Finowie jeżdżący Fordem Fiesta RS WRC zajmują obecnie drugie miejsce w punktacji Rajdowych Mistrzostw Świata FIA, a wyniki rajdu przesądzą o końcowej klasyfikacji tegorocznego serialu.
Hirvonen przed ostatnią, trzynastą rundą tegorocznego serialu ma 8 punktów straty do swojego odwiecznego rywala Sebastiena Loeba. Podczas czterodniowej rywalizacji do zdobycia będzie 28 punktów, a liczba kombinacji końcowych rozstrzygnięć jest ogromna. 31-letni Hirvonen marzy wyłącznie o zwycięstwie na wymagających trasach wśród walijskich lasów. Gdyby udało mu się wygrać mistrzostwa, byłby to pierwszy tytuł mistrzowski dla kierowcy zespołu Forda od 1981 roku.
Moim jedynym celem jest zwycięstwo. Jeżeli coś nieoczekiwanego stanie się Loebowi, może być tak, że wygrana nie będzie konieczna do zdobycia tytułu mistrzowskiego, ale zanim do tego dojdzie, interesuje mnie tylko pierwsze miejsce, powiedział.
Jeżeli uda mi się zdobyć tytuł, będzie to bardzo ważne wydarzenie dla wielu ludzi. To był mój cel od kiedy zacząłem jeździć w rajdach – być najlepszym i zdobyć tytuł mistrza świata. Byłaby to najlepsza nagroda dla całego zespołu, który pracował tak ciężko. Dla mnie, dla mojej rodziny i wszystkich ludzi, którzy pomagali mi od początku kariery, byłaby to wielka sprawa, dodał Hirvonen.
Trasa rajdu przeszła istotne zmiany w tym roku. Dodano czwarty dzień rywalizacji, przez co rajd będzie wymagał wielkiej wytrzymałości zarówno od samochodów, jak i ludzi. Trasa jest wyjątkowo długa, a największa niewiadoma to jak zwykle nieprzewidywalna pogoda.
Na trasie można spotkać zarówno drogi położone wśród lasów porastających górzyste okolice, jak i fragmenty położone na obszarach otwartych. Opady śniegu raczej w tym roku nie grożą, ale deszcz i mgła ograniczająca widoczność niekiedy do kilku metrów, są jak najbardziej możliwe.
Prognozy pogody zapowiadają opady deszczu zarówno przed, jak i podczas rajdu. Oznacza to, że szutrowe trasy będą pokryte błotem, a poziom przyczepności będzie bardzo zmienny. Jednakże Hirvonen, zwycięzca Rally GB w roku 2007 nie obawia się trudności.
W Walii zawsze wiele zależy od warunków. Jeżeli są trudne, trzeba zawierzyć opisowi i ryzykować, gdy w wielu miejscach widoczność jest słaba. W takich miejscach można zyskać cenne ułamki sekund, które potem mogą przesądzić o zwycięstwie lub przegranej. Nie miałbym nic przeciwko, gdyby padał deszcz. Gdy warunki są naprawdę złe, wówczas łatwiej o niespodziankę, powiedział.
Power Stage, chociaż krótki, może okazać się jednym z najważniejszych odcinków w historii rajdów, a punkty możliwe do zdobycia mogą przesądzić o tytule mistrza świata. Przykładamy do niego wielką wagę. Naprawdę dużo może od niego zależeć, dodał.
Druga załoga zespołu Jari-Matti Latvala / Miikka Anttila ma już zapewnione czwarte miejsce w klasyfikacji mistrzostw. 26-letni kierowca zrobi wszystko, aby pomóc Hirvonenowi.
Chcę walczyć o zwycięstwo, aby być w stanie pomóc Mikko. Naszym celem jest pierwsze i drugie miejsce. Dla zespołu ważne jest, aby być przed Loebem i odebrać mu punkty, dlatego będę jechał od początku maksymalnym tempem. Ważne będzie, aby jechać szybko od pierwszego kilometra. Jeżeli pozwolimy uciec Loebowi, trudno będzie go potem dogonić, powiedział Latvala, dla którego będzie to już dziewiąty start w Rally GB. Drugie miejsce w 2008 roku jest jego najlepszym wynikiem.
Znam ten rajd lepiej, niż jakąkolwiek inną rundę WRC, chociaż w tym roku trasa będzie nieco inna. Będziemy jechać z północy Walii na południe. Ostatnio podobny wariant był w użyciu ponad 15 lat temu. Nie mogę się już doczekać nowych odcinków. Jeździłem po nich, gdy zaczynałem starty w Wielkiej Brytanii w 2002 roku. Trasy w lasach Dyfi zapamiętałem jako najlepsze w Walii, dodał.
Ponieważ Khalid Al Qassimi nie może wystartować w Rajdzie Wielkiej Brytanii z powodu obowiązków związanych z wyścigiem Formuły 1 o Grand Prix Abu Dhabi w ten weekend, Jewgienij Nowikow i Denis Giraudet zasiądą w kokpicie trzeciej Fiesty RS WRC zespołu Team Abu Dhabi.
Start samochodem Khalida w ostatniej rundzie sezonu 2011 to wyjątkowo ekscytująca okoliczność. Walijskie trasy będą bardzo wymagające, szczególnie w razie mgły i deszczu. Prawdę mówiąc mam nadzieję na dobrą pogodę, a moim celem jest dobry wynik na mecie i wsparcie moich kolegów z zespołu walczących o tytuł mistrza świata, powiedział Nowikow.
Trasa rajdu
Baza rajdu, znajdująca się w Cardiff od 2000 roku została przeniesiona do Builth Wells w środkowej Walii. W ten sposób nowa trasa przemierza znaczną część terytorium kraju. Po starcie w Llandudno, podczas pierwszego etapu załogi pokonają krótkie odcinki asfaltowe, a dzień zakończy się ceremonią startu w Conwy i serwisem w Llandudno. Piątek przyniesie powrót na klasyczne odcinki w lasach Dyfi, używane ostatnio w 1997 roku, a sobota to powtórka drugiego etapu z ubiegłego roku z próbami sportowymi w lasach Hafren i Myherin. Na ostatni dzień rajdu zaplanowano odcinki o zmiennej szutrowo-asfaltowej nawierzchni w górach Brecon Beacon oraz na poligonie wojskowym Epynt. Od piątku do końca rajdu załogi będą nocować w Cardiff, a ceremonia mety odbędzie się na zamku w tym mieście w niedzielę po południu. Rajd będzie liczył 23 odcinki specjalne o łącznej długości 353.53km, a całkowita długość trasy to 1967.46 km.