Zupełnie nowy Ford Galaxy, którego premiera będzie miała miejsce podczas Salonu Samochodowego w Genewie, jeszcze pełniej wpisuje się w postulat "podróżowania pierwszą klasą" i z pewnością jest godnym miana flagowego modelu Forda. Jest bowiem w tej chwili największym samochodem osobowym w aktualnej ofercie modelowej europejskiej filii Forda.
Uroda wyraźnie zmienionego nadwozia nowego Forda Galaxy polega na połączeniu pełnej dynamiki linii z wrażeniem solidnej budowy i mocnego trzymania się drogi. Nowy Ford Galaxy jest przy tym pierwszym seryjnie produkowanym modelem Forda w Europie, którego nadwozie zaprojektowano z uwzględnieniem elementów nowej konwencji stylistycznej "kinetic design".
Najważniejsze cechy nowego Forda Galaxy
Większy Ford Galaxy: Nowy Ford Galaxy jest nieco większy od modelu, którego miejsce zajmuje. Przede wszystkim zwiększono rozstaw kół (o 59 mm z przodu i o 81 mm z tyłu w porównaniu z poprzednim modelem). Długość całkowita wzrosła o 179 mm (4820 mm w porównaniu z 4641 mm poprzednio). Nowy model jest też szerszy od poprzedniego o 60 mm (1854 mm w porównaniu z 1794 mm). Mniejsza o 14 mm jest natomiast wysokość całkowita (obecnie 1676 mm, poprzednio – 1690mm).
We wnętrzu: Projektanci nowego Forda Galaxy doskonale wykorzystali możliwości, jakie stwarza nieco powiększone nadwozie dla opracowania przestronnego wnętrza, wygodnie mieszczącego nawet siedem dorosłych osób wraz z bagażem. Nisko przebiegająca linia okien i stosunkowo wysoko umieszczone fotele sprawiają, że nie tylko kierowca może czuć się niemal jak na „mostku kapitańskim”, ale także pasażerowie mają doskonałe pole widzenia, zarówno do przodu jak i na boki. We wnętrzu standardowo montowane są trzy rzędy siedzeń. W połączeniu z innowacyjnym systemem płaskiego składania foteli FFS (FoldFlatSystem) użytkownik ma mnóstwo możliwości konfigurowania ustawień foteli.
Warto zaznaczyć, że w nowej generacji Forda Galaxy pojemność przestrzeni bagażowej zwiększyła się o blisko jedną trzecią (435 litrów w porównaniu z 335 litrami w poprzednim modelu) – nawet jeżeli w samochodzie znajduje się 7 osób (jest to pojemność przy maksymalnie do przodu przesuniętych fotelach trzeciego rzędu).
System płaskiego składania foteli (FFS) – liczne możliwości kształtowania wnętrza: Nowy Ford Galaxy został zaprojektowany jako samochód dla siedmiu osób. Na tym jednak nie kończą się możliwości nowego minivana. Nowy system płaskiego składania pięciu indywidualnych foteli (FFS) pozwala bowiem na złożenie siedzeń 2 i 3 rzędu w zupełnie płaski sposób i uzyskanie przez to płaskiej przestrzeni – foteli nie trzeba w tym celu wyjmować. Pasażerowie siedzący w komfortowych, indywidualnych fotelach 2 i 3 rzędu mają sporo miejsca. Większy jest przy tym zakres regulacji ustawienia foteli – w przypadku 2 rzędu jest to dodatkowe 50 mm, zaś w 3 rzędzie – dodatkowe 60 mm w porównaniu z poprzednim modelem.
Panoramiczny dach i konsola pod sufitem: Oferowany za dopłatą panoramiczny dach oglądany z zewnątrz jest jednoczęściowym elementem ze szkła. Natomiast we wnętrzu sufit jest podzielony na cztery wyraźne sekcje: z dwoma segmentami nad przednimi fotelami i dwoma kolejnymi nad tylnymi siedzeniami. Na środku, przez całą długość sufitu, od przodu do tyłu, biegnie konsola. Znajdują się w niej schowki, których może być pięć, oraz specjalne lusterko, umożliwiające osobom siedzącym z przodu obserwację pasażerów na tylnym siedzeniu – wprowadzone głównie z myślą o rodzicach chcących lepiej widzieć jadące z tyłu dzieci.
