Stworzenie pojazdu, który byłby atrakcyjny dla szerokiej rzeszy klientów o różnych oczekiwaniach wymaga dziś czegoś więcej niż jedynie odświeżenia koncepcji. Z tego powodu projekt „A9” od samego początku zakładał najbardziej gruntowne zrewidowanie oczekiwań dotyczących produkowanych pojazdów, na jakie kiedykolwiek zdecydowała się marka Peugeot. W ten sposób powstał samochód, który symbolizuje początek nowej generacji. Firma Peugeot postanowiła wyznaczyć sobie nowe cele, przekształcając oraz „re-generując” zasady, na jakich zbudowany był sukces takich legendarnych modeli jak: 205, 206 i 207, aby stworzyć: Peugeot 208.
Nowy model jest rekordzistą w gamie Peugeot i kamieniem milowym na drodze dalszej redukcji emisji C02, którą osiągnięto poprzez oszczędności na wadze samochodu, poprawę własności aerodynamicznych oraz zastosowanie nowej generacji trzycylindrowych silników benzynowych.
Osiągnięcia te, podobnie jak silniki e-HDi, mają swoje źródło w eksperckiej wiedzy i technicznej innowacyjności marki Peugeot w dziedzinie silników spalinowych. Wszystkie zastosowane rozwiązania złożyły się na obniżenie emisji C02 aż o 46 g/km w porównaniu do modelu 207 z podstawowym silnikiem benzynowym, a średnia redukcja emisji CO2 dla całej gamy modelu wynosi 34 g/km.
Samochód otrzymał zupełnie odmieniony kokpit z nową tablicą przyrządów i nowatorskim rozmieszczeniem wskaźników. Wraz z innymi zaletami sprawia to, że czas spędzony w samochodzie będzie dla podróżujących jeszcze przyjemniejszy. Jednym z nowych systemów, w jakie może zostać wyposażony Peugeot 208, jest asystent parkowania. Gdy czujniki systemu wyszukają miejsce odpowiednie do zaparkowania samochodu, asystent parkowania zajmie się manewrowaniem kierownicą, by bezpiecznie i precyzyjnie ustawić samochód na miejscu parkingowym.
Kompaktowy i lekki
Zredukowany przedni zwis (-6 cm w porównaniu z modelem 207) oraz krótszy tylny zwis (-1 cm), w połączeniu z obniżoną wagą pojazdu, pozwalają uzyskać lepsze proporcje nadwozia i mają bezpośredni wpływ na lepszą zwrotność i praktyczność w codziennej eksploatacji (parkowanie, manewrowanie itp.).
W celu maksymalnej redukcji wagi pojazdu inżynierowie rozpoczęli prawdziwe „polowanie na zbędne kilogramy”, którego celem było stworzenie swoistego „zestawu najlepszych cech”, promującego niskie zużycie paliwa, wysoki poziom bezpieczeństwa biernego oraz dynamiczne osiągi. Podczas opracowywania poszczególnych elementów konstrukcji wszyscy członkowie zespołu pracującego nad modelem 208 mieli na względzie powyższe aspekty, a także przykładali dużą wagę do innych kluczowych podzespołów: aluminiowej przedniej belki pochłaniającej energię zderzenia, rozmiarów przedniej ramy pomocniczej, laserowych spawów dachu, zastosowania na szeroką skalę paneli ze stali o bardzo wysokiej i ultra-wysokiej wytrzymałości na rozciąganie, wygłuszenia komory silnika itp.
W związku z tym Peugeot 208 waży o 110 kilogramów mniej, niż model 207 z tym samym silnikiem 1,4 l HDi i nawet do 173 kilogramów mniej, niż poprzednik z podstawową jednostką benzynową. Całkowita masa Peugeot 208 w bazowej wersji rozpoczyna się więc już od 975 kilogramów!
Przestronny przedział pasażerski
Taki sam rozstaw osi, jak w modelu 207, zastosowanie bardziej kompaktowych oparć przednich foteli oraz ogólna optymalizacja projektu wnętrza przyczyniły się do uzyskania dużo większej przestrzeni dla pasażerów siedzących z tyłu (5 centymetrów przestrzeni na kolana więcej w porównaniu z modelem 207, który i tak jest przestronnym samochodem). Również bagażnik 208 jest większy – jego pojemność wynosi 311 litrów do tylnej półki (285 dm3 według standardu VDA) i nawet 1152 litry (1076 dm3 według standardu VDA) po złożeniu tylnych siedzeń, które jest łatwe, jak nigdy dotąd – odbywa się dosłownie poprzez jeden prosty ruch.
