Peugeot stawia coraz wyżej poprzeczkę w zakresie radykalnego obniżania lokalnej emisji spalin w swoich modelach. W ten sposób stał się jednym z pierwszych producentów oferujących seryjny furgon z napędem elektrycznym zasilanym z wodorowego ogniwa paliwowego (hydrogen fuel cell): Peugeot e-Expert Hydrogen.
Zastosowanie ogniwa paliwowego umożliwia szybkie uzupełnienie energii do zasilania pojazdu i stwarza warunki do intensywnego bezemisyjnego użytkowania samochodu, dotychczas niemożliwego w innych dostępnych technologiach: potrzeba zaledwie trzech minut do zmagazynowania ilości wodoru wystarczającej do pokonania kilkuset kilometrów w trybie wyłącznie elektrycznym. To poważny atut, który wzbudzi zainteresowanie napędem elektrycznym zupełnie nowych grup użytkowników.
Peugeot e-Expert Hydrogen został niedawno po raz pierwszy przetestowany przez europejskich dziennikarzy w ramach jazd testowych w Rüsselsheim, w Niemczech, gdzie znajduje się linia produkcyjna nowego modelu.
Plany marki Peugeot związane z napędem wodorowym
Wodór staje się obecnie głównym filarem transformacji energetycznej. W Europie uruchomiono w tym zakresie szereg międzynarodowych projektów. Wodorowy ekosystem z powodzeniem się rozwija dzięki licznym inwestycjom. Inwestycje European Clean Hydrogen Alliance (Europejskiego Sojuszu na rzecz Czystego Wodoru) są szacowane na około 60 miliardów euro. Dzięki licznym rządowym projektom sieć dystrybucji wodoru w Europie jest systematycznie rozbudowywana, a marka Peugeot współpracuje bezpośrednio z dostawcami energii nad stworzeniem pakietów ofertowych.
Cel jaki stawia sobie marka jest jasny: chce inwestować w nowe rozwiązania mobilności zeroemisyjnej, bez jakichkolwiek kompromisów oraz stać się liderem mobilności wodorowej. Ogniwo paliwowe zasilane wodorem spełnia najsurowsze wymagania dotyczące bezemisyjnej mobilności i umożliwia wszelkie sposoby użytkowania samochodu: intensywne, na długich dystansach, z szybkim uzupełnieniem energii i z maksymalną pojemnością przestrzeni ładunkowej, emituje przy tym jedynie czystą wodę, odprowadzaną w postaci pary wodnej z układu wydechowego.
Jak działa napęd nowego Peugeota E-Experta Hydrogen?
W nowym Peugeot e-Expercie Hydrogen zastosowana została technologia nowej generacji, zwana „Next gen e-Van Hydrogen efficiency”. Nowy Peugeot e-Expert Hydrogen, zbudowany na bazie modułowej platformy EMP2 (Efficient Modular Platform) możliwej do wykorzystania przy różnych systemach napędu, jest samochodem w 100% elektrycznym, łączącym w sobie dwa pokładowe źródła energii elektrycznej dzięki innowacyjnemu systemowi „mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric” firmy STELLANTIS. System łączy akumulator trakcyjny, doładowywany z sieci elektrycznej, z ogniwem paliwowym, zasilanym wodorem zawartym w butlach umieszczonych pod podłogą samochodu. Peugeot e-Expert Hydrogen łączy w sobie wszystkie zalety napędu wodorowego, technologii akumulatorów trakcyjnych i silnika elektrycznego.
Dwa źródła energii dla zwiększenia efektywności energetycznej
Peugeot podjął decyzję o powierzeniu dostaw wodorowych ogniw paliwowych do swoich samochodów firmie Symbio. Są one produkowane w zakładzie w Vénissieux na przedmieściach Lyonu.
Wodorowe ogniwo paliwowe składa się z szeregu modułów generujących prąd. Wspólnie tworzą „ogniwo” paliwowe. W każdym module następuje reakcja chemiczna między dwoma elementami: wodorem (czyli paliwem zgromadzonym w butlach) i tlenem (zwartym w powietrzu). Ogniwo jest połączeniem kilku modułów. Chodzi o to, by uzyskać moc wystarczającą do zasilania silnika elektrycznego i napędzania samochodu.
Technologia wodorowa zapewnia zerową emisję CO2 dzięki reakcji umożliwiającej wytwarzanie prądu elektrycznego, która emituje przy tym wyłącznie wodę. Reakcja chemiczna zachodząca w module przedstawia się następująco: Wodór + Tlen → Energia elektryczna + Woda + Ciepło = 2 H2 + O2 → 2 H2O.
Ogniwo paliwowe w Peugeot e-Expercie Hydrogen jest zasilane ze zbiornika złożonego z trzech butli o pojemności 4,4 kg wodoru sprężonego pod ciśnieniem 700 barów. Zbiornik jest umieszczony pod tylną częścią podłogi i nie powoduje zmniejszenia pojemności przestrzeni ładunkowej samochodu.
