10 stycznia Ford of Europe ujawnił oficjalną nazwę, którą otrzyma niecierpliwie oczekiwana seryjnie produkowana wersja niedawno prezentowanego samochodu koncepcyjnego Ford SAV. Nowy samochód będzie nosił nazwę Ford S-MAX, która wyraźnie wskazuje na to, że ten najnowszy model Forda z powodzeniem łączy sportowy styl i wyjątkową przyjemność z jazdy, z uniwersalnym i bardzo obszernym wnętrzem.
Ford S-MAX jest najnowszym modelem w ofercie pojazdów europejskiej filii Forda. Podobnie jak Ford Focus C-MAX, nawiązuje on do sprawdzonej formuły uniwersalnego minivana i w ofercie Forda plasuje się między wersją kombi Forda Mondeo i dużym 7-miejscowym minivanem Ford Galaxy. Najnowszy model będzie produkowany obok nowych wersji Forda Mondeo i Forda Galaxy w zakładach Forda w Genk w Belgii. Ceny zostaną podane do wiadomości bezpośrednio przed wprowadzeniem nowego samochodu do sprzedaży w połowie tego roku.
Dokładniejsze informacje na temat Forda S-MAX, wraz z danymi technicznymi, zostaną podane do wiadomości przy okazji światowej premiery nowego modelu podczas Salonu Samochodowego 2006 w Genewie.
Nowa nazwa dla nowej kategorii samochodu
Ford S-MAX doskonale ilustruje wielki potencjał, jaki tkwi w segmencie rynku obejmującym duże, niekonwencjonalne samochody mające trzy rzędy siedzeń, o sylwetce i proporcjach oddających aktywny styl życia użytkowników. Wskazuje także na duże możliwości, jakie daje dalsze zróżnicowanie palety modeli Forda – dzięki nowemu modelowi Ford wchodzi do nowego dla siebie segmentu rynku samochodów osobowych.
Nabywcy Forda S-MAX będą mieli możliwość wyboru nowego systemu składanych na płasko foteli FFS (Ford Fold Flat System) w wersji z dwoma lub trzema rzędami siedzeń, uzyskując w efekcie wnętrze o konfiguracji odpowiednio 5 lub 5+2 miejsc. Tym samym koncepcja zmiennej konfiguracji foteli, zaprezentowana po raz pierwszy w drugim modelu Forda serii MAX – Fordzie Focus C-MAX, idzie o krok dalej. Z kolej symbol "S" w nazwie samochodu oznacza maksymalizację użytecznej przestrzeni w ramach eleganckiej, sportowej sylwetki, bez jakiegokolwiek uszczerbku dla urody nadwozia i przyjemności prowadzenia i podróżowania.
Ford – stylistyka i nowoczesna technika
Oferując obok siebie modele Ford S-MAX i nową generację Forda Galaxy, europejska filia Forda zdecydowanie wzmacnia swoją ofertę w segmentach rynku obejmujących samochody duże. Dążąc do osiągnięcia założonych celów, Ford zrealizował program projektowania i konstruowania modelu S-MAX całkowicie we własnym zakresie, w odróżnieniu od przedsięwzięcia joint-venture z innym producentem pojazdów, które zaowocowało poprzednią generacją minivana Ford Galaxy, który zyskał znaczną popularność. Ford S-MAX jest także pierwszym seryjnie produkowanym modelem Forda, w którym wyraźnie widoczne są elementy nowej konwencji stylistycznej "kinetic design", zaprezentowanej po raz pierwszy w pokazywanym podczas ubiegłorocznego salonu samochodowego we Frankfurcie studium stylistycznym Ford iosis.
Stało się to możliwe dzięki realizowanej przez Forda koncepcji daleko idącego wykorzystania dostępnych technologii, podobnych rozwiązań konstrukcyjnych i platform podwoziowych w wielu różnych modelach. Koncepcja ta daje daleko idące możliwości tworzenia coraz to nowych i coraz bardziej zróżnicowanych koncepcji nadwoziowych i dalszego wzbogacania oferty modelowej.
Z Belgii na drogi całej Europy
Ford S-MAX jest wytwarzany w belgijskich zakładach Forda w Genk, gdzie produkowany jest także Ford Mondeo. Obecnie w zakładach tych, kosztem 715 mln euro realizowany jest program inwestycji i modernizacji bazy produkcyjnej, przede wszystkim z myślą o nowym, elastycznym systemie produkcji.
Od dnia otwarcia zakładów w 1964 roku w Genk wyprodukowano ogółem ponad 12 mln pojazdów. Belgijska fabryka Forda należy do najnowocześniejszych zakładów montażowych w Europie i odgrywa znaczącą rolę w realizacji nowej strategii Forda opierającej się na odchudzaniu procesów produkcyjnych (lean manufacturing). W fabryce w Genk będzie produkowana także nowa generacja Forda Mondeo, która ma pojawić się w 2007 roku.
Zakład w Genk obecnie pracuje na dwie zmiany i zatrudnia 4946 osoby. W ubiegłym roku bramy fabryki opuściło ogółem 207,163 nowo wyprodukowanych samochodów.