...podkreślającym osiągnięcia marki Peugeot w zakresie stylu, rozwiązań technologicznych oraz ochrony środowiska.
Kształt oraz specyficzna linia nadwozia pozycjonują ten model w kategorii komfortowych samochodów typu „all road”. Wyjątkowy, wyrafinowany, podwyższony i poszerzony w stosunku do 508 SW, 508 RXH wyróżnia się między innymi pionowymi światłami LED widocznymi zarówno w dzień, jak i w nocy, sprawiającymi wrażenie pazurów lwa, rozmieszczonymi po obu stronach kraty wlotu powietrza.
W celu podkreślenia ekskluzywnego charakteru 508 RXH, jego wnętrze zostało wykończone materiałami najwyższej klasy, ozdobione eleganckimi kolorami, w tym tapicerką zaprojektowaną specjalnie dla tego modelu. [AKAPIT} Poziom wykończenia i wyposażenia wyraża wyjątkowy charakter samochodu oraz jego zaawansowanie technologiczne. Bogato wyposażony w standardzie (m.in. w system otwierania i rozruchu bez kluczyka, elektrycznie sterowane przednie siedzenia, wyświetlacz typu Head-Up, felgi 18-calowe, szklany, panoramiczny dach, przyciemniane boczne szyby wielowarstwowe o zwiększonej izolacji akustycznej czy najnowszej generacji system audio i nawigacji WIP Nav Plus) zapewnia najwyższy komfort w swym eleganckim wnętrzu.
508 RXH oferowany z jednostką napędową 2,0 l HDi FAP HYbrid4 – pierwszym w świecie hybrydowym Dieslem, znanym z modelu 3008 HYbrid4 – jest synonimem wolności i przyjemności prowadzenia na wszystkich nawierzchniach. Dzięki maksymalnej mocy 147 kW (200 KM), napędowi na 4 koła oraz maksymalnemu momentowi obrotowemu wynoszącemu 450 Nm, 508 RXH jest zdolny stawić czoła wszelkim wyzwaniom w każdych warunkach użytkowania. Jednocześnie auto otwiera nowe możliwości dla pojazdów w tym segmencie poprzez opcję korzystania z trybu zerowej emisji ZEV (w 100% elektrycznego), idealnego w warunkach miejskich. Rozwiązanie to pozwala ograniczyć zużycie paliwa do poziomu poniżej 4,1 l/100 km w cyklu mieszanym oraz emisję CO2 do wartości mniejszej niż 107 g/km.
Po wprowadzeniu do sprzedaży modelu 3008 HYbrid4, Peugeot zapowiada kontynuację rozwoju swojej innowacyjnej strategii łączącej wyjątkową przyjemność prowadzenia z dbałością o środowisko naturalne poprzez zastosowanie technologii HYbrid4 w kolejnych modelach marki.
508 RXH zostanie wprowadzony do sprzedaży wiosną 2012 roku.
Peugeot 508 RXH w szczegółach
508 RXH stanowi nową propozycję marki Peugeot w segmencie pojazdów wyższej klasy. Wyróżnia się tradycyjną dla Peugeot tożsamością, przejawiającą się w oznaczeniu modelu z centralnie umieszczoną cyfrą zero oraz trzema literami, które charakteryzują pojazdy specjalistyczne. W ten sposób powstał pobudzający wyobraźnię hybrydowy model typu „all road” o zindywidualizowanym charakterze. Nowy Peugeot poszerza gamę 508 o oryginalną stylistykę nadwozia potwierdzającą ekskluzywne przeznaczenie auta.
Elegancka stylistyka
Peugeot 508 RXH wyróżnia się stylem na tle pozostałych przedstawicieli rodziny 508. Elegancki i wytworny charakter tego modelu pozycjonuje go w segmencie aut premium, łącząc technologię z nieporównywalną przyjemnością prowadzenia, która pozwala doświadczyć wyjątkowych przeżyć podczas jazdy.
Przy rozstawie kół większym o 40 mm oraz nadwoziu wyższym o 50 mm w stosunku do 508 SW, nowy Peugeot wyróżnia się indywidualną osobowością stylistyczną, która jednocześnie zachowuje cechy typowe dla całej gamy 508, czyli stonowanie i elegancję. Zastosowanie 18-calowych kutych obręczy (model ARCHIPEL, dostępny jako wyposażenie dodatkowe), które nigdy wcześniej nie były oferowane w gamie pojazdów tego typu, pozwoliło projektantom na uformowanie płynnej formy kół o wewnętrznej średnicy zwiększonej o 10 mm w porównaniu z tradycyjnymi obręczami. Wynikiem tego zabiegu jest dadatkowe podkreślenie dynamiki i elegancji nadwozia.
Profil auta podkreśla szara, satynowana listwa biegnąca wzdłuż dolnej części nadwozia. Poczynając od podstawy przedniego zderzaka, linia ciągnie się ponad nadkolami, poprzez dolną część nadwozia, łącząc się dalej z tylnym zderzakiem. Zastosowanie satynowanego wykończenia potwierdza przynależność francuskiego kombi do świata ekskluzywnych konstrukcji, a wrażenie to dodatkowo potęgują chromowane wstawki i oznaczenia „HYbrid4”, które ozdabiają dolne części nadwozia oraz przednie i tylne listwy ochronne. Ich doskonała integracja odzwierciedla spójną koncepcję stylistyczną nadwozia 508 RXH.