Obszerna przestrzeń bagażowa i aż 31 różnych schowków: Przestrzeń bagażowa w nowym Fordzie Galaxy zwiększa się z 308 litrów (jest to pojemność przy maksymalnie do tyłu przesuniętych i odchylonych fotelach trzeciego rzędu siedzeń) do aż 2325 litrów (po złożeniu foteli drugiego i trzeciego rzędu siedzeń na płasko). Po złożeniu foteli płaska podłoga przedziału bagażowego ma długość 2 metrów i szerokość 1,15 m. We wnętrzu nowego minivana, w zależności od wersji, może znaleźć się nawet 31 różnych schowków i kieszeni, mających ogółem pojemność 110 litrów. W zależności od wersji wyposażeniowej konsola pod sufitem jest dostępna w wersji krótkiej, przedłużonej i długiej. Konsola w tym ostatnim wykonaniu biegnie wzdłuż sufitu, od przedniej szyby aż do drugiego rzędu foteli.
Interfejs ułatwiający komunikowanie się człowieka z pojazdem (HMI): W przypadku nowego Forda Galaxy zagadnienie ergonomii miejsca kierowcy nabiera nowego znaczenia. Na uwagę zasługuje nowy zestaw wskaźników oraz pokryta skórą kierownica, na której umieszczono przyciski obsługujące będący nowością interfejs HMI (Human Machine Interface). Jest to urządzenie ułatwiające komunikowanie się człowieka z pojazdem. Dwie grupy przełączników współdziałają z czytelnym wyświetlaczem umieszczonym na środku zestawu wskaźników i obsługują wiele funkcji samego pojazdu i wyposażenia. System ten – należący do wyposażenia standardowego wszystkich wersji Forda Galaxy i Forda S-MAX – jest wyjątkowo prosty, niemal intuicyjny w obsłudze. Jest tak między innymi dzięki wykorzystaniu nowo opracowanego systemu sygnałów akustycznych. Każdy z tych sygnałów ostrzegawczych ma przypisane odpowiednie znaczenie i funkcję, przez co kierowca w znacznie większym stopniu panuje nad sygnałami ostrzegawczymi, które do niego docierają.
Klimatyzacja: W standardowym wyposażeniu wszystkich wersji nowego Forda Galaxy jest klimatyzacja. Na życzenie, dla bardziej precyzyjnego kontrolowania temperatury we wnętrzu, dostępna jest działająca automatycznie klimatyzacja dwustrefowa (EATC). Klimatyzacja w bardziej rozbudowanej wersji EATC ma oddzielne pokrętła regulacji temperatury dla kierowcy, siedzącego obok pasażera oraz dla osób siedzących w drugim rzędzie foteli.
Aparatura audio i systemy komunikacji: Nowy Ford Galaxy jest oczywiście dostępny z szeroką gamą wysokiej klasy radioodtwarzaczy i systemów komunikacji. Umieszczone na kierownicy przełączniki interfejsu HMI dają pełnię możliwości sterowania funkcjami urządzeń audio i systemów komunikacji. W zależności od rynku i wersji, w ofercie są radioodtwarzacze kasetowe lub radioodbiorniki z odtwarzaczem płyt kompaktowych oraz zmieniarka na 6 płyt CD. Oprócz tego, Ford Galaxy może otrzymać także specjalny pakiet urządzeń multimedialnych, korzystających z nośników DVD, który obejmuje m.in. dwa ekrany ciekłokrystaliczne (LCD), wbudowane w tylną część zagłówków przednich foteli.
