Ford Tourneo Custom to 8- lub nawet 9-osobowy wariant Forda Transita Custom. Ten stylowy, osobowy van o charakterystyce auta osobowego produkowany był przez Forda od połowy 2012 roku w tureckich zakładach firmy w Kocaeli.
Zbudowany na globalnie stosowanej płycie podłogowej Ford Tourneo Custom Concept został po raz pierwszy zaprezentowany publicznie na targach motoryzacyjnych w Genewie w marcu 2012 roku i zapowiadał całkowicie nową generację pojazdów użytkowych Forda przeznaczonych do przewozu ludzi i bagażu.
Model charakteryzował się przeszkloną kabiną pasażerską oraz obszernym zakresem konfiguracji wnętrza. Siedzenia w drugim i trzecim rzędzie mogą być składane lub wyjmowane indywidualnie i umożliwiają aż 30 różnych konfiguracji.
Sercem układu napędowego pierwszej generacji Forda Tourneo Custom w latach 2012-2016 była ulepszona wersja silnika wysokoprężnego 2,2 l Duratorq TDCi występująca w wersji 100, 125 i 155-konnej. Wersja wyposażona w sześciostopniową przekładnię manualną i dostępny w standardzie układ Auto-Start-Stop biła rekordy w swojej klasie pod względem oszczędności paliwa. Silnik zadowalał się 6,5 l na 100 km i emitował 172 g CO2 na kilometr.
Od czerwca 2016 roku jednostkę Duratorq zastąpił najnowocześniejszy silnik wysokoprężny Ford EcoBlue o pojemności 2 litrów, oferujący wachlarz mocy 105 KM, 130 KM i 170 KM oraz zapewniając znaczne ograniczenie kosztów eksploatacji i wysokie osiągi. Najnowsza specyfikacja modelu obejmowała również sześcioprzełożeniową automatyczną skrzynię biegów SelectShift, system pneumatycznego zawieszenia tylnego, a także 17-calowe obręcze kół ze stopów lekkich.
7 lipca 2017 roku Ford zaprezentował pierwsze szczegóły nowej odsłony Forda Tourneo Custom, która trafiła do sprzedaży z początkiem 2018 roku.
Kolejne nowe wersje Forda Tourneo Custom pojawiły się narynku od połowy 2019 roku. Ulepszony Ford Tourneo Custom zadebiutował na rynku z mocniejszymi i oszczędniejszymi 2-litrowymi silnikami wysokoprężnymi EcoBlue o mocy 185 KM i momentem obrotowym 415 Nm oraz z zaawansowanymi systemami wspomagania kierowcy, włącznie z aktywnym asystentem parkowania. Pojawił się też nowy, innowacyjny hybrydowy układ napędowy EcoBlue Hybrid oferujący 48-woltowy, łagodny system napędu, służący dalszemu zmniejszeniu kosztów paliwa dla właścicieli i operatorów flotowych.
Ośmiomiejscowy Tourneo Custom Plug‑In Hybrid (PHEV) z przednimi kołami napędzanymi wyłącznie przez silnik elektryczny uzupełniony wielokrotnie nagradzanym 1-litrowym benzynowym silnikiem EcoBoost trafił do sprzedaży w 2020 roku. Zaawansowany hybrydowy układ napędowy zapewnia bezemisyjny zasięg jazdy do 50 km. W trybie pracy z silnikiem spalinowym, zasięg może przekroczyć nawet 500 km.
Wiosną 2022 roku Ford przedstawił plan elektryfikacji pojazdów użytkowych marki, które zostaną wprowadzone do 2024 roku, a już w listopadzie 2022 roku Ford Pro zaprezentował następcę najlepiej sprzedającego się samochodu dostawczego w Europie - nowego Forda E-Tourneo Custom.