Zoptymalizowana aerodynamika
Wymiary Peugeot 208, a w szczególności jego szerokość (-2 cm w stosunku do modelu 207) oraz wysokość (-1 cm), precyzyjnie wyprofilowane powierzchnie oraz szczególna uwaga poświęcona poszczególnym częściom nadwozia (osłony podwozia, spojler w niektórych wersjach itp.) umożliwiły uzyskanie optymalnej wydajności aerodynamicznej. Najlepsze pod tym względem wersje uzyskują więc współczynnik oporu SCx wynoszący jedynie 0,61 (Cx – 0,29), będący jedną z najlepszych wartości w segmencie, co przekłada się z kolei na niskie zużycie paliwa i niską emisję CO2.
Odświeżona stylistyka
„Zwinność, zmysłowość, atletyczna sylwetka, intuicyjność, skoncentrowana energia, przeskok generacyjny”… te słowa zawarto w specyfikacji projektu A9, a stylistom udało się nadać im znaczenie i spójność oraz zilustrować je inspirującymi formami. Począwszy od kompaktowej sylwetki, poprzez zredukowane zwisy nadwozia, aż po płynne linie pomiędzy maską silnika a łupkami przedniej szyby… typowe dla marki linie stylistyczne zostały jakby wymyślone na nowo oraz dopracowane w najdrobniejszych detalach.
Oryginalny przedni pas
Charakterystyczny przedni pas samochodu tworzy zupełnie nowe, charyzmatyczne oblicze marki. Jego stylistyka, ostra a zarazem dynamiczna niczym kot, jest nowoczesna i wyrafinowana. Diody LED (w zależności od wersji) i świetlne obrysy podkreślają kształt reflektorów zarówno w dzień, jak i po zmroku. W podobny sposób wykończono obwódki świateł przeciwmgielnych.
Osłona chłodnicy z chromowaną obwódką i wyraźnie wydzielonymi sekcjami została zaprojektowana w taki sposób, że sprawia wrażenie oderwanej od nadwozia i unoszącej się w powietrzu. Nowoczesność konstrukcji podkreślają, w zależności od wersji, „technologiczna” siateczka lub chromowane poprzeczki umieszczone wewnątrz osłony. Jej oryginalny projekt uwypukla także dużą wydajność ekologiczną konstrukcji. Zoptymalizowany kształt wlotu powietrza sugeruje z kolei optymalną wydajność paliwową.
Podsumowując, stylistyka przedniej części nadwozia jest nowoczesna, silna i dynamiczna, a jednocześnie delikatna i wyrafinowana.
Spójny design
Nadwozie nowego 208 sprawia wrażenie wyrzeźbionego przez wiatr. Linia biegnąca od wygrawerowanego logo PEUGEOT w górnej części osłony chłodnicy tworzy swoisty „kręgosłup”, który przechodzi przez maskę silnika, wgryza się w górne obramowanie przedniej szyby, pozostawia po sobie ślad w centralnej części dachu i opada ku tyłowi, aż po linię pokrywy bagażnika. Tylne lampy w kształcie bumerangów, będące prawdziwym dziełem sztuki technologicznej, kryją trzy typowe dla Peugeot „pazury” świetlne, sprawiając wrażenie zespolonych z nadwoziem.
Dwie różne wersje nadwozia
Muskularnie wyprofilowany bok nadwozia wygląda całkowicie inaczej w wersji 3- i 5-drzwiowej. Drzwi modelu 5-drzwiowego wydają się być połączone przetłoczeniem biegnącym od tylnych lamp w kierunku przedniej części nadwozia. W najwyższych wersjach wyposażenia boczne szyby są w całości otoczone chromowaną obwódką, czyli elementem, który nigdy wcześniej nie był stosowany w samochodach tego segmentu. Profil wersji 3-drzwiowej jest jeszcze bardziej wyrzeźbiony. Jego bardzo wyraziste przetłoczenia przywodzą na myśl koncepcyjny model SR1, który został zaprezentowany w styczniu 2010 roku, a powstawał równocześnie z modelem 208.
