...poszukujący pojazdu odpowiadającemu ich stylowi życia, ludzie, których przyciągają oryginalny design oraz nowoczesne rozwiązania technologiczne.
HR1 cechuje przede wszystkim szeroka kompatybilność z nowoczesnymi urządzeniami i systemami komunikacyjnymi, łatwość adaptacji oraz kompaktowość. Pojazd ten posiada ogromne możliwości w zakresie łączności i modularności, oferując przy tym niespotykane dotąd wrażenia z jazdy dzięki:
- nowatorskiemu systemowi otwierania drzwi, ułatwiającemu dostęp do oryginalnego i nowoczesnego wnętrza, które można całkowicie przemodulować, uzyskując wersję czteroosobową lub dwuosobową ze znacznie większym bagażnikiem,
- bardzo nowoczesnemu, ale jednocześnie intuicyjnemu wnętrzu (interfejs wykrywający i reagujący na ruch),
- zastosowaniu technologii HYbrid4 z nową, trzycylindrową jednostką benzynową 1,2l THP z przodu, oraz silnikiem elektrycznym z tyłu. Pozwoliło to z jednej strony obniżyć poziom emisji CO2 do 80 g/km oraz uzyskać zerową emisję w trybie elektrycznym, a jednocześnie zapewniło odpowiednią dynamikę jazdy, moc maksymalną 147 KM oraz napęd na cztery koła.
Mieszanka ideowa
Peugeot od zawsze interesował się odkrywaniem nowych terytoriów motoryzacyjnych i tworzeniem produktów, które stanowiły odzwierciedlenie potrzeb klientów, poszukujących nowoczesności i emocji. Jednocześnie marka wykazywała bardzo pragmatyczne podejście owocujące wieloma modelami produkcyjnymi i niezwykłymi pojazdami koncepcyjnymi, wśród których znaleźć można wiele takich, które odniosły komercyjne i stylistyczne triumfy (Coupe-Cabriolet, 3008… a ostatnio pojazd koncepcyjny BB1).
Ekskluzywny, miejski pojazd koncepcyjny
HR1 stworzono, by ułatwić przemieszczanie się po mieście. Prowadzenie tego pojazdu sprawia ogromną radość, nawet jeśli trzeba się przedzierać przez najbardziej zatłoczone i najciaśniejsze zakątki miast.
Pierwszą, podstawową zaletą HR1, są jego niewielkie gabaryty: długość 3,69 m oraz bardzo krótki zwis przedni i tylny. Nie wolno zapomnieć także o oryginalnym sposobie wsiadania i wysiadania. Rozwiązanie to powstało w oparciu o bogatą wiedzę i doświadczenie marki Peugeot. HR1 ma dwoje sterowanych elektrycznie drzwi, które otwierają się do góry. Rozwiązanie to zdecydowanie ułatwia dostęp do środka w każdych warunkach (np. niewielka przestrzeń parkingowa, czy mały garaż). Nie bez znaczenia jest także większy prześwit, który zapewnia wysoką pozycję za kierownicą, a to z kolei przekłada się na lepszą widoczność i większą łatwość manewrowania.
Stylistyka nadwozia odzwierciedlająca koncepcję auta
HR1 posiada typowe dla marki geny, których wyznaczniki stylistyczne ujawniły się po raz pierwszy w pojeździe koncepcyjnym SR1. HR1 wyróżnia wyrazista stylizacja przednich lamp o starannie dopracowanym kształcie oraz przedni grill, którego elementy zdają się swobodnie spływać po przedniej części nadwozia.
Stylistyka tworzy spójną całość z ogólną koncepcją pojazdu – emanuje siłą, mocą i dynamiką. Płynne linie boczne opasujące masywne koła oraz wyraziste przetłoczenia tylnej szyby (double bubble) przywodzą na myśl krągłości modelu RCZ.