Indywidualna osobowość samochodu została wyrażona w przedniej części nadwozia, która stała się bardziej ekspresyjna przy zachowaniu cech nowego stylu marki. Szerszemu i wyższemu nadwoziu towarzyszy powiększona krata wlotu powietrza wraz z rzucającą się w oczy dolną krawędzią. Całość sprawia wrażenie elementu unoszącego się w powietrzu. Efekt ten osiągnięto poprzez stylistyczne nawiązanie do przemysłu lotniczego, a w szczególności do obudowy silnika w samolocie odrzutowym. Oprócz funkcji ozdobnej, krata wlotu powietrza odgrywa także ważną rolę aerodynamiczną, gdyż powietrze napływające na nią jest dzięki temu odpowiednio rozprowadzane.
Eleganckie linie nadwozia modelu 508 RXH nadają mu indywidualną tożsamość wizualną. To pierwszy samochód marki Peugeot wykorzystujący słynny motyw pazura w przedniej części nadwozia – światła do jazdy dziennej LED rozświetlają się bowiem tworząc trzy „pazury lwa”, które są widoczne zarówno w dzień, jak i po zmroku. Ten unikalny i dynamiczny znak rozpoznawczy modelu uzupełniają oryginalne kierunkowskazy zawierające po 7 pomarańczowych diod LED, które zostały umieszczone w zintegrowanych przednich osłonach reflektorów.
Podobnie jak w modelu 508 SW, linie nadwozia harmonijnie podążają w kierunku opadającej tylnej części karoserii, tworząc wrażenie konstrukcji mocno osadzonej na drodze. Duży, przeszklony dach panoramiczny stanowi przedłużenie przedniej szyby, natomiast wyprofilowane aluminiowe relingi płynnie komponują się z nadwoziem, podkreślając luksusowy charakter auta. Podobny efekt wywołują gładkie powierzchnie o wysokiej jakości wykończenia oraz tylne światła, które po zapaleniu się tworzą jasny, czerwony pas. Wszystko to pozwoliło na stworzenie samochodu spełniającego oczekiwania najbardziej wymagających klientów przy zachowaniu charakterystycznej dla marki elegancji, wytrzymałości i jakości wykonania.
Wyrafinowane stylistycznie wnętrze i najnowsze technologie
Styl deski rozdzielczej komponuje się z koncepcją stylistyczną całego nadwozia, koncentrując się na uzyskaniu wrażenia wysokiej jakości, czystej formy oraz elegancji.
Przejrzystość i prostotę stylu, a jednocześnie wyjątkową funkcjonalność, najlepiej odzwierciedlają pokrętło wyboru trybów pracy układu HYbrid4 oraz dźwignia zmiany przełożeń. Design elementu nazwanego „manettino” łączy cechy tradycyjnej dźwigni i komputerowej myszki, przyczyniając się do podkreślenia atmosfery zaawansowanego technologicznie wnętrza.
Białe podświetlenie wnętrza Peugeot 508 RXH (m.in. tablicy przyrządów oraz wyświetlaczy) daje poczucie elegancji, potwierdzając jednocześnie pieczołowite wykończenie nawet najdrobniejszych detali. Wszystkie te cechy demonstrują potencjał najnowszych modeli marki Peugeot.
Elementy wykończeniowe i dekoracyjne wnętrza zostały harmonijnie zespolone z kabiną pasażerską, dając wrażenie stonowanej elegancji. Wykorzystanie naturalnych materiałów i kolorów potęguje ekskluzywny charakter modelu 508 RXH. Na desce rozdzielczej zastosowano szczotkowane aluminium oraz wykończenie lakierem – pierwszą tego typu kombinację we wnętrzu samochodu. Specyficznym motywem dekoracyjnym wnętrza są przeszycia tapicerskie w ciemnym odcieniu miedzi. Niektóre elementy kabiny wykończono także kolorem Calern Brown, który jest zarezerwowany wyłącznie dla modelu 508 RXH.
Wybór jasnej tapicerki, będącej połączeniem skóry typu alcantara, a także zastosowanie innowacyjnych materiałów z laserowymi nadrukami, tworzy dwutonowy motyw stylistyczny, potęgujący elegancki wizerunek auta. W zależności od indywidualnych preferencji, klienci mogą zdecydować się na tapicerkę skórzaną lub półskórzaną, dostepną w wielu kolorach.
Technologia HYbrid4 i 508 RXH: perfekcyjna kombinacja
Wprowadzenie do oferty modelu 508 RXH z technologią HYbrid4, łączącą silnik elektryczny z jednostką wysokoprężną, było logicznym posunięciem ze względu na potrzebę uzyskania wyjątkowego poziomu funkcjonalności:
- wysokich osiągów połączonych z doskonałymi właściwościami jezdnymi,
- swobody bezpiecznego poruszania się po wszystkich drogach dzięki napędowi na cztery koła,
- prostoty użytkowania dzięki czterem trybom jazdy (Zero Emission Vehicle, 4WD, Sport, Auto) oraz automatycznemu ładowaniu akumulatorów,
- cichej pracy dzięki możliwości jazdy tylko w trybie elektrycznym (ZEV).