Kolejny detal stylistyczny – tylny panel nadwozia – przypomina kształtem analogiczny element zastosowany w kultowym modelu Peugeot 205.
Personalizacja na życzenie
Równolegle z pracami stylizacyjnymi, ten sam zespół dbał o zapewnienie możliwości szerokiej personalizacji samochodu. Przewidziano wiele elementów nadwozia i wnętrza, które pozwolą nabywcy na wykreowanie własnego, „unikalnego” Peugeot 208. Samochód można będzie ozdobić elementami graficznymi, aluminiowymi nakładkami progów drzwi, osłonami lusterek i wieloma innymi akcentami. Elementy te opracowano w trzech wariantach: Sport, Street i Graffic.
Dla elementów linii Sport zarezerwowano ekskluzywną kolorystykę, łączącą czerń i czerwień, nawiązując tym samym do sportowych tradycji marki Peugeot. Linia ta obejmuje ponad 50 specjalnie opracowanych elementów, jak dodatki nadwoziowe, podświetlane nakładki progów drzwiowych z logo linii „S”, osłony lusterek zewnętrznych i lusterka wewnętrznego, a także elementy graficzne przewidziane dla dachu i osłon lusterek. Ich charakter jest natychmiast rozpoznawany pod każdą szerokością geograficzną, dzięki wyścigowym szachownicom lub charakterystycznym pasom.
Osobowość Peugeot 208 świetnie podkreślają nowoczesne graficznie dodatki proponowane w ramach linii Street oraz Graffic. Zestawy te obejmują elementy instalowane na zewnątrz, jak i wewnątrz samochodu (grafiki naklejane na dachu, osłony lusterek, dywaniki i wiele innych). Elementy linii Street oferowane są w dwóch kolorach – brązowym Calern lub szarym Sidobre, natomiast dla linii Graffic zarezerwowano dodatki w eleganckiej czerni.
Całkowicie przeprojektowana koncepcja wskaźników i przełączników
W samochodzie typu hatchback tablica przyrządów z założenia umieszczona jest za kierownicą, tak, że wskazania odczytuje się patrząc wewnątrz jej koła. Tak było zawsze, a historia pojazdów silnikowych, rozwój technologiczny i nawyki kierowców utwierdzają w przekonaniu o słuszności tego rozwiązania.
Pewnego dnia w głowach projektantów Peugeot zrodził się jednak nowy pomysł… A gdyby tak zredukować średnicę koła kierownicy, aby ułatwić wykonywanie manewrów i spotęgować doznania z jazdy?
I dodatkowo przenieść tablicę przyrządów wyżej, aby ułatwić odczytywanie wskazań i podnieść komfort oraz bezpieczeństwo jazdy dbając o to, by kierowca nie musiał odrywać wzroku od drogi?
Zdecydowano się więc na radykalne rozwiązania: Peugeot 208 łamie ustanowione standardy, oferując przemyślaną na nowo ergonomię miejsca kierowcy. Efektem jest zapewnienie kierowcy niczym niezmąconego, naturalnego i łatwego prowadzenia, dużej zwrotności i precyzji oraz poczucia nierozerwalnej więzi z samochodem.
Osoby, które testowały samochód w różnych sytuacjach, były zachwycone jego zwinnością, pozwalającą na łatwe manewrowanie podczas codziennej eksploatacji. Niektórzy kierowcy dostrzegli także sportowe cechy konstrukcji, doceniając dobrze dobraną pozycję kierowcy oraz łatwość i precyzję sterowania.
Ekran dotykowy: intuicyjna łączność
Bazując na nowej koncepcji wskaźników i przełączników, Peugeot zaoferuje większości nabywcom modelu 208 (poczynając od drugiego poziomu wyposażenia, czyli w około 80% wszystkich wersji w gamie) duży, 7-calowy kolorowy ekran dotykowy o rozdzielczości 800×480, z intuicyjnym systemem sterowania.
System umożliwia łatwy dostęp do różnych funkcji: radia, zestawu głośnomówiącego Bluetooth, odtwarzacza plików muzycznych podłączonego do złącza USB lub poprzez strumieniowe przesyłanie danych audio.
Ekran zaprojektowano w taki sposób, aby sprawiał wrażenie częściowo unoszącego się w powietrzu. Celem projektantów było zwrócenie na ten element szczególnej uwagi. Aby jednak ekran nie odciągał zbytnio kierowcy od prowadzenia samochodu, znajduje się on w zasięgu ręki oraz w polu widzenia. Dzięki temu zapewnia maksymalne bezpieczeństwo oraz komfort użytkowania, nie zakłócając przy tym harmonii deski rozdzielczej.