Bez kompromisów w sferze bezpieczeństwa: Jedną z ważniejszych cech decydujących o obliczu nowego Forda Galaxy są oferowane w tym modelu rozbudowane systemy bezpieczeństwa czynnego i biernego. Przede wszystkim rozbudowano Inteligentny System Bezpieczeństwa (IPS) Forda, wzbogacając normalnie oferowany zestaw czołowych poduszek powietrznych, poduszek bocznych i kurtyn powietrznych o nową poduszkę chroniącą w razie zderzenia czołowego okolice kolan kierowcy.
Na życzenie nabywcy dostępny jest także – będący nowością – rozbudowany interaktywny system zwiększający bezpieczeństwo czynne IVDC (Interactive Vehicle Dynamics Control). To jeden z ważniejszych czynników decydujących o wysokim poziomie bezpieczeństwa Forda Galaxy i zarazem element mający ogromny wpływ na bardzo wysoko oceniane własności jezdne nowego modelu. Jest to przede wszystkim zawieszenie aktywne wraz z systemem ciągłej kontroli tłumienia w zawieszeniu (CDC), który nie tylko poprawia charakterystykę pracy zawieszenia, ale także współdziała z elektronicznym układem stabilizacji toru jazdy ESP, zapewniając poprawę zachowania dynamicznego samochodu na drodze. Wśród innych nowych elementów pakietu IVDC, zwiększających bezpieczeństwo jazdy są jeszcze:
- Układ ułatwiający ruszanie z miejsca na wzniesieniach HLA (Hill-Launch-Assist), dzięki któremu kierowca może zwolnić hamulec i nacisnąć na pedał przyspieszenia nie obawiając się, że samochód zacznie staczać się do tyłu.
- Nowy system monitorowania ciśnienia w ogumieniu (TPMS)
- Inteligentny tempomat ACC (Adaptive Cruise Control) z funkcją ostrzegania o przeszkodzie z przodu pojazdu (FA – Forward Alert) oraz włączania hamulców w sytuacji, gdy grozi najechanie na tył pojazdu znajdującego się z przodu. Oba rozwiązania wspomagają pracę kierowcy wykorzystując radarową metodę kontroli odległości między pojazdami.
Gama silników: Nabywca nowego Forda Galaxy będzie miał do wyboru bardzo szeroką gamę nowoczesnych silników. Obejmuje ona jednostki wysokoprężne: 1,8 litrowy Duratorq TDCi o mocy 100 KM (74 kW), drugą wersję 1,8 litrowej jednostki Duratorq TDCi o mocy 125 KM (92 kW), kolejną odmianę silnika Duratorq TDCi o pojemności 2,0 litrów i mocy 130 KM (96 kW) oferowaną z filtrem cząstek stałych (DPF), oraz jeszcze jeden 2,0-litrowy silnik Duratorq TDCi, tym razem o mocy 140 KM (103 kW), oferowany z filtrem cząstek stałych lub bez filtra DPF. Ofertę uzupełnia jednostka benzynowa Duratec o pojemności 2,0 litrów i mocy 145 KM (107 kW).
Ford PrecisionDrive czyli jakość jazdy: Najważniejszą cechą wyróżniającą nowego Forda Galaxy w segmencie dużych minivanów jest to, iż niejako "w standardzie" oferuje on powszechnie chwaloną wysoką jakość jazdy, typową dla innych modeli Forda. Ogół walorów wpływających na jakość jazdy Ford określa obecnie wspólnym terminem "Ford PrecisionDrive". Mimo swoich rozmiarów nowy Ford Galaxy na drodze zachowuje się jak samochód osobowy, sprawiając kierującemu mnóstwo autentycznej satysfakcji.
Konstruktorzy Forda od lat projektują systemy zawieszenia gwarantujące doskonałe trzymanie się drogi, stabilność, precyzję sterowania i bardzo wysoki komfort podróżowania na miejscach pasażerskich. Nie inaczej jest w tym przypadku – nowy Ford Galaxy pewnie trzyma się drogi i prowadzi się niczym samochód znacznie mniejszy.