Finezja tej konstrukcji polega także na połączeniu materiałów polerowanych z chromowanymi, przy czym każdy element odznacza się wysoką jakością wykonania i podkreśla niezwykłą dbałość o szczegóły. Odnosi się to szczególnie do przednich lamp oraz tylnych świateł wykonanych w technologii „full LED”. Nadają one autu supernowoczesny wygląd i wyróżniają je w tłumie zarówno w dzień, jak i w nocy. Kolejne ciekawe rozwiązanie to tylne belki dachowe, które pełnią jednocześnie rolę zawiasu dla jednoczęściowej pokrywy bagażnika, wykonanej z przyciemnianego szkła.
Supernowoczesne wnętrze -przemyślane rozplanowanie przestrzeni
Podążając za trendami towarzyszącymi tworzeniu ostatnich modeli marki, projekt wnętrza HR1 oparto na konstrukcji strukturalnej. Pozycja za kierownicą przypomina tę z supernowoczesnych aut klasy coupe, co dodatkowo zwiększa przyjemność jazdy, uzyskaną dzięki połączeniu wysmakowanego stylu ze świetną jakością wykonania, bogactwem wyposażenia oraz nieprzeciętną ergonomią. Zarówno kierowca, jak i pasażer, mają tu własną, ściśle wytyczoną przestrzeń, której granice wyznacza konsola środkowa, potęgująca futurystyczny klimat kabiny. Efekt ten podkreśla również system doświetlenia wnętrza, utrzymany w jasnej tonacji (pomaga tu zastosowanie diod elektroluminescencyjnych). Wnętrze oświetlone jest dodatkowo dzięki dwóm przeszklonym płaszczyznom dachu, wykonanym z materiału, przyciemniającego się lub rozjaśniającego w zależności od ilości padającego na niego światła.
Wszystkie elementy deski rozdzielczej rozmieszczono w przemyślany i ergonomiczny sposób. Uwagę zwraca nieduże koło kierownicy oraz wyświetlacz Head-Up, dzięki któremu kierujący może śledzić informacje dotyczące jazdy, bez konieczności odrywania wzroku od drogi.
Supernowoczesny system komunikacji
HR1 wyposażono w nowoczesny system przełączników, sterujący tzw. interfejsem użytkownika typu MMI (ang. Man-Machine Interface). Oprócz tego HR1 posiada system „wykrywający ruch”, intuicyjny i łatwy w obsłudze, pozwalający kierowcy na przewijanie ekranów funkcji i wybieranie dostępnych ustawień jedynie przy pomocy prostego ruchu. Na przykład, kręcąc dłonią, użytkownik może poruszać się w obrotowym menu. Kierujący może również jednym ruchem ręki przekazać sterowanie menu pasażerowi.
Technologię tę wykorzystano również do obsługi zestawu audio, nawigacji satelitarnej oraz układu klimatyzacji. Kierowca może według własnego uznania wybierać rodzaj informacji wyświetlanych na desce rozdzielczej – obrotomierz, temperatura chłodzenia i oleju podczas dynamicznej jazdy lub informacje przydatne w podróży w celach rekreacyjnych. Pasażer przedniego fotela ma tymczasem do dyspozycji tablet PC, który umożliwi kontakt i wymianę danych z wyświetlaczem kierującego.
Modularny przedział pasażerski
Swój nowatorski charakter HR1 zawdzięcza modularnej konstrukcji. Pojazd zaprojektowano głównie z myślą o młodych, bezdzietnych mieszkańcach miast, poszukujących modnego samochodu rekreacyjnego, który będzie jednocześnie na tyle pojemny, by można nim było przewieźć sprzęt turystyczny (rower, osprzęt do nurkowania, torby z zakupami etc.). Praktyczny bagażnik HR1 ma płaską podłogę i ściany boczne, dzięki czemu jest bardzo ustawny i pojemny, oferuje bowiem aż 734 litrów przestrzeni ładunkowej.