Czyste i nowoczesne wnętrze z klasą
Dzięki możliwości zaprojektowania od nowa wskaźników i przełączników, styliści mieli naprawdę duże pole do popisu. Design deski rozdzielczej łączy w sobie stylowe i płynne linie. Dbałość o wysoką jakość widać w każdym elemencie konstrukcji wnętrza 208.
Podobnie jest z obsesyjną wręcz uwagą, jaką poświęcono najdrobniejszym detalom, takim jak dyszy nawiewu na krańcach deski rozdzielczej w kształcie kocich oczu czy licznych elementach nawiązujących do niektórych sekcji stylistycznych nadwozia (osłony chłodnicy, dachu, pokrywy bagażnika...). Wszystko zostało dokładnie przemyślane, od kształtu wykończenia drzwi po drążek skrzyni biegów.
Czystość formy i nowoczesny design został również osiągnięty dzięki niewielkiej liczbie przełączników i pokręteł. Uproszczenie kokpitu udało się osiągnąć dzięki przeniesieniu wszystkich przełączników systemu audio na ekran dotykowy, co z kolei ułatwia komunikację człowiek-maszyna.
Oświetlenie, elementy dekoracyjne... dbałość o każdy detal
Dzięki połączeniu analogowych zegarów, które symbolizują precyzyjną pracę mechanizmów, oraz cyfrowego prędkościomierza udało się osiągnąć prosty, czytelny i bardzo nowoczesny efekt. Zastosowanie jasnego podświetlenia zapewniło z kolei czytelność całego zestawu i dodało mu elegancji.
Styliści Peugeot dużo uwagi poświęcili również oświetleniu wnętrza kabiny. Wybór padł na białe światło – dominujące na wyświetlaczach – oraz diodowe (LED), które daje niebieską poświatę o różnych odcieniach, podkreślającą panoramiczne okno dachowe.
Wybór poszczególnych elementów dekoracyjnych zależny jest od stylu wnętrza oraz poziomu wyposażenia. Przedni panel polakierowany na czarno, dekoracje w różnych odcieniach od niebieskiego do czarnego czy chromowane uchwyty drzwi... pełna gama wykończeń daje duże możliwości personalizacji w nowoczesnym i wyrafinowanym stylu.
Wnętrze praktyczne w codziennej eksploatacji
Poza estetyką, kluczowe znaczenie dla stylistów marki odegrała także funkcjonalność wnętrza. W tym duchu zaprojektowano liczne schowki, jak na przykład ten umieszczony przed dźwignią zmiany biegów, w którym bez kłopotu zmieszczą się puszki z napojami czy smartfon. Warto również wspomnieć o pojemnych kieszeniach w drzwiach.
Wysoki komfort akustyczny
Zadbano również o komfort akustyczny w kabinie samochodu. Doskonałe wyciszenie i izolację od wibracji osiągnięto dzięki rozwiązaniom wzorowanym na tych zastosowanych we flagowym modelu 508. Dzięki lepszemu wyciszeniu jednostek napędowych i stłumieniu ich drgań poziom hałasu jest znacznie niższy niż w modelu 207. Wymiernym efektem jest także redukcja masy całkowitej samochodu.
Atmosfera w kabinie pasażerskiej jest spójna z charakterem pojazdu, czyli prosta, a jednocześnie wyrafinowana, zaawansowana technologicznie, ale także intuicyjna i nowoczesna.
Gama jednostek napędowych o wysokich osiągach
Niska waga, doskonała aerodynamika, opony o bardzo niskich i ultraniskich oporach toczenia oraz oczywiście „know how” i technologiczne innowacje Grupy w zakresie produkcji silników to czynniki, które pozwalają modelowi 208 osiągnąć wyższy poziom wydajności ekologicznej. Zaawansowane technologie zastosowane w silnikach wysokoprężnych HDi FAP oraz benzynowych VTi i THP, uzupełnione nowatorskimi rozwiązaniami wprowadzonymi w 3-cylindrowych jednostkach benzynowych nowej generacji, przyczyniają się do redukcji średniej emisji CO2 o 34 g/km w całej gamie 208 w porównaniu do gamy jednostek napędowych dostępnych pod maską modelu 207 w momencie jego debiutu oraz do redukcji o 46 g/km w porównaniu do bazowego silnika benzynowego.
