Nowy Ford S-Max - sport, styl i przestrzeń

Nowy Ford S-Max - sport, styl i przestrzeń07.03.2006
Zupełnie nowy Ford S-MAX, który zadebiutuje podczas Salonu Samochodowego w Genewie, jest kolejnym niezwykle obiecującym modelem w aktualnej ofercie samochodów osobowych Forda w Europie ...

Zupełnie nowy Ford S-MAX, który zadebiutuje podczas Salonu Samochodowego w Genewie, jest kolejnym niezwykle obiecującym modelem w aktualnej ofercie samochodów osobowych Forda w Europie. Pod wieloma względami jest to samochód zbliżony do swojego większego kuzyna, Forda Galaxy, dzieląc z nim wiele interesujących rozwiązań w obszarze bezpieczeństwa, charakterystyki jazdy oraz wyposażenia. Niemniej jest to zupełnie inny samochód.

O charakterze nowego Forda S-MAX decyduje przede wszystkim układ foteli w konfiguracji 5+2 oraz bardzo oryginalna, od razu rozpoznawalna linia nadwozia.

Nowy Ford S-Max - sport, styl i przestrzeń 1 Natomiast dostępność znanego z Forda Focus ST 5-cylindrowego silnika benzynowego Duratec o mocy 220 KM podkreśla sportowy charakter nowego modelu. Szereg nowoczesnych rozwiązań, mających ułatwić nie tylko zadanie kierowcy, ale także maksymalnie zwiększyć przyjemność prowadzenia, oraz nowatorski sposób zaprojektowania układu foteli, przestrzeni bagażowej i charakteru wnętrza sprawiają, że najnowszy Ford S-MAX z pewnością zasługuje na miano jednego z najciekawszych modeli w całej historii Forda.

Najważniejsze cechy nowego Forda S-MAX

Zewnętrzna stylistyka nadwozia: Nowy Ford S-MAX jest pierwszym seryjnie produkowanym modelem Forda, w którym zastosowano elementy nowej konwencji stylistycznej "kinetic design", która jest nowym kierunkiem poszukiwań projektantów europejskiej filii Forda. Charakterystyczną linię nadwozia po raz pierwszy pokazano opinii publicznej w prezentowanym podczas ubiegłorocznego salonu genewskiego koncepcyjnym samochodzie Ford SAV.

Kształt przedniej części nadwozia Forda S-MAX wyznaczają charakterystycznie wyprofilowany nos i dynamicznie ukształtowane reflektory. Światła przeciwmgielne przesunięto bliżej środka pojazdu i umieszczono wysoko na przednim zderzaku, co akcentuje sportowy charakter samochodu. Górna krata wlotu powietrza jest wąska i nieco mniejsza niż znajdujący się poniżej tablicy rejestracyjnej drugi wlot powietrza w kształcie odwróconego trapezu. Tak wystylizowane "oblicze" staje się powoli znakiem rozpoznawczym Forda, a w tym przypadku przydaje przodowi nieco bardziej agresywnego wyglądu.

Nowy Ford S-Max - sport, styl i przestrzeń 2 Kolejnym charakterystycznym zabiegiem jest umieszczenie po obu stronach dolnego wlotu powietrza dodatkowych szczelin przypominających nawiewy układu chłodzenia. Oglądany z boku nowy Ford S-MAX prezentuje nieco "atletyczny" wygląd, który najlepiej ilustruje, czym jest konwencja stylistyczna "kinetic design": opływowa, szybko opadająca linia dachu z charakterystycznym łukiem maski silnika, wydatnie zaznaczone nadkola, za którymi znajdują się kształtne otwory nawiewu oraz charakterystycznie unosząca się ku tyłowi dolna linia okien nie pozostawiają wątpliwości, że najważniejszą cechą nowego samochodu jest dynamika. Dostępny za dopłatą przeszklony panoramiczny dach pozwala pasażerom spoglądać w czasie jazdy w niebo, jednocześnie wpuszczając do wnętrza dużo więcej dziennego światła.

We wnętrzu: Podobnie jak zewnętrzna stylistyka nadwozia nawiązuje do odmiennego charakteru Forda S-MAX i nowego Forda Galaxy, również architektura wnętrza obu modeli jest wyraźnie odmienna.