Technologia HYbrid4 – wiedza i doświadczenie marki Peugeot w najlepszym wydaniu
Technologia HYbrid4 została oparta na innowacyjnej, hybrydowej konstrukcji modułowej, wykorzystującej najlepsze rozwiązania technologiczne opracowane przez konstruktorów firmy Peugeot: jednostkę spalinową, silnik elektryczny oraz nowej generacji system Stop & Start ze sterowaną elektronicznie sekwencyjną przekładnią manualną.
Innowacyjny, hybrydowy układ napędowy
Hybrydowy układ napędowy stanowi połączenie tradycyjnego silnika spalinowego z jednostką elektryczną. Tworząc go, marka Peugeot wykorzystała bogactwo wiedzy i doświadczenia koncernu PSA Peugeot Citroen w zakresie produkcji jednostek wysokoprężnych w technologii HDi FAP. Silniki HDi FAP oferują niezwykłe osiągi oraz gwarantują lepsze parametry termodynamiczne niż jednostki benzynowe, dzięki czemu zapewniają o 30% niższe spalanie (w ramach jednej klasy pojemności). Cechy te miały decydujące znacznie w wyborze wysokoprężnej jednostki napędowej do hybrydowego układu napędowego.
Na rynkach, gdzie silniki wysokoprężne nie cieszą się zbyt dużą popularnością, podstawę układu napędowego HYbrid4 mogą w przyszłości stanowić również jednostki benzynowe.
Peugeot posiada niezwykle bogate, wieloletnie doświadczenie w zakresie produkcji samochodów elektrycznych. Sprzedawany w latach 1995-2003 model 106 Electric był najpopularniejszym pojazdem bezemisyjnym na świecie aż do zakończenia produkcji w 2010 roku (koncern PSA wyprodukował łącznie blisko 10 tysięcy takich pojazdów, tym samym zostając pionierem w tej dziedzinie).
Z kolei od 2010 roku w sprzedaży oferowany jest nowoczesny Peugeot iOn, czyli pierwszy całkowicie elektryczny samochód nowej generacji.
Kontynuując strategię rozwoju podzespołów oraz działania w oparciu o posiadaną wiedzę, Peugeot stworzył sterowaną sześciostopniową przekładnię manualną BMP6, która zapewnia znaczącą oszczędność paliwa. Pod tym samym kątem zmodernizowano również drugą generację systemu Stop & Start.
Wybór konstrukcji równoległej
Wybór konstrukcji podyktowany był również dążeniem do osiągnięcia optymalnej wydajności oraz spójności działania. Dlatego układ HYbrid4 wykorzystuje silniki spalinowy i elektryczny, które mogą działać zamiennie lub jednocześnie. Dzięki temu możliwe było niezwykle precyzyjne wyliczenie parametrów różnych podzespołów (27 kW dla umieszczonego z tyłu silnika elektrycznego) w celu dostosowania ich do żądanych wymogów konstrukcyjnych:
- silnik wysokoprężny najlepiej sprawdza się na drogach głównych, autostradach oraz w ruchu podmiejskim. Stanowi on jednocześnie najbardziej wydajne źródło napędu;
- silnik elektryczny przejmuje rolę napędową w czasie mniejszego zapotrzebowania na moc, szczególnie podczas ruszania lub przy jeździe z niewielkimi prędkościami, co odpowiada typowo miejskim warunkom.
Zmiana źródła napędu z silnika spalinowego na jednostkę elektryczną odbywa się automatycznie dzięki zastosowaniu systemu Stop & Start sterującego pracą alternatora odwracalnego, który przełącza jednostkę spalinową w tryb gotowości i, jeśli wymagają tego warunki jazdy, ponownie ją uruchamia (użycie pedału przyspieszania, niski poziom naładowania akumulatorów itd.).
- w pewnych warunkach silniki spalinowy i elektryczny mogą pracować jednocześnie (np. aktywacja funkcji „boost” przy bardzo dynamicznym przyspieszaniu podczas wyprzedzania). Z tego względu osiągi samochodu z napędem HYbrid4 porównać można do dynamicznego układu napędowego z jednym silnikiem spalinowym o większej pojemności. Jednak zużycie paliwa oraz poziom emisji CO2 w aucie z napędem HYbrid4 (o około 35% niższe spalanie w cyklu mieszanym, przy zachowaniu porównywalnych osiągów) pokazują wyższość tego typu rozwiązania nad tradycyjnym napędem spalinowym.
- jednostka elektryczna pozwala również na znaczną poprawę jakości i charakterystyki jazdy. Po pierwsze, pozwala ona wyeliminować przerwy w dopływie momentu obrotowego podczas zmiany przełożeń. Ponadto, każdorazowo przy ruszaniu, silnik elektryczny załącza się niezależnie od wybranego trybu jazdy, by pomóc w rozpędzeniu pojazdu. Dzięki momentowi przekazywanemu z jednostki elektrycznej pojazd rusza płynniej i nie ma ryzyka przeciążania silnika wysokoprężnego lub nadmiernego „poślizgu” sprzęgła. I wreszcie, silnik elektryczny charakteryzuje się płynną pracą, przez co ogranicza zużycie paliwa oraz zwiększa przyjemność z jazdy.