Peugeot 208 jest więc na dobrej drodze do przejęcia pozycji lidera wśród „najczystszych” pojazdów swojego segmentu.
Silniki Diesla oferowane w modelu 208:
- 1,4 l HDi FAP 50 kW (68 KM), 160 Nm, 5-biegowa przekładnia manualna; CO2: 98 g/km;
- 1,4 l e-HDi FAP 50 kW (68 KM),160 Nm, sterowana elektronicznie 5-biegowa przekładnia manualna, system Stop&Start; CO2: 87 g/km;
- 1,6 l e-HDi FAP 68 kW (92 KM), 230 Nm, 5-biegowa przekładnia manualna, system Stop&Start; CO2: 98 g/km;
- 1,6 l e-HDi FAP 68 kW (92 KM), 230 Nm, sterowana elektronicznie 6-biegowa przekładnia manualna, system Stop&Start; CO2: 98 g/km (1);
- 1,6 l e-HDi FAP 84 kW (115 KM), 270/285 (2) Nm, 6-biegowa przekładnia manualna, system Stop&Start; CO2: 99 g/km.
- 1,0 l VTi 50 kW (68 KM); 95 Nm, 5-biegowa przekładnia manualna; CO2: 99 g/km (nowe, 3-cylindrowe silniki 1,0 l i 1,2 l oraz jednostki 1,4 l e-HDi i 1,6 l THP dostępne latem 2012 r.);
- 1,2 l VTi 60 kW (82 KM); 118 Nm, 5-biegowa przekładnia manualna; CO2: 104 g/km (nowe, 3-cylindrowe silniki 1,0 l i 1,2 l oraz jednostki 1,4 l e-HDi i 1,6 l THP dostępne latem 2012 r.);
- 1,4 l VTi 70 kW (95 KM); 136 Nm, 5-biegowa przekładnia manualna; CO2: 129 g/km ;
- 1,6 l VTi 88 kW (120 KM); 160 Nm, 5-biegowa przekładnia manualna; CO2: 134 g/km;
- 1,6 l THP 115 kW (156 KM), 240/260 (2) Nm, 6-biegowa przekładnia manualna; CO2: 135 g/km (nowe, 3-cylindrowe silniki 1,0 l i 1,2 l oraz jednostki 1,4 l e-HDi i 1,6 l THP dostępne latem 2012 r.). >
- redukcję zużycia paliwa w czasie jazdy po mieście do 15 %,
- obniżenie emisji CO2 dochodzące do 5 g/km w znormalizowanym cyklu pomiarowym, przyspieszenie ponownego rozruchu silnika o 40 % (400 ms) w porównaniu z systemem Stop & Start korzystającym tylko z odpowiednio wzmocnionego rozrusznika,
- aktywowanie funkcji wyłączania silnika poniżej prędkości 20 km/h przy manualnej przekładni oraz poniżej 8 km/h przy zautomatyzowanej przekładni manualnej,
- wydłużenie okresów wyłączenia silnika (cisza, brak drgań, brak spalin).
- Odkształcalna struktura zawiera specjalne, wydajne pochłaniacze energii na przedniej belce, co pozwoliło skrócić przedni zwis, redukując jednocześnie masę całego pojazdu.
- Peugeot 208 został wyposażony w 2 czołowe poduszki powietrzne, 2 boczne poduszki powietrzne z przodu, 2 kurtyny powietrzne oraz 2 mocowania Isofix z 3-punktowymi miejscami kotwiczenia z tyłu.
- Inne elementy (m.in. aktywny podnóżek, kolumna kierownicy łamana w razie wypadku, sworzeń blokujący, gwarantujący połączenie pomiędzy drzwiami i środkowym słupkiem) ograniczają konsekwencje zderzenia i pomagają chronić podróżujących.
Nowa generacja silników 3-cylindrowych
Nowa generacja trzycylindrowych silników, będąca kolejnym stadium rozwoju strategii downsizingu jednostek napędowych Grupy, pozwala osiągnąć niespotykaną wcześniej wydajność w kwestii zużycia paliwa i emisji CO2, oferując jednocześnie dobre osiągi już w podstawowych wersjach 208.
