...przedstawiającego Lwa ze strzałą lub bez strzały.
Pochodzenie lwa
O wykonanie znaku identyfikującego markę PEUGEOT, Emile PEUGEOT zwrócił się do niejakiego Julien BLAZER, złotnika i grawera z regionu Franche-Compte. Niedługo potem Lew pojawił się na piłach i laminowanych wyrobach nożowniczych, a wybrano go ze względu na dość proste skojarzenie z piłami PEUGEOT, albowiem:
- ich zęby były odporne, jak zęby lwa;
- ich ostrza były elastyczne, jak kręgosłup lwa;
- cięły równie szybko, jak szybko skacze lew.
W miarę upływu czasu zmianom ulegał rysunek Lwa, z początkowego majestatycznego profilu Lwa kroczącego po strzale skierowanej najpierw w lewą stronę pozostanie Lew bez strzały lub też – rzadziej – Lew na strzale skierowanej w prawą stronę. W roku 1882 modyfikacji ulega górna część grzywy Lwa, zaś korpus staje się bardziej masywny. Lwa, który niebawem stał się jedynym znakiem towarowym PEUGEOT, odnajdziemy nie tylko na ostrzach pił, ale też na młynkach do kawy z 1881 roku (ich produkcję rozpoczęto w 1840 roku), na bicyklach z 1882 roku, a od 1898 roku – również na motocyklach.
Lew wkracza do historii motoryzacji
Choć pierwszy seryjny samochód (typ 3) Armanda PEUGEOT pochodzi z 1891 roku, dopiero w 1906 roku samochody seryjne ozdobione zostaną lwem na strzale. W ten sposób Lew towarzyszy Peugeot, jednej z pierwszych trzech marek samochodowych na świecie, od samego początku. W roku 1910, obie firmy (PEUGEOT Frères i Armand PEUGEOT) łączą się tworząc przedsiębiorstwo produkujące samochody i jednoślady PEUGEOT; obie gamy współistnieć będą do pierwszej wojny światowej, zaś ostatni samochód z tego okresu oznaczony znakiem Lwa i zaprezentowany na salonie samochodowym w październiku 1912 roku nosić będzie nazwę BeBe Lion (zaprojektowany przez Ettore Bugatti).
W kolejnych produktach firma zadowoli się stylizowanym liternictwem na górze osłony chłodnicy umieszczonym we wnętrzu tak zwanej „fasoli”, powielonym niekiedy na chłodnicy – samodzielnie lub na tarczy. W latach dwudziestych Lew stanie się znakiem rozpoznawczym dla amatorów Peugeotów, którzy używać go będą jako ozdoby korka chłodnicy. W sieci pojawią się dwa rodzaje Lwów instalowanych na chłodnicy – Lew ryczący, autorstwa rzeźbiarza Marxa i Lew gotowy do skoku stworzony przez Baudichon.
Na bicyklach i motocyklach pojawiły się początkowo Lwy na strzale na tle koła ze szprychami; później, w latach dwudziestych, powstał Lew „bojowy” z głową skierowaną ku prawej stronie, zaś w latach sześćdziesiątych zastosowano liternictwo na listwie. Do narzędzi i urządzeń domowych stosowano Lwa na strzale w tarczy lub – w przypadku młynków do kawy – na owalnej płytce.
Lew zajmuje miejsce z przodu i tam pozostaje do dziś
Począwszy od października 1933 roku, wraz z uruchomieniem tzw. linii aerodynamicznej w całej gamie (201 BR, 301 CR, 601 C, zaś rok później – 401) na szczycie obudowy chłodnicy pojawi się głowa Lwa. Pomysł przetrwa w postaci wizerunku aerodynamicznej głowy na modelach 402 (1935), a następnie 302 i 202. Na Peugeot 203 w 1948 roku pojawi się Lew wyeksponowany na masce silnika o bardziej zdecydowanej sylwetce. Taki właśnie nowy Lew zostanie również zastosowany w modelu 403. Oba ornamenty uznano jednak za zbyt niebezpieczne w razie kolizji, stąd zniknęły one w 1958 roku.
Z Lwem w herbie
W modelu 203 po raz pierwszy pojawi się Lew herbowy regionu Franche-Compte i księstwa Montbeliard.
Umieszczany będzie na pokrywie bagażnika do października 1952 roku. Od wrześniu 1958 przeniesiony zostanie na przód maski silnika, gdzie pozostanie aż do zakończenia serii, w lutym 1960 roku. W tym samym okresie Lew herbowy stosowany był również na produktach Peugeot motocycle.
Taki sam Lew, tyle, że wpisany w niewielką tarczę, pojawi się również po środku osłony chłodnicy Peugeot 403 produkowanych w okresie od kwietnia 1955 roku do 1966 roku, zanim nie zastąpi go większy model zainaugurowany na Peugeot 404 w maju 1960 roku. W latach sześćdziesiątych tarcza z Lwem pojawi się na wszystkich modelach Peugeot.
Następnie jego miejsce zajmie Lew (złocony lub chromowany), już bez obramowania tarczą. Po raz pierwszy ozdobił on we wrześniu 1968 roku model 504, później też 404, 204, 304 i 104.
Kolejna generacja Lwów konturowych, tj. w środku niewypełnionych, pojawia się na Peugeot 604 sprzedawanym od września 1975, a następnie na 305 (listopad 1977) i 505 (maj 1979). W 1982 roku ten sam Lew na czarnym tle ozdobi modele 205, w 1985 na 309, w 1989 roku na 605, w 1991 roku na 106 i w 1993 roku na 306.
Lew potwierdza swój sukces
Wprowadzony na rynek w 1995 roku Peugeot 406 wyróżniać będzie już bardziej zdobiony Lew. Niebawem przejmą go pozostałe modele z generacji „6”. W 1998 roku powstanie Lew stosowany po dziś dzień, który wystylizowany w ostrokąty zdobić będzie przód i tył samochodów oraz skuterów PEUGEOT. W roku 2000 stowarzyszenie Aventure Peugeot, chcąc dać wyraz swojej misji, jaką jest dbałość o dziedzictwo marki, umieściła Lwa na tarczy obramowanej żółtą siatką i wypełnionej niebieskim kolorem, tak jak to miało miejsce w przeszłości.
Obecnie Lew jest znakiem powszechnie rozpoznawanym i nieomylnie kojarzonym z nazwą PEUGEOT.