Innowacyjne i inteligentne rozmieszczenie podzespołów
Silnik elektryczny wraz z osprzętem (falownik, przetwornik, itd.) umieszczono w tylnej części pojazdu. Takie rozwiązanie niesie ze sobą określone korzyści z punktu widzenia nabywcy oraz ekonomii projektu i produkcji masowej.
Napęd na cztery koła
Innowacyjne rozlokowanie podzespołów pozwala – oprócz lepszego rozkładu masy – na zastosowanie układu napędu na cztery koła. Umieszczony pod maską silnik spalinowy napędza koła osi przedniej, a znajdujący się przy osi tylnej silnik elektryczny zapewnia napęd kół tylnych. Ponieważ jest to układ typu „by-wire”, a zatem sterowany elektronicznie, obie osie nie są ze sobą mechanicznie połączone. Takie rozwiązanie posiada szereg zalet w porównaniu z konwencjonalnym napędem na cztery koła (z mostem pędowym):
- brak ograniczeń konstrukcyjnych pod względem wielkości i rozplanowania przedziału pasażerskiego (nie ma potrzeby modyfikacji wnętrza). Dzięki temu 508 RXH oferuje pokaźny przedział bagażowy (423 litrów wody lub 400 dm3 wg standardu VDA 210), modułową konstrukcję oraz praktyczność podczas dłuższych podróży, niezależnie od liczby pasażerów na pokładzie.
- napęd na cztery koła i troska o środowisko nie są już pojęciami nawzajem się wykluczającymi.
- w porównaniu z konwencjonalną przekładnią automatyczną, a nawet tradycyjną skrzynią manualną, elektroniczny układ sterowania pozwala na znaczną oszczędność paliwa podczas jazdy (w trybie automatycznej zmiany przełożeń);
- przekładnia zapewnia ogromną przyjemność z jazdy, dzięki możliwości wyboru trybu jazdy – automatycznej bądź sekwencyjnej zmiany przełożeń (ta ostatnia przy pomocy łopatek przy kole kierownicy).
- Charge (ładowanie) – odzysk energii,
- Eco – optymalny zasięg,
- Power (moc) – poziom poboru energii elektrycznej.
- system Wi-Fi On Board, który umożliwia bezprzewodowe połączenie internetowe dla czterech osób w pojeździe;
- gniazdo 230 V/USB do ładowania rozmaitych urządzeń (laptopy, odtwarzacze MP3, iPhone);
- zestaw dwóch odtwarzaczy DVD marki Philips z 18-calowym ekranem i szerokokątnym obrazem w formacie 16/9;
- uniwersalne uchwyty multimedialne do zainstalowania na prowadnicach zagłówków przednich foteli, zdolne utrzymać ekrany o przekątnej do 13" (odtwarzacze DVD, netbooki, komputery mini-PC czy iPady).
Korzystny rachunek techniczno-ekonomiczny
Umieszczenie „zespołów elektrycznych” pojazdu w jego tylnej części służy również osiągnięciu efektywności techniczno-ekonomicznej. Z jednej strony, uniknięto w ten sposób konieczności przeprojektowania komory silnika, więc hybrydowy układ napędowy można wyposażyć w inne jednostki spalinowe. Ponadto, rozwiązanie to pozwala na wykorzystanie silników spalinowych o większej pojemności.
Co więcej, taka konstrukcja tylnej części pojazdu ma dość prostą i zwartą budowę, składa się bowiem jedynie z jednostki elektrycznej z osprzętem, tylnej osi oraz układu zawieszenia. Konstrukcję całego tylnego modułu można przystosować do montażu w pojazdach różnych segmentów, typów nadwozia itd., niezależnie od silników spalinowych montowanych przy ich przedniej osi.
Prawdziwy przełom w zakresie redukcji spalania i emisji CO2, dobre osiągi, napęd na cztery koła, elektryczny tryb jazdy itd. – bezkompromisowy układ napędowy HYbrid4 oferuje bardzo wiele. Dodatkowo wspomnieć należy, że przyjemność z jazdy, bezpieczeństwo oraz przyjazny środowisku charakter tego układu napędowego wynika z odpowiedniego doboru prostych, solidnych, sprawdzonych i kompatybilnych rozwiązań technologicznych.
Technologia napędowa HYbrid4 w 508 RXH
Silnik spalinowy 2,0 HDi FAP 120 kW (163 KM)
Z pojemności 1997cm³ jednostka ta generuje maksymalną moc o wartości 120 kW przy 3750 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 300 Nm przy 1750 obr./min. Silnik wyposażono w komorę spalania ECCS nowej generacji, turbosprężarkę o zmiennej geometrii i obniżonej bezwładności, wysokociśnieniową pompę, dzięki której układ wtryskowy common rail może pracować pod ciśnieniem do 2000 barów, oraz elektromagnetyczne wtryskiwacze z ośmioma otworami. Naturalnie, cały układ wyposażono również w filtr cząstek stałych (FAP), wymagający okresowej wymiany płynu Eolys.