Litowo-jonowy akumulator
Ogniwo paliwowe jest połączone z doładowywanym z sieci akumulatorem litowo-jonowym o pojemności 10,5 kWh i mocy wyjściowej 90 kW. Jest on umieszczony pod siedzeniami i zasila silnik elektryczny w niektórych fazach jazdy. Jego doładowywanie umożliwia pokładowa ładowarka prądu trójfazowego o mocy 11 kW, umieszczona w komorze silnika.
„Mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric” – innowacyjny system łączący dwa źródła energii Obydwa źródła energii są łączone w celu zasilania elektrycznego silnika trakcyjnego z magnesami stałymi o mocy 100 kW i maksymalnym momencie obrotowym 260 Nm. Elektryczny zespół napędowy, zamontowany na przedniej osi, jest podobny do napędu w modelu Peugeot e-Expert (z akumulatorowym napędem elektrycznym), który wyróżnia się w szczególności zmodyfikowaną przekładnią redukcyjną dostosowaną do obciążeń typowych dla pojazdów dostawczych.
Liczne korzyści
Peugeot wprowadził do swojej gamy technologię ogniw paliwowych, aby móc zaoferować rozwiązanie wychodzące naprzeciw zapotrzebowaniu na nową, zeroemisyjną mobilność, odpowiadającą potrzebom szerokiego spektrum klientów.
Technologia napędu wodorowego Peugeot e-Experta wyróżnia się:
- Zdolnością do pokonywania wszelkich dystansów dzięki technologii w 100% elektrycznego napędu, bez lokalnej emisji CO2,
- Możliwością zatankowania w ciągu 3 minut pełnego zapasu wodoru wystarczającego na pokonanie ponad 400 km w cyklu WLTP* (obecnie w trakcie homologacji),
- Ogniwem wodorowym produkowanym w 100% na terenie Francji,
- Eliminacją hałasu,
- Przyjemnością jazdy typową dla samochodów z napędem elektrycznym: wysoki moment obrotowy od chwili ruszenia z miejsca, 0 nieprzyjemnych zapachów, 0 drgań, 0 zmian biegów.
Samochód ma taką samą pojemność przestrzeni ładunkowej co wersja z silnikiem wysokoprężnym i wersja elektryczna z akumulatorem trakcyjnym.
- Pojemność przestrzeni ładunkowej do 6,1 m³,
- Ładowność do 1100 kg,
- Uciąg na haku holowniczym do 1000 kg.
Technologia ogniw paliwowych gwarantuje również większą swobodę w prowadzeniu działalności, ponieważ zapewnia:
- Większy zasięg, co jest niezwykle istotne z uwagi na fakt, że zdecydowana większość kompaktowych furgonów porusza się po strefach podmiejskich i gęsto zaludnionych centrach miast, w których wymóg stosowania napędów zeroemisyjnych staje się coraz powszechniejszy,
- Zachowanie w całości jednej z podstawowych funkcji lekkich pojazdów dostawczych, jaką jest przewóz dużych i ciężkich przedmiotów,
- Znaczne zwiększenie elastyczności logistycznej i optymalne wykorzystanie samochodów.
Wyjątkowe doznania z jazdy
Poszczególne fazy działania systemu „mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric” przedstawiają się następująco:
- Podczas ruszania z miejsca i przy małych prędkościach energia niezbędna do napędzania samochodu jest doprowadzana do silnika elektrycznego wyłącznie z wysokonapięciowego akumulatoratrakcyjnego,
- Przy ustabilizowanej prędkości silnik elektryczny czerpie energię bezpośrednio z ogniwa paliwowego,
- Podczas przyspieszania, wyprzedzania lub pokonywania wzniesień ogniwo paliwowe i wysokonapięciowy akumulator trakcyjny dostarczają wspólnie niezbędną energię do silnika elektrycznego,
- Podczas zwalniania i hamowania silnik spalinowy wytwarza energię elektryczną do ładowania wysokonapięciowego akumulatoratrakcyjnego.
Pełna moc jest dostępna już od chwili ruszenia z miejsca, zapewnia natychmiastowe reakcje samochodu, bez drgań, hałasu, bez potrzeby zmiany biegów, bez uciążliwego zapachu spalin i oczywiście bez emisji CO2. Jedynym produktem ubocznym systemu jest odprowadzana poprzez układ wydechowy para wodna.
W trosce o bezpieczeństwo pieszych, w mieście i przy prędkościach do 30 km/h samochód generuje zarówno podczas jazdy do przodu, jak i do tyłu, sygnał dźwiękowy informujący o jego zbliżaniu się.
Aby użytkownicy mogli korzystać z samochodu bez jakichkolwiek obaw, wysokonapięciowy akumulator trakcyjny jest objęty 8-letnią gwarancją lub do przebiegu 160 000 km.
Nowy Peugeot e-Expert Hydrogen jest oferowany na wybranych rynkach i nie jest obecnie dostępny w Polsce.