Dzięki oryginalnemu systemowi składania foteli, przedział pasażerski można błyskawicznie adaptować do aktualnych potrzeb, uzyskując miejsce dla trzech lub czterech podróżnych. Tylne fotele idealnie mieszczą się w przestrzeni za przednimi siedzeniami, co umożliwia błyskawiczną zmianę konfiguracji wnętrza. Podobnie jak w RCZ, wyjątkowy kształt tylnej szyby z podwójnym przetłoczeniem (double bubble) pozwala wygospodarować więcej przestrzeni w tylnej części auta. Jeśli wnętrze skonfigurowano do przewożenia czterech osób, przestrzeń bagażowa zostaje naturalnie pomniejszona, choć nadal oferuje 180 litrów pojemności.
Wyjątkowy hybrydowy układ napędowy
Jednym z priorytetów marki Peugeot jest utrzymanie w nadchodzących latach pozycji lidera technologii ekologicznych. W związku z tym koncepcyjny HR1, którego naturalnym środowiskiem jest miasto, musiał być nie tylko nowoczesny, ale przede wszystkim przyjazny środowisku.
Pojazd wykorzystuje technologię napędową HYbrid4 i ma wszelkie zalety wynikające z jej zastosowania. Z silnikiem spalinowym z przodu oraz elektrycznym z tyłu, HR1 potrafi poruszać się po mieście, z niewielkimi prędkościami, w trybie bezemisyjnym lub przy wykorzystaniu obu jednostek napędowych i napędem na cztery koła, gdy przyjdzie mu się zmierzyć z trudniejszą nawierzchnią.
Pod maską HR1 znajdziemy nowy, trzycylindrowy, benzynowy silnik spalinowy THP, który napędza koła przedniej osi. Jednostka ta ma pojemność 1,2 litra i generuje moc o wartości 81 kW (110 KM). Jest to pierwszy przedstawiciel rodziny zupełnie nowych, trzycylindrowych silników, nad którymi trwają obecnie prace badawcze. Kontynuując politykę zmniejszania pojemności skokowej, koncern PSA wykorzystuje najbardziej zaawansowane technologicznie rozwiązania, by tworzyć małolitrażowe jednostki napędowe, które gwarantują dobre osiągi i przyjazną środowisku, wysoką wydajność.
Po dodaniu silnika elektrycznego generującego moc 27 kW (37 KM), całkowita, potencjalna moc układu napędowego wynosi 108 kW (147 KM) przy średnim zużyciu paliwa w cyklu mieszanym na poziomie zaledwie 3,5 l/100 km oraz emisji CO2 o wartości jedynie 80 g/km.
Sterowana elektronicznie, sześciostopniowa przekładnia (zmiana biegów przy pomocy łopatek przy kole kierownicy lub tradycyjnego drążka), zespolona z takim układem napędowym, musi być maksymalnie precyzyjna i błyskawicznie reagować na sygnały wysyłane przez kierującego, który może w każdej chwili wybrać tryb sekwencyjnej lub automatycznej zmiany przełożeń.
Sprawny i skuteczny układ jezdny
Układ zawieszenia HR1 to kolumny McPhersona z przodu oraz belka skrętna z tyłu.
Dzięki zastosowaniu układu kierowniczego ze wspomaganiem elektrycznym, HR1 znakomicie się prowadzi nawet przy niskich prędkościach, zaskakuje niebywałą zwinnością podczas manewrowania i niezwykłą precyzją przy jeździe z dużą prędkością. Krótko mówiąc, HR1 wyróżnia się świetnymi właściwościami jezdnymi i nieprzeciętną dynamiką. Dzięki wytrzymałemu zawieszeniu, precyzyjnemu układowi kierowniczemu oraz nowoczesnemu układowi napędowemu, HR1 gwarantuje niespotykane doznania, będące połączeniem autentycznej przyjemności jazdy oraz niezwykłej wydajności napędowej, która pozwala spełniać wymogi rygorystycznych norm ekologicznych.