Sześciostopniowa, sterowana elektronicznie przekładnia manualna BMP6
Jednostkę spalinową sprzężono z sześciostopniową, sekwencyjną przekładnią manualną BMP6:
Przy zmianie przełożenia silnik elektryczny kompensuje chwilowe niedobory momentu, dzięki czemu zmiana biegów jest bardziej płynna i gwarantuje większy komfort jazdy.
System Stop & Start nowej generacji
System ten przełącza silnik spalinowy w stan gotowości, gdy pojazd zatrzymuje się (np. przed skrzyżowaniem ze światłami, przed znakiem „Stop”, w korku itd.) lub gdy porusza się w trybie elektrycznym. W warunkach miejskich pozwala to znacznie ograniczyć zapotrzebowanie na paliwo oraz poziom emisji substancji szkodliwych. Ponowne uruchomienie silnika spalinowego następuje bez jakichkolwiek opóźnień i jest praktycznie niezauważalne.
Wysokonapięciowy, 200-woltowy system Stop & Start, dysponujący mocą o wartości 8 kW, może zasilić jednostkę elektryczną w każdych warunkach (np. w trybie jazdy z napędem na obie osie). System ten jest równie przyjemny i łatwy w obsłudze, jak układ e-HDi, ponieważ oparto go na tej samej technologii doładowania i rozruchu.
Układ przedniego zawieszenia
W przednim zawieszeniu 508 RXH zastosowano kolumny pseudo-McPherson, stworzone specjalnie dla gamy modelu 508 i stosowane już w wersjach z silnikiem 2,0 HDi (120 kW/163 KM). W wersji hybrydowej konstrukcja ta zapewnia równie wysoką jakość prowadzenia.
Układ tylnego zawieszenia
W celu zapewnienia jakości prowadzenia zgodnej w wysokimi standardami marki w zakresie przyczepności, tylny moduł przystosowano do montażu na różnych płytach podłogowych oraz wyposażono w wielowahaczowy układ zawieszenia, w którego centralnym punkcie ukryto silnik elektryczny wraz z przekładnią.
Układ tylnego zawieszenia również pochodzi z gamy modelu 508, który chwalony jest za znakomite właściwości jezdne, przyczepność oraz komfort. Bogate doświadczenie i ogromna wiedza konstruktorów Peugeot okazały się nieocenione podczas procesu integracji komponentów układu hybrydowego, udało się bowiem zachować pełną dynamiczną funkcjonalność wielowahaczowej konstrukcji zawieszenia.
Takie rozwiązanie znacznie podnosi również wydajność – dzięki adaptacji już istniejącego układu zawieszenia zoptymalizowane zostały koszty projektowania i produkcji.
Silnik elektryczny
Synchroniczna jednostka elektryczna z magnesami stałymi zapewnia stałą moc o wartości 20 kW (27 KM) oraz – w chwilach największego zapotrzebowania – jej chwilowy wzrost do 27 kW (37 KM). Generuje ona stały moment obrotowy o wartości 100 Nm, który może osiągać maksymalną wartość 200 Nm. Jej idealnie dobrane wymiary i parametry (w zakresie osiągów i mocy) umożliwiają zastosowanie niedużego silnika, który w niezwykle inteligentny sposób ukryto wewnątrz wielowahaczowej konstrukcji zawieszenia.
System PTMU (ang. Power Train Management Unit)
System PTMU dostosowuje tryb pracy jednostki spalinowej i silnika elektrycznego do stylu jazdy kierowcy, co pozwala znacznie zredukować zapotrzebowanie na paliwo.
Mocą elektryczną sterują falownik i przetwornik. Działając w zakresie od 150 do 270 woltów, falownik zarządza momentem obrotowym silnika elektrycznego, odpowiednio dozując energię zmagazynowaną w zespole akumulatorów. Przetwornik odpowiada za przetworzenie 200 V czerpanych z akumulatorów na 12 V, co umożliwia zasilenie instalacji elektrycznej pojazdu.
Zespół wysokonapięciowych akumulatorów
Oprócz zespółu akumulatorów niklowo-metalowo-wodorowych (Ni-MH), który ukryto pod podłogą przedziału bagażowego, w sąsiedztwie silnika elektrycznego, pojazd wyposażony jest również w konwencjonalny, umieszczony pod maską akumulator 12 V, który spełnia swoje standardowe funkcje.
W perspektywie średniookresowej, taka ukierunkowana na osiągi konfiguracja technologiczna stanowi najlepsze pod względem kosztów produkcji i przepływu energii rozwiązanie dostępne przy masowej produkcji samochodów.
Odzyskiwanie energii
System odzysku energii (silnik elektryczny przyjmuje rolę prądnicy) umożliwia odzyskiwanie energii kinetycznej, jej przetworzenie w energię elektryczną oraz doładowanie akumulatorów Ni-MH podczas zwalniania (po zwolnieniu pedału przyspieszenia oraz przy hamowaniu). System odzysku energii pozwala kierowcy ponownie wykorzystać „darmową” energię, co umożliwia dalszą oszczędność paliwa.
