...przechwycić piętnaście obrazów drogi i ocenia, czy pojazd znajdujący się przed Fiestą zwolnił lub zatrzymał się. Jeśli system uzna, że nie ma możliwości uniknięcia zderzenia, automatycznie aktywuje hamulce.
Czujnik światła i odległości 50 razy na sekundę skanuje obszar ruchu przed Fiestą.
To tak jakby podczas oglądania filmu jego klatki przesuwały się dwa razy szybciej w stosunku do tempa, do jakiego jesteśmy przyzwyczajeni. Następnie oblicza ryzyko uderzenia w pojazd znajdujący się z przodu lub poruszający się wolniej niż Fiesta i przygotowuje układ hamulcowy do ewentualnej ingerencji. Jeśli kierowca się zagapi, Active City Stop sam zacznie hamować lub wykonywać manewr omijania, zredukuje moment obrotowy silnika oraz uruchomi światła awaryjne.
Active City Stop sprawdza się głównie podczas przeciskania się przez zatłoczone miejskie drogi, ponieważ działa, gdy samochód porusza się z prędkością do 15 km/h i redukuje skutki kolizji, do jakich doszło, jeśli pojazd nie rozpędził się ponad 30 km/h. I bardzo dobrze, bo jak się okazuje w wolno poruszającym się ruchu ulicznym o wiele częściej się rozpraszamy i mniej koncentrujemy się na potencjalnych zagrożeniach.
System Active City Stop pojawił się najpierw w Fordzie Focus. Obecnie jest dostępny także w Fordach C-MAX, Grand C-MAX i B-MAX. W zeszłym roku Euro NCAP wyróżniło go nagrodą. Teraz będą się mogli nim cieszyć także właściciele nowych Fordów Fiesta.