Debiutujące w modelu 208 silniki o oznaczeniu kodowym EB zostały w całości skonstruowane przez PSA z zadaniem uzyskania bardzo ambitnych parametrów technicznych. Prace nad tymi jednostkami trwały trzy lata, a najważniejszymi celami projektu było obniżenie emisji CO2 oraz zużycia paliwa, zmniejszenie wymiarów zewnętrznych i optymalizacja masy, przy zachowaniu dobrego poziomu osiągów gwarantowanego założoną mocą jednostkową na poziomie 50 kW/l. W porównaniu do 4-cylindrowych silników o analogicznej mocy, 3-cylindrowy silnik 1,2 l VTi jest o 21 kg lżejszy, przy zużyciu paliwa i emisji C02 zredukowanych o 25%.
Wydajna technologia
Straty tarcia pochłaniają około 1/5 energii paliwa dostarczanego do silnika, tworząc ważny obszar, w którym należy poszukiwać rezerw i oszczędności. W silnikach serii EB straty tarcia obniżono o 30%, poprzez zastosowanie różnorodnych innowacyjnych rozwiązań technicznych:
użycie powłok diamentopodobnych (DLC) na powierzchniach sworzni tłokowych, pierścieni tłokowych i popychaczach zaworów, zastosowanie pracującego w oleju paska zębatego zintegrowanego z miską olejową, co dodatkowo obniża hałas, a trwałość paska dorównuje trwałości samochodu, optymalizację odległości między tulejami cylindrów.
Zoptymalizowano również proces spalania, poprawiając aerodynamikę komór spalania (kształt kanałów ssących i denek tłoków) oraz dostosowano zapłon do spalania mieszanki przy dużej recyrkulacji spalin (IGR). Wykonana ze stopu aluminium głowica cylindrów zawiera po 4 zawory na cylinder, wielopunktowy wtrysk pośredni oraz bezstopniową regulację faz rozrządu zaworów dolotowych i wylotowych (VTT). Głowica odlewana jest metodą wosku traconego (PMP) – w technologii, którą zakłady w Charleville opanowały w stopniu rzadko spotykanym w skali światowej. Zastosowanie tej metody pozwala na zredukowanie liczby części i wielkości odlewu. W silnikach serii EB kolektor wydechowy, przyłącza wyjściowe układu chłodzenia i gniazdo mocowania silnika są elementami głowicy silnika.
Nowe 3-cylindrowe silniki korzystają także z innych udoskonaleń, takich jak regulowany, zmienny wydatek pompy oleju pozwalający na utrzymywanie stałego, optymalnego ciśnienia oleju. Celem szybszego uzyskania optymalnej temperatury pracy silnika, co przekłada się na mniejszą emisję CO2, układ chłodzenia podzielono na dwa obiegi. Silnik 1,2 l VTi wyposażono w wałek wyrównoważający, eliminując w ten sposób drgania wpływające niekorzystnie na komfort jazdy.
Połączenie „re-generacji” architektury pojazdu z nową generacją 3-cylindrowych silników pozwoliło na zaoferowanie modelu 208 z silnikami benzynowymi, z których najoszczędniejszy emituje zaledwie 99 g CO2/km i w mieszanym cyklu pomiarowym zużywa 4,3 litra benzyny na 100 km, co oznacza obniżenie emisji CO2 o 46 g/km i zużycia paliwa o 2 l/100km w przypadku podstawowego silnika benzynowego. Nowe wolnossące 3-cylindrowe silniki z wtryskiem pośrednim 1,0 l VTi oraz 1,2 l VTi mają moce maksymalne wynoszące odpowiednio 50 oraz 60 kW (68 KM oraz 82 KM) przy 6000 obr./min., natomiast ich maksymalne momenty obrotowe wynoszą odpowiednio 95 Nm przy 3000 obr./min. oraz 118 Nm przy 2750 obr./min. Prace konstrukcyjne prowadzące do powstania nowych silników zaowocowały złożeniem 52 wniosków patentowych, co dobrze odzwierciedla poziom technologii, jaka została w nich zastosowana. Z powyższych wniosków patentowych, 23 dotyczą architektury silnika i jego osprzętu, 20 dotyczy sterowania pracą silnika, a 9 odnosi się do procesów i narzędzi produkcyjnych.