Interfejs typu człowiek-maszyna (ang. man-machine)
Zależnie od wersji wyposażenia, 508 RXH może posiadać kolorowy, 7-calowy wyświetlacz w formacie 16/9 lub wielofunkcyjną matrycę. Urządzenia te na bieżąco informują kierowcę o funkcjonowaniu hybrydowego układu napędowego oraz poziomie naładowania zespołu akumulatorów (elektroniczny, ośmiostopniowy wskaźnik kreskowy).
Wskaźnik po lewej stronie zestawu wskaźników pokazuje procentowe zużycie energii lub jej odzysk (hamowanie lub zwolnienie pedału przyspieszenia). Trzy strefy znamionują tryb funkcjonowania akumulatora:
Ekologiczny styl jazdy oraz omówione powyżej wskaźniki pozwalają zoptymalizować odzyskiwanie energii oraz ograniczyć zużycie paliwa w znacznie większym stopniu niż w przypadku pojazdów z konwencjonalnym napędem.
Cztery tryby jazdy
Za pomocą pokrętła na konsoli środkowej kierowca może wybrać jeden z czterech trybów jazdy.
Tryb Auto: pełną kontrolę przejmuje elektronika, optymalnie wykorzystując moc silnika spalinowego i jednostki elektrycznej. W tym trybie jazdy w pełni wykorzystywana jest dynamika hybrydowego układu napędowego z silnikiem Diesla, co znacznie ułatwia życie kierującemu – siła napędowa może być przekazywana na przednią oś (silnik wysokoprężny), obie osie lub na koła tylnej osi (do prędkości 70km/h). Tryb ten zapewnia również największą oszczędność paliwa i najniższy poziom emisji CO2. Charakterystyka zmiany przełożeń, progi prędkości obrotowej silnika HDi oraz okresy pracy jednostki elektrycznej zostały zoptymalizowane pod kątem niskiego zużycia paliwa.
Poruszając się po mieście lub wjeżdżając w teren zabudowany, większość kierowców bardzo szybko przestawia się na jazdę w trybie elektrycznym, tym samym przyswajając sobie zachowania charakterystyczne dla ekologicznego stylu jazdy.
Tym sposobem okresy bezczynności silnika spalinowego w cyklu miejskim wydłużają się, a jazda z wykorzystaniem napędu elektrycznego może trwać nawet dwukrotnie dłużej w porównaniu do wersji modelu wyposażonej w układ napędowy e-HDi (najnowsza generacja systemu Stop & Start).
Tryb ZEV (ang. Zero Emission Vehicle) jest rozszerzonym trybem jazdy z napędem elektrycznym, w którym jednostka spalinowa uaktywnia się rzadziej, głównie podczas długotrwałego przyspieszania. Wymaga to 50-procentowego zapasu energii w akumulatorach, a pojazd staje się wówczas maksymalnie ekologiczny, bowiem nie hałasuje ani nie emituje substancji szkodliwych. Kierowca będzie mógł ten tryb wykorzystywać szczególnie podczas jazdy po mieście, czerpiąc przyjemność z podróżowania w absolutnej ciszy.
Samochód może poruszać się w trybie elektrycznym z maksymalną prędkością około 70 km/h na dystansie 4 km. Dane te mogą się różnić zależnie od trasy przejazdu, włączonych systemów i urządzeń (klimatyzacja itd.) oraz stylu jazdy (dynamika przyspieszania). Silnik spalinowy uruchamia się, gdy zapas energii w zespole akumulatorów spadnie poniżej poziomu umożliwiającego kontynuowanie jazdy w trybie elektrycznym. W takiej sytuacji układ napędowy automatycznie przechodzi w tryb Auto.
W trybie napędu na cztery koła (4WD), który ma za zadanie zapewniać lepszą przyczepność, silnik spalinowy i elektryczny działają jednocześnie – jednostka elektryczna napędza koła tylne, a spalinowa przednie. Przy bardzo niskiej prędkości do 40% momentu obrotowego trafiać może na tylną oś, a wartość ta zmienia się zależnie od stopnia przyczepności oraz prędkości jazdy. Podobnie jak w większości nowoczesnych aut klasy SUV, napęd na cztery koła nie jest tutaj stały. Napędem kół osi tylnej steruje precyzyjna elektronika, a wartością nadrzędną ma być ograniczenie zużycia energii. Ponieważ tylne koła napędza układ elektryczny, tryb 4WD staje się niezwykle atrakcyjny z ekologicznego punktu widzenia. Co się zaś tyczy charakterystyki napędu, model 508 RXH posiada możliwości trakcyjne dorównujące pojazdom klasy SUV – kierujący nie musi się już martwić o przejazd błotnistą drogą lub podjazd pod ośnieżone wzniesienie w narciarskim kurorcie. Nawet przy rozładowanych bateriach i niezależnie od wybranego trybu jazdy, funkcja napędu na cztery koła pozostaje dostępna dzięki 8 kW mocy, którymi w razie konieczności dysponuje zespół alternatora odwracalnego. Ta dodatkowa energia wystarczy, by podtrzymać właściwą przyczepność w sytuacjach takich jak ruszanie lub jazda z małą prędkością.
