągnięcie sukcesu- dodał Wilson.
Ford Fiesta w rallycrossie
W sezonie 2011 Ford Fiesta odniósł również sukces w wyścigach rallycross. Ford Fiesta wywalczył trzy pierwsze miejsca na podium w prestiżowych zmaganiach X Games Rallycross w Stanach Zjednoczonych. Zawody X Games były także ostatnią rundą mistrzostw Global Rallycross Championship rozgrywanych w USA, natomiast Tanner Foust zdobył tytuł w klasyfikacji generalnej oraz zwyciężył w indywidualnych dyscyplinach w SuperRally i Rallycross.
Marcus Grönholm, który wywalczył w Fordzie dwa kolejne tytuły w klasyfikacji producentów w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA w 2006 i 2007 roku zakończył zmagania w GRC na drugim miejscu za Foustem. Grönholm również zasiadał za kierownicą Forda Fiesta.
Po siedmiu rundach z dziesięciu Foust utrzymuje się na trzecim miejscu w tym sezonie europejskich mistrzostw w Rallycrossie, wygrywając w Portugalii i Szwecji.
Ford Fiesta gwiazdą klipu Gymkhana FOUR Kena Blocka
Specjalnie przystosowana wersja Forda Fiesta była gwiazdą najnowszego filmu z serii Gymkhana zrealizowanego przez Kena Blocka.
Ford Fiesta H.F.H.V. z napędem na cztery koła to samochód zbudowany przez zespół Kena Blocka Monster World Rally Team. Auto osiąga moc 600 KM i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 1,9 sekundy.