W ciągu roku 2013 gama Peugeot 208 wzbogaci się o wersję z systemem Stop & Start i silnikiem 1,2 l VTi współpracującym ze zautomatyzowaną przekładnią manualną, dzięki czemu emisja C02 zostanie obniżona do 95 g/km. Przewidywane i planowane są już kolejne etapy rozwoju tych silników, obejmujące między innymi zastosowanie turbodoładowania oraz bezpośredniego wtrysku benzyny. Opracowując nowe silniki od początku brano pod uwagę zaostrzanie obowiązujących norm czystości spalin, ze szczególnym uwzględnieniem normy Euro 6.
Poszerzona gama silników e-HDi
Wprowadzona w modelach 508 oraz 308 innowacyjna technologia mikrohybrydowa e-HDi wraz z nową generacją systemu Stop & Start, znalazła zastosowanie również w modelu 208. Innowacyjność tej technologii polega na umiejętnym połączeniu silnika HDi Euro 5 z odwracalnym alternatorem, pozwalającym realizować funkcję Stop&Start. Dodatkowo wprowadzono sterowanie napięciem alternatora (Volt Control), który może odzyskiwać energię kinetyczną przy hamowaniu silnikiem i w postaci energii elektrycznej magazynować ją w akumulatorze. Energia ta będzie wspomagała rozruch silnika (e-booster), dzięki czemu technologia e-HDi umożliwia:
Druga generacja odwracalnych alternatorów ma moc 2,2 kW i zapewnia do 600 000 uruchomień silnika. Jeśli z jakichkolwiek powodów kierowca nie chce korzystać z zalet systemu Stop & Start, może go wyłączyć naciskając odpowiedni przycisk na desce rozdzielczej. Dzięki zastosowaniu bardzo dobrze przyjętej technologii e-HDi w nowym modelu 208, będzie ona teraz dostępna dla najszerszej grupy klientów, szukających bardzo oszczędnych samochodów, zapewniających przy tym przyjemność w codziennej eksploatacji. Warto podkreślić, że w modelu 208 technologia e-HDi obejmuje 4 z 5 oferowanych silników Diesla. System Stop & Start tych silników umożliwia ich niemal natychmiastowy ponowny rozruch, bez hałasów i drgań, przy emisji CO2 wynoszącej od 87 do 99 g/km.
Właściwości jezdne
Aby pokazać prawdziwą przyjemność z jazdy, a jednocześnie odpowiedzieć na oczekiwania nowoczesnych klientów, inżynierowie Peugeot stanęli przed zadaniem skonstruowania auta o właściwościach jezdnych na najwyższym poziomie, auta zachowującego stabilność i dynamikę modelu 207, ale bez negatywnego wpływu na komfort jazdy. Doskonałe właściwości jezdne Peugeot 208 to zasługa zastosowania kolumn pseudo-McPherson w przednim zawieszeniu, odkształcalnej belki poprzecznej w tylnym zawieszeniu, dopracowanego układu sprzężyna-amortyzator oraz specjalnego zestrojenia całego układu, popartego doświadczeniem marki w tym zakresie. Nie bez znaczenia na dynamikę oraz komfort jazdy ma również niska masa pojazdu. Konfiguracja zawieszenia jest przy tym idealnie dostosowana do dynamicznych osiągów poszczególnych jednostek napędowych, tworząc zróżnicowaną ofertę spełniającą oczekiwania szerokiego spektrum klientów.
W najmocniejszej wersji 208, 1,6 l THP z silnikiem o mocy 115 kW (156 KM), dostępnej na rynku począwszy od lata 2012 roku, przednie zawieszenie zostało wzmocnione, aby osiągnąć większą sztywność i jeszcze bardziej precyzyjne prowadzenie.
Adaptacyjne hamowanie, ESP w standardzie
Wydajność układu hamulcowego idzie w parze z osiągami silników. Model 208 został wyposażony w przednie tarcze hamulcowe oferowane w dwóch rozmiarach: 266 x 22 mm dla większości wersji silnikowych oraz 302 x 26 mm dla 1,6 l THP 115 kW (156 KM). Z tyłu znajdują się tarcze w rozmiarze 249 x 9 mm lub 8-calowe bębny dla wersji z silnikami 3-cylindrowymi oraz dla 1,4 l HDi FAP i 1,4 l e-HDi FAP.