Nowy system zmiennej konfiguracji foteli oraz wiele innych charakterystycznych elementów wyposażenia i akcentów wzorniczych nadaje wnętrzu Forda S-MAX wyraźnie indywidualny charakter.

System płaskiego składania foteli (FFS) – swoboda kształtowania wnętrza bez wyjmowania siedzeń: Zupełną nowością w tym segmencie pojazdów jest system płaskiego składania pięciu indywidualnych foteli FFS (FoldFlatSystem FFS). Siedzeń drugiego i trzeciego rzędu (opcja) nie trzeba wyjmować dla uzyskania dodatkowej przestrzeni bagażowej. Możliwe jest bowiem ich złożenie w zupełnie płaski sposób i uzyskanie przez to przedziału bagażowego o płaskiej podłodze. Każdy z foteli można składać indywidualnie, co daje w sumie 32 możliwe ustawienia foteli. Każde z nich uzyskuje się z łatwością.

Nowy Ford S-Max - sport, styl i przestrzeń 3 Na życzenie Ford S-MAX może za dopłatą otrzymać trzeci rząd foteli, który przekształca go w samochód siedmiomiejscowy w układzie 5+2. Trzeci rząd foteli Forda S-MAX został zaprojektowany w taki sposób, aby mogły w nim wygodnie podróżować osoby mierzące nawet do 180 cm wzrostu.

Miejsce kierowcy bliższe kokpitowi samochodowu sportowego: Osoba zasiadająca za kierownica Forda S-MAX może bardziej niż w przypadku typowego minivana poczuć, że siedzi w kokpicie rasowego auta. Dzieje się tak ze względu na nieco bardziej sportową pozycję za kierownicą i pełniejsze poczucie zespolenia z pojazdem. Pomagają w tym sportowe fotele i znajdująca się między nimi długa konsola o wygodnym kształcie. Twórcy wnętrza Forda S-MAX wiedzieli, że mają do dyspozycji nadwozie nieco dłuższe (o 127 mm) niż w przypadku produkowanego do tej pory Forda Galaxy (4768 mm w porównaniu z 4641 mm). Zwiększenie szerokości nadwozia o 60 mm (1854 mm w porównaniu z 1794 mm) to kolejny element, który umożliwił uzyskanie większej ilości miejsca, zarówno dla pasażerów jak i dla przewożonego bagażu.

Projektantom Forda S-MAX udało się także uzyskanie całkiem sporej wysokości użytecznej wnętrza, mimo obniżenia pojazdu o 83 mm dla uzyskania bardziej sportowej sylwetki (wysokość całkowita wynosi 1607 mm, w porównaniu z 1692 mm w poprzedniej generacji Forda Galaxy). Szerokość wnętrza na wysokości ramion, wynosząca 1531 mm, to obecnie najlepszy wynik w tej klasie pojazdów, lepszy od szerokości wnętrza poprzedniej generacji Forda Galaxy o 27 mm.

Nowy Ford S-Max - sport, styl i przestrzeń 4 Komfortowe fotele doskonale podtrzymujące ciało: Zgodnie z konwencją wykończenia miejsca kierowcy, Ford S-MAX jest oferowany ze sportowym fotelem kierowcy mającym elektryczną regulację położenia w 4 płaszczyznach – osobno można przesuwać fotel do przodu i do tyłu oraz wybierać optymalne ustawienia wysokości siedziska, kąta pochylenia siedziska oraz pochylenia oparcia. Zakres poziomego przesuwu jest znaczny i wynosi 319 mm, co wystarcza dla znalezienia wygodnej pozycji dla większości osób, nawet o bardzo zróżnicowanym wzroście (obejmujących aż 97,5% statystycznych mężczyzn i kobiet). W niektórych wersjach dostępny jest także fotel z ręczną regulacją w 3 płaszczyznach i regulacją podparcia odcinka lędźwiowego.

Przestronność wnętrza i komfort dla pasażerów w drugim rzędzie foteli: W porównaniu z produkowanym do tej pory Fordem Galaxy, osoby w drugim rzędzie foteli Forda S-MAX siedzą o 64 mm wyżej i mają o 60 mm więcej miejsca na nogi – ten drugi parametr daje najlepszy obecnie w tej klasie pojazdów wynik 1062 mm. Wnętrze jest też szersze na wysokości ramion (1535 mm w porównaniu z 1523 mm w produkowanym do tej pory Galaxy). Naturalnie każdy z foteli daje się regulować indywidualnie. Podczas dłuższych podróży oparcia foteli drugiego rzędu można nieco opuścić, przy czym oś obrotu jest położona niżej, co daje większą wygodę. W chwili pochylania oparcia następuje jednoczesne dostosowanie się położenia siedziska, które automatycznie pochyla się w dół.