Tryb Sport, przeznaczony do bardziej dynamicznej jazdy, charakteryzuje się szybszą zmianą przełożeń oraz przy wyższych prędkościach obrotowych silnika niż w trybie Auto. W celu zapewnienia maksymalnych osiągów, w trybie tym dostępny jest pełen potencjał modelu 508 RXH, a idea „kontrolowanej mocy” nabiera pełnego wydźwięku. Wspólna praca silników spalinowego i elektrycznego czyni pojazd bardziej żwawym (funkcja Boost), a napęd na cztery koła sprawia, że drzemiąca w aucie moc znajduje się pod stałą kontrolą, zapewniając najlepszą możliwą przyczepność oraz doznania z jazdy, które docenią nawet najbardziej doświadczeni miłośnicy dynamicznej jazdy. W trybie tym, czas potrzebny na rozpędzenie pojazdu od 0 do 100 km/h wynosi 8,8 sekundy, a od 80 do 120 km/h – zaledwie 6,6 sekundy.
Samochód dysponuje całkowitą mocą maksymalną o wartości 147 kW (200 KM), na którą składa się 120 kW (163 KM), generowane przez wysokoprężny silnik 2,0 l HDi FAP oraz 27 kW (37 KM) wytwarzane przez jednostkę elektryczną. Moment obrotowy to 300 Nm generowanych przez silnik HDi i przekazywanych na przednie koła oraz maksymalnie 200 Nm przekazywanych na koła tylnej osi poprzez silnik elektryczny. Maksymalna łączna wartość to 450 Nm dostępna przy niewielkich prędkościach, co gwarantuje doskonałą trakcję w większości sytuacji na drodze, łącznie z jazdą po luźnych nawierzchniach, jak po śniegu czy szutrze. Klienci mogą więc być pewni, że najnowsze kombi typu „all road” dotrze do celu przy zachowaniu wysokiego komfortu jazdy.
Ponadto, dzięki swym osiągom 508 RXH może uciągnąć przyczepę z hamulcem o masie własnej do 1 100 kg z systemem rozdziału obciążenia (lub 800 kg bez takiego systemu).
Pojemny i elegancki bagażnik
Podobnie jak wnętrze modelu, bagażnik Peugeot 508 RXH został zaprojektowany z dużą precyzją i przy wykorzystaniu materiałów, które świadczą o wysokiej jakości produktu. Aluminiowe szyny oraz cztery solidne, chromowane haczyki stanowią elegancką dekorację funkcjonalnej podłogi bagażnika, natomiast osłona progu ładunkowego zapewnia ochronę podczas dalekich wypraw, do których nowy Peugeot jest wręcz stworzony.
Pojemność bagażnika modelu 508 RXH to 423 litry do poziomu tylnej półki (lub 400 dm3 zgodnie ze standardem VDA 210). Regularne kształty przestrzeni ładunkowej, w połączeniu z elektrycznie sterowaną klapą bagażnika oraz schowkami zlokalizowanymi pod płaską podłogą (o pojemności 14 litrów), zapewniają łatwą eksploatację.
Możliwe jest także podzielenie bagażnika na kilka przedziałów za pomocą specjalnych poprzeczek działowych dostępnych jako elementy akcesoryjne, które mocuje się do aluminiowych szyn wewnątrz bagażnika.
Dodatkowo, przestrzeń ładunkowa może zostać łatwo powiększona do 1 439 litrów poprzez złożenie tylnych siedzeń (dzielonych w proporcji 2/3 – 1/3) jednym ruchem.
Wyższy poziom zaawansowania dzięki ekskluzywnemu wyposażeniu
Peugeot 508 RXH oferowany jest w jednej, bogato wyposażonej wersji, która podkreśla luksusowy charakter modelu. Wyposażenie obejmuje m.in. kolorowy wyświetlacz Head-Up (HUD) z funkcją wyświetlania informacji z systemu nawigacji satelitarnej, asystenta świateł drogowych, system otwierania i rozruchu bez kluczyka, automatyczny elektryczny hamulec postojowy, nowy system multimedialny WIP Nav Plus, opcjonalny system audio JBL z głośnikiem centralnym i systemem akustycznym Arkamys, reflektory ksenonowe oraz usługę Peugeot Connect.
Wyjątkowy komfort
Priorytetami podczas prac nad kabiną pasażerską Peugeot 508 RXH były jakość wykończenia oraz komfort jazdy. Oprócz dużej przestrzeni dla pasażerów siedzących na wszystkich fotelach – a w szczególności z tyłu, gdzie podróżujący mogą cieszyć się wyjątkowo dużą ilością miejsca na nogi oraz przeszklonym dachem panoramicznym – bogate wyposażenie zapewnia wyjątkową przyjemność podróżowania. Wystarczy wymienić choćby takie elementy, jak czterostrefowa klimatyzacja, elektrycznie sterowana funkcja masażu odcinka lędźwiowego w fotelu kierowcy, elektrycznie sterowane fotele kierowcy i pasażera z regulowaną długością siedziska czy klejone tylne szyby redukujące hałasy dobiegające z zewnątrz.
W kabinie modelu 508 RXH znajdują się schowki o łącznej pojemności 22 litrów – duże kieszenie w drzwiach przednich o pojemności 4 litrów każda (zdolne pomieścić każda po 1,5-litrowej butelce wody mineralnej), mniejsze kieszenie w drzwiach tylnych (każda na butelkę 0,5 litra), 9-litrowy schowek w desce rozdzielczej, kolejny, 2-litrowy schowek w podłokietniku oraz – zależnie od wersji wyposażenia – wiele innych uchwytów, kieszeni i schowków (m.in. schowki pod kołem kierownicy, schowek z pokrywą w konsoli środkowej).