Kolejnym elementem wyróżniającym Peugeot 208 jest zastosowanie w wyposażeniu standardowym we wszystkich wersjach oferowanych w Europie układu ESP nowej generacji, który obejmuje systemy ASR (kontrolę trakcji), CDS (kontrolę stabilności), AFU (wspomaganie nagłego hamowania) oraz REF (elektroniczny rozdział siły hamowania). Układ ESP może zostać wyłączony przez kierowcę jedynie w najmocniejszej wersji 1,6 l THP 115 kW (156 KM).
Nowe wrażenia z jazdy dzięki innowacyjnemu projektowi wnętrza i bogatemu wyposażeniu
Podczas konstruowania modelu 208 bardzo duży nacisk położono na wrażenia z jazdy. {PHOTO_12Nie chodzi tu jedynie o komfort prowadzenia. Pod uwagę brano także inne elementy – począwszy od nowych wskaźników i przełączników, poprzez charakterystyczne, wysokie położenie tablicy przyrządów, duży kolorowy ekran dotykowy, a kończąc na niewielkiej, ułatwiającej manewrowanie kierownicy.
Nie bez znaczenia jest również elektryczne wspomaganie układu kierowniczego. Nowy, „bezszczotkowy” system został opracowany z uwzględnieniem rozkładu masy w pojeździe. Podobnie jak w 207, układ kierowniczy spełnia podstawowe założenia wynikające z doświadczenia marki: jest precyzyjny i bezpośredni, a przy yym pracuje niezwykle lekko podczas jazdy z niską prędkością.
W zależności od wersji, model 208 może zostać wyposażony w statyczne oświetlenie kierunkowe, które poprawia widoczność na boki przy niskich prędkościach (poniżej 40 km/h) w warunkach miejskich, na skrzyżowaniach, podczas parkowania czy na krętych drogach. Oświetlenie kierunkowe wykorzystuje lampy przeciwmgielne, z których każda doświetla wybraną część drogi w zakręcie po przekręceniu koła kierownicy w odpowiednim kierunku oraz włączeniu kierunkowskazu.
Łatwiejsze manewrowanie na parkingu
Pod koniec roku 2012, model 208 otrzyma kolejne, bardzo rzadko spotykane w segmencie B udogodnienie. Ułatwi ono w znaczący sposób codzienną eksploatację samochodu w zatłoczonych miastach. System Park Assist pozwoli na automatyczne manewrowanie kierownicą Peugeot 208 w czasie parkowania. Po aktywowaniu systemu poprzez kierowcę, system będzie mierzył miejsca parkingowe równoległe do trasy przejazdu samochodu. Pomiaru będą dokonywały czujniki ultradźwiękowe wykorzystywane przez system ułatwiania parkowania przodem i tyłem oraz dwa dodatkowe czujniki boczne umieszczone z przodu pojazdu.
Po wyszukaniu odpowiedniego miejsca do zaparkowania samochodu, Park Assist zaproponuje aktywowanie elektrycznego sterowania kątem skrętu kół. Trudne, a często także nudne manewrowanie kierownicą zostanie przeprowadzone pod nadzorem kierowcy, któremu pozostawiono obsługę hamulca, sprzęgła i dźwigni zmiany biegów oraz obserwację sytuacji wokół samochodu. Wyjechanie z parkingu będzie również łatwiejsze, niż kiedykolwiek! Kierowca może znów skorzystać z pomocy systemu Park Assist. Celem ułatwienia ruszania na wzniesieniach, samochód może być wyposażony w funkcję asystenta ruszania pod górę (Hill-Assist), która będzie dostępna dla wszystkich stosowanych typów przekładni.
Najwyższy poziom bezpieczeństwa czynnego, biernego i trzeciego stopnia
Dzięki wyjątkowym właściwościom jezdnym, unikatowemu wyposażeniu (m.in. desce rozdzielczej typu „head-up”, ESP czy tempomatowi / ogranicznikowi prędkości), Peugeot 208 odznacza się wysokim poziomem bezpieczeństwa czynnego. Samochód został zaprojektowany w taki sposób, aby zagwarantować wyższy poziom bezpieczeństwa biernego, niż model 207, a zarazem najwyższy w swoim segmencie.
Model 208 czerpie także z doświadczenia marki w zakresie bezpieczeństwa trzeciego stopnia oferując, w zależności od wersji, usługi Peugeot Connect SOS i Peugeot Connect Assistance bez dodatkowej opłaty i ograniczeń czasowych.