Niekonwencjonalne rozwiązanie to efekt współpracy projektantów i inżynierów, którzy wstępne założenia z pierwszych szkiców przekształcili w jeden z ważniejszych atutów nowego Forda B-MAX.
System wygodnego dostępu nie tylko pomaga załadować do samochodu nieporęczne przedmioty czy ułatwia wsiadanie i wysiadanie dzieciom na ciasnym parkingu, ale także stanowi doskonałe zabezpieczenie przed skutkami kolizji.
W systemie Easy Access Door Ford zintegrował środkowy słupek z drzwiami kompaktowego minivana, aby uzyskać szeroki na 1,5 metra i niczym nieprzegrodzony dostęp do samochodu z obydwu stron, który zdecydowanie ułatwia codzienne użytkowanie pojazdu.
W większości samochodów przestrzeń powstała po otwarciu tylnych drzwi ma połowę tej szerokości. W Oplu Meriva drzwi zawieszone na zawiasach przy tylnej ich krawędzi otwierają się na niespełna 0,7 metra.
O takim systemie projektanci marzyli od lat – powiedział Stefan Lamm, dyrektor działu projektowania nadwozi Ford of Europe. Koncepcję, która powstała w szkicowniku projektanta możemy wreszcie zaprezentować w eleganckim i funkcjonalnym produkcie w naszych salonach sprzedaży.
Postawiliśmy sobie zadanie zmiany wizerunku małego samochodu – dodał Lamm. Ludzie zmagają się z brakiem przestrzeni na zatłoczonych ulicach miast, a my chcieliśmy zaproponować im nowe rozwiązanie.
Pracując nad koncepcją projektanci starali się ustalić, czego dokładnie klienci oczekują od kompaktowego samochodu. W tym celu przez kilka dni obserwowali kierowców i sposób, w jaki korzystają z pojazdów na przykład w czasie zakupów lub przy odbieraniu dzieci ze szkoły.
Inżynierowie musieli z kolei opracować rozwiązania pozwalające na wyprodukowanie bezpiecznego i praktycznego samochodu, który spełniłby te potrzeby. Wytrzymały element konstrukcji, jakim jest środkowy słupek połączyli bezpośrednio z drzwiami, co gwarantuje skuteczne zabezpieczenie przed skutkami kolizji, w tym zwłaszcza w przypadku uderzenia w bok pojazdu.
W najważniejszych punktach nadwozia i drzwi zastosowano specjalną ultra wytrzymałą stal – pięciokrotnie mocniejszą od zwykłej stali – aby uzyskać wyjątkowo solidną i sztywną konstrukcję bez zwiększania jej masy.
Na każdym etapie procesu przeprowadzano intensywne testy i analizy. W ciągu ostatnich 3 lat wykonano ponad 1000 szczegółowych komputerowych symulacji pod kątem zoptymalizowania odporności na uderzenie boczne. Wyniki symulacji potwierdzono w 50 rzeczywistych próbach zderzeniowych w bok pojazdu.
Konstrukcja nadwozia została zaprojektowana tak, aby wykorzystać wszystkie atuty nowego systemu oraz uzyskać solidność i sztywność bez zwiększania masy – powiedział Darren Palmer, dyrektor ds. jakości działu rozwoju produktów Ford of Europe. Mocne i stabilne nadwozie to także gwarancja znakomitych własności jezdnych. Nowy Ford B MAX jest tak sztywny, jak najnowszy Ford Fiesta, więc jego prowadzenie będzie dostarczało takiej samej przyjemności.
Wnętrze nowego Forda B MAX zaprojektowano pod kątem maksymalnego wykorzystania zalet systemu Easy Acces Door. Tylne siedzenia oraz fotel pasażera z przodu można złożyć, uzyskując w ten sposób dużą, wygodną platformę, na której zmieszczą się na przykład rowery albo kartony z meblami do samodzielnego montażu.
Taka konstrukcja drzwi pozwala na załadunek naprawdę dużych przedmiotów – o długości ponad 2,3 metra – przez boczne drzwi auta – powiedział Ernst Reim, główny projektant wnętrz Ford of Europe. Dzięki temu Fordem B MAX można będzie swobodnie wybrać się zarówno do sklepu meblowego, jak i na plażę z deską surfingową.
Nowy Ford B MAX zadebiutuje w przyszłym miesiącu na Salonie Motoryzacyjnym w Genewie, a jego sprzedaż w Europie rozpocznie się w drugiej połowie bieżącego roku.