Zaawansowane systemy wentylacji i klimatyzacji: W standardowym wyposażeniu wszystkich wersji nowego Forda S-MAX jest klimatyzacja. Na życzenie, dla bardziej precyzyjnego kontrolowania temperatury we wnętrzu, dostępna jest działająca automatycznie klimatyzacja dwustrefowa (EATC). Klimatyzacja w bardziej rozbudowanej wersji EATC ma oddzielne pokrętła regulacji temperatury dla kierowcy, siedzącego obok pasażera oraz dla osób siedzących w drugim rzędzie foteli.

Nowy Ford S-Max - sport, styl i przestrzeń 5 Interfejs ułatwiający komunikowanie się człowieka z pojazdem (HMI): Urządzenie, ułatwiające komunikowanie się człowieka z pojazdem, jest obsługiwane za pomocą dwóch grup przełączników umieszczonych na kierownicy i współdziałających z czytelnym wyświetlaczem umieszczonym na środku zestawu wskaźników. Obsługują one liczne funkcje samego pojazdu i wyposażenia. System ten – należący do wyposażenia standardowego wszystkich wersji Forda S-MAX – jest wyjątkowo prosty, niemal intuicyjny w obsłudze. Jest tak między innymi dzięki wykorzystaniu nowo opracowanego systemu sygnałów akustycznych. Każdy z tych sygnałów ostrzegawczych ma przypisane odpowiednie znaczenie i funkcję, przez co kierowca w znacznie większym stopniu panuje nad sygnałami ostrzegawczymi, które do niego docierają.

Wyjątkowo uniwersalne wnętrze: W uzupełnieniu systemu płaskiego składania pięciu indywidualnych foteli (FFS) w podłodze i na ścianach wnętrza pojazdu rozmieszczono szereg zaczepów umożliwiających bezpieczne umocowanie przedmiotów przewożonych w bagażniku. Przy rozłożonych wszystkich siedmiu fotelach, pojemność bagażnika wynosi 285 litrów, gdy wykorzystywane są jedynie dwa rzędy siedzeń pojemność bagażnika wzrasta do 854 litrów. Natomiast maksymalną pojemność przestrzeni bagażowej można zwiększyć do 2000 litrów (przy załadowaniu do sufitu, przy złożonych na płasko wszystkich fotelach). Po złożeniu wszystkich foteli użytkownik ma do dyspozycji przestrzeń ładunkową o długości 2 m i szerokości 1,15 m

Wysuwana podłoga bagażnika: W miejsce trzeciego rzędu foteli możliwe jest zamówienie w ramach opcji wysuwanej podłogi bagażnika, która w radykalny sposób ułatwia załadunek i wyładunek ciężkich walizek lub toreb z zakupami. Po uniesieniu drzwi tyłu nadwozia podłogę można wysunąć na 48 cm. Po zakończeniu ładowania podłogę wsuwa się z powrotem do wnętrza pojazdu niczym szufladę.

Bogactwo schowków: Nowego Forda S-MAX charakteryzuje zaprojektowane w sposób niezwykle przemyślany, bardzo obszerne wnętrze, o bardzo dobrze dobranych proporcjach i 26 różnych schowkach. Projektanci Forda nie tylko chcieli zaspokoić najpowszechniejsze oczekiwania użytkowników i zapewnić odpowiednie miejsce na najpotrzebniejsze drobiazgi. Ich celem było także daleko idące zwiększenie wielofunkcyjności wnętrza i bardzo wysoka jakość wykończenia. W sumie wszystkie schowki i kieszenie we wnętrzu Forda S-MAX mogą mieć pojemność nawet do 90 litrów.