Wzór pod względem właściwości jezdnych
Zawieszenie i konstrukcja kół mają duży wpływ na komfort we wnętrzu 508 RXH. Przednia oś to konstrukcja typu pseudo McPherson, natomiast z tyłu zastosowano wielowahaczową oś o modularnej konstrukcji, typowej dla technologii HYbrid4. Poprzez przemyślane zintegrowanie architektury hybrydowej oraz uwzględnienie innego rozkładu masy (44 % na osi tylnej, w porównaniu z 37 % w modelu 508 SW GT), inżynierom Peugeot udało się zachować właściwości jezdne znane z modelu 508, będące doskonałym połączeniem komfortu, lekkiej pracy układu kierowniczego oraz stabilnego prowadzenia.
W standardzie 508 RXH oferowany jest z oponami Michelin Pilot Sport 3 w rozmiarze 245/45 R18, które idealnie radzą sobie z dynamicznym potencjałem auta. Dostępne są dwa rodzaje felg – lekki stylistycznie model Archipel z kutego aluminium oraz Grand Angle (wyposażenie standardowe w momencie wprowadzenia modelu na rynek), który podkreśla moc i dynamikę 508 RXH. Ponadto pojazd zamówić można również z 17-calowymi felgami Chorus i oponami w rozmiarze 225/55 R17.
W celu zagwarantowania właściwej skuteczności hamowania, model 508 RXH otrzymał potężne hamulce z wentylowanymi tarczami (340 × 30 mm) z przodu oraz pełne tarcze (290 × 12 mm) z tyłu.
Za wspomaganie układu kierowniczego o zmiennej sile odpowiada elektrohydrauliczna przekładnia zębatkowa. Dostosowując siłę wspomagania do prędkości jazdy, układ wspomagania zapewnia precyzyjne i pewne prowadzenie, które od lat stanowi wizytówkę pojazdów marki Peugeot. Dodatkowo, dzięki zmiennej sile wspomagania, manewrowanie przy niewielkich prędkościach staje się jeszcze łatwiejsze.
508 RXH jest pojazdem najnowszej generacji, który zapewnia przyjemność jazdy dzięki podwoziu zestrojonemu w sposób typowy dla Peugeot oraz hybrydowej technologii Diesla.
Najnowocześniejsza technologia zwiększająca przyjemność jazdy
Technologia HYbrid4 otwiera nowe możliwości w tym segmencie aut za sprawą obniżonego średniego zużycia paliwa (4,1 litra/100 km) oraz emisji CO2 na poziomie 107 g/km.
Dodatkową zaletą jest bezgłośna jazda w bezemisyjnym trybie elektrycznym, który doskonale sprawdza się podczas eksploatacji w mieście. 508 RXH to jedyny pojazd w swojej klasie, który oferuje całkowicie elektryczny tryb jazdy.
Bogata i nowoczesna gama akcesoriów
508 RXH to pojazd oferujący dużą swobodę użytkowania. Aby właściwie uzupełnić tak kompleksowy produkt, przygotowano dlań specjalną gamę akcesoriów. Innymi słowy, przyjemność z posiadania 508 RXH można spotęgować, dostosowując wybrany egzemplarz do indywidualnych potrzeb i wymagań.
Oprócz produktów zwykle znajdujących się na liście akcesoriów (relingi dachowe, uchwyt na rowery, dywaniki itd.), dostępne są również innowacyjne akcesoria opracowane specjalnie dla tego modelu. Do bagażnika zamówić można teleskopowe aluminiowe przegrody, pasy oraz przesuwane panele do segregacji i unieruchomienia bagażu. Dodatkowo systemy te pozwalają uporządkować i efektywniej wykorzystać przestrzeń bagażową. Akcesoria wykonano z najlepszych materiałów i są one w pełni kompatybilne z zainstalowanymi w bagażniku prowadnicami aluminiowymi czy uchwytami na bagaż.
Dla osób lubiących aktywnie spędzać czas oraz dla amatorów przygód w terenie przygotowano szeroką gamę akcesoriów ochronnych wnętrza i nadwozia. Na uwagę zasługują w szczególności eleganckie poliwęglanowe nakładki na progi drzwi z logo 508 RXH oraz dwustronna materiałowo-gumowa mata ochronna podłogi bagażnika, która zabezpiecza również tył oparcia drugiego rzędu foteli.
W związku z tym, że model 508 RXH jest przystosowany do ciągnięcia przyczepy o masie do 1 100 kg, w ofercie przygotowano kilka haków holowniczych, m.in. wersje RDSO (montaż i demontaż kuli bez użycia narzędzi), które pozwalają zachować pierwotną stylistyczną spójność modelu, jeśli pojazd aktualnie nie holuje przyczepy.
508 RXH to również ciekawa oferta dla entuzjastów nowoczesnych technologii, bowiem mogą oni doposażyć swój pojazd w liczne akcesoria hi-tech: