Nowy Peugeot e-Expert Hydrogen, oferowany obok modeli spalinowych i elektrycznych z zasilaniem akumulatorowym, jest najnowszym symbolem strategii marki „Extended power of choice”, która zapewnia każdemu klientowi możliwość wyboru w szerokiej gamie zespołów napędowych takiego napędu, który najlepiej odpowiada jego potrzebom.
Wersja elektryczna z wodorowym ogniwem paliwowym jest wyrazem dążenia marki do szybkiej rozbudowy oferty zelektryfikowanych wersji Peugeot EXPERTA, po wprowadzeniu na rynek w 2020 roku modelu e-Expert z zasilaniem akumulatorowym. Na początku 2021 roku model ten został uhonorowany tytułem International Van of The Year, stając się szóstym od 1992 roku samochodem Peugeot, który zdobył tę prestiżową nagrodę.
Peugeot e-Expert Hydrogen
W nowym Peugeot e-Expercie Hydrogen zastosowano innowacyjny, opracowany przez grupę STELLANTIS system „mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric”, składający się z:
- ogniwa paliwowego, które wytwarza energię elektryczną potrzebną do napędzania samochodu z wodoru magazynowanego w systemie pokładowych zbiorników ciśnieniowych,
- doładowywanego z sieci elektrycznej wysokonapięciowego akumulatora litowo-jonowego o pojemności 10,5 kWh, który w określonych fazach jazdy może także służyć do zasilania silnika elektrycznego.
Nowy Peugeot e-Expert Hydrogen wyróżnia się:
- możliwością pokonywania dowolnie długich tras bez lokalnej emisji CO2,
- możliwością zatankowania w ciągu 3 minut pełnego zapasu wodoru wystarczającego na ponad 400 km zasięgu w cyklu WLTP (obecnie w trakcie homologacji),
- gniazdem ładowania akumulatora wysokonapięciowego,
- dwiema długościami nadwozia (Standard i Long) o identycznej pojemności przestrzeni ładunkowej co w wersji z silnikiem wysokoprężnym i wersji elektrycznej z akumulatorem trakcyjnym,
- przestrzenią ładunkową o pojemności do 6,1 m³,
- ładownością do 1100 kg,
- możliwością holowania przyczep o masie do 1000 kg.
Peugeot e-Expert Hydrogen
Zwracający uwagę silną osobowością, zdolny do idealnie cichego poruszania się po centrach miast, cechujący się zerową emisją CO2 i bezkompromisowy pod względem parametrów użytkowych nowy Peugeot e-Expert Hydrogen uzupełnia ofertę marki i wychodzi naprzeciw potrzebom klientów biznesowych oraz władz wielu miast, które dbają o jakość życia swoich mieszkańców.
Nowy Peugeot e-Expert Hydrogen trafi w pierwszej kolejności do klientów biznesowych (w sprzedaży bezpośredniej) we Francji i w Niemczech, a pierwsze egzemplarze zostaną dostarczone już pod koniec 2021 roku. Samochód będzie produkowany w zakładzie w Valenciennes we Francji, a następnie odpowiednio przystosowywany w specjalistycznym centrum napędów wodorowych grupy Stellantis w Rüsselsheim (Niemcy).
Rynek i klienci
Europejski rynek kompaktowych samochodów dostawczych to ponad 750 000 samochodów rocznie. Od momentu debiutu rynkowego w 2016 roku Peugeot Expert każdego roku zwiększa swój udział w rynku.
Peugeot e-Expert Hydrogen
Technologia wodorowych ogniw paliwowych łączy napęd elektryczny z możliwością zatankowania wodoru do pełna w ciągu 3 minut i zasięgiem ponad 400 km w cyklu WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures, aktualnie w trakcie homologacji). Stanowi odpowiedź na stale rosnącą liczbę coraz bardziej złożonych potrzeb i sposobów użytkowania samochodów przez klientów biznesowych. Daje także gwarancję większej swobody w prowadzeniu działalności gospodarczej. Technologia ogniw wodorowych umożliwia:
- zwiększenie zasięgu, co jest niezwykle istotne, ponieważ zdecydowana większość kompaktowych furgonów porusza się w strefach podmiejskich i gęsto zaludnionych centrach miast, w których coraz częściej spotyka się wymóg stosowania napędów zeroemisyjnych,
- spełnianie jednej z najważniejszych funkcji lekkich pojazdów dostawczych, jaką jest przewóz dużych i ciężkich przedmiotów,
- zwiększenie elastyczności logistyki i optymalne wykorzystanie samochodów.
Peugeot e-Expert Hydrogen został zaprojektowany z wykorzystaniem systemu „mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric”, który łączy zalety paliwa wodorowego, technologii akumulatorów trakcyjnych i napędu elektrycznego. Wodór znajdujący się w zbiorniku zasila ogniwo paliwowe, które wytwarza energię elektryczną potrzebną do napędzania pojazdu na długich dystansach, natomiast akumulator wysokonapięciowy odpowiada m.in. za moc niezbędną do dynamicznej jazdy.
Peugeot e-Expert Hydrogen
Cały system został zintegrowany z konstrukcją samochodu bez pogorszenia parametrów użytkowych - pojemności użytecznej i ładowności.
Wodór jest obecnie jednym z głównych kierunków transformacji energetycznej, rozwijanym w ramach licznych międzynarodowych projektów. Ma to miejsce w szczególności w Europie, gdzie European Clean Hydrogen Alliance (Europejski Sojusz na rzecz Czystego Wodoru) zainwestował około 60 miliardów euro w promowanie tego paliwa. Dzięki rządowym projektom liczba stacji wodorowych w Europie systematycznie rośnie, a marka Peugeot może bezpośrednio współpracować z dostawcami energii w celu tworzenia optymalnych pakietów ofertowych.