Aparatura audio i systemy komunikacji: Nowy Ford S-MAX jest oczywiście dostępny z szeroką gamą wysokiej klasy radioodtwarzaczy i systemów komunikacji. Umieszczone na kierownicy przełączniki interfejsu HMI dają pełnię możliwości sterowania funkcjami urządzeń audio i systemów komunikacji. W zależności od rynku i wersji, w ofercie są radioodtwarzacze kasetowe lub radioodbiorniki z odtwarzaczem płyt kompaktowych oraz zmieniarka na 6 płyt CD. Oprócz tego, Ford S-MAX może otrzymać także specjalny pakiet urządzeń multimedialnych, korzystających z nośników DVD, który obejmuje m.in. dwa ekrany ciekłokrystaliczne (LCD), wbudowane w tylną część zagłówków przednich foteli. Bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa: Konstruktorzy Forda wyposażyli nowego Forda S-MAX w imponującą gamę rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo czynne i bierne. Wiele spośród tych rozwiązań pojawia się po raz pierwszy w samochodzie marki Ford.

Ford S-MAX jest wyposażony w rozbudowany Inteligentny System Bezpieczeństwa (IPS) Forda, w którym – obok normalnie oferowanego zestawu czołowych poduszek powietrznych, poduszek bocznych i kurtyn powietrznych – pojawiła się także poduszka chroniąca w razie zderzenia czołowego okolice kolan kierowcy. Nowością wśród oferowanych przez Forda systemów bezpieczeństwa jest także rozbudowany interaktywny system zwiększający bezpieczeństwo czynne IVDC (Interactive Vehicle Dynamics Control), obejmujący:
- Zawieszenie aktywne z systemem ciągłej kontroli tłumienia w zawieszeniu (CDC), który nie tylko poprawia charakterystykę pracy zawieszenia, ale także współdziała z elektronicznym układem stabilizacji toru jazdy ESP, zapewniając poprawę zachowania dynamicznego samochodu na drodze.
- Układ ułatwiający ruszanie z miejsca na wzniesieniach HLA (Hill-Launch-Assist), dzięki któremu kierowca może zwolnić hamulec i nacisnąć na pedał przyspieszenia nie obawiając się, że samochód zacznie staczać się do tyłu.
- Nowy system monitorowania ciśnienia w ogumieniu (TPMS)

Gama silników – moc i oszczędne zużycie paliwa: Nabywca Forda S-MAX będzie mógł wybrać spośród dwóch silników benzynowych gamy Duratec oraz trzech jednostek wysokoprężnych reprezentujących najnowszą generację Duratorq TDCi. Najmocniejszą z oferowanych jednostek jest znany już z Forda Focus ST 5-cylindrowy silnik Duratec o pojemności 2,5-litra z turbodoładowaniem, rozwijający moc 220 KM (162 kW). Dzięki potężnej mocy i niebywałej dynamice jednostka ta najpełniej oddaje sportowy charakter Forda S-MAX.

Pozostałe silniki to: 2,0-litrowa jednostka benzynowa Duratec, rozwijająca moc 145 KM (107 kW), oraz ciche i dynamiczne silniki dieslowskie: 1,8-litrowy Duratorq TDCi o mocy 125 KM (92 kW), 2,0-litrowy Duratorq TDCi o mocy 130 KM (96 kW) z filtrem cząstek stałych (DPF) oraz nieco mocniejsza wersja 2,0-litrowego silnika Duratorq TDCi, dysponująca mocą 140 KM (103 kW) i oferowana z filtrem DPF lub bez.

Ford PrecisionDrive czyli jakość jazdy: W charakterystyce układu jezdnego Forda S-MAX większy nacisk położono na sportowe walory stylu jazdy, podczas gdy zawieszenie Forda Galaxy idzie bardziej w stronę większego komfortu podróżowania. Ogół walorów wpływających na jakość jazdy Ford określa obecnie wspólnym terminem "Ford PrecisionDrive".

W porównaniu z nieco większym Fordem Galaxy, Ford S-MAX ma niżej położony środek ciężkości. W połączeniu ze specjalnie dobraną charakterystyką tłumienia w amortyzatorach i skokiem sprężyn wynoszącym poniżej 200 mm, praca układu jezdnego nowego Forda sprawi wiele przyjemności wyrafinowanemu kierowcy: trzymanie się nawierzchni jest niezwykle pewne, praca układu kierowniczego –precyzyjna, zaś zachowanie pojazdu na szosie – bez zarzutu. W wyposażeniu dodatkowym oferowany jest również system ciągłej kontroli tłumienia w zawieszeniu (CDC), który nie tylko poprawia charakterystykę pracy zawieszenia, ale zwiększa stabilność samochodu, poprawia komfort jazdy i przyczynia się do skrócenia drogi hamowania.