
Toyota Urban Cruiser to kompaktowy SUV, który początkowo zadebiutował w 2008 roku jako globalny model, przeznaczony głównie na rynki europejskie i azjatyckie.
Jego celem było połączenie miejskiej praktyczności z cechami samochodów typu SUV, które były coraz bardziej pożądane przez klientów. Jednak wersja w pełni elektryczna tego modelu pojawiła się na rynku dopiero w późniejszych latach, wpisując się w trend rosnącej popularności samochodów elektrycznych.
Toyota Urban Cruiser (2008 - 2014)
Pierwsza generacja Toyoty Urban Cruiser została zaprezentowana w 2008 roku na targach motoryzacyjnych w Genewie. Model ten był odpowiedzią Toyoty na rosnącą popularność małych crossoverów w Europie i na innych światowych rynkach. W istocie Urban Cruiser był europejską wersją Toyoty Ist, modelu sprzedawanego na rynku japońskim.
Pierwsza generacja Urban Cruisera wyróżniała się nowoczesnym designem o dość kanciastych liniach, które nadawały pojazdowi bardziej muskularny wygląd, typowy dla SUV-ów. Dzięki kompaktowym wymiarom (długość wynosząca około 3,93 m) Urban Cruiser doskonale sprawdzał się w miejskim środowisku, gdzie liczyła się zwrotność i łatwość parkowania.
Urban Cruiser był dostępny z różnymi opcjami napędu, w tym na przednie koła (FWD) oraz z napędem na cztery koła (AWD). Oferta silnikowa obejmowała:
- Benzynowy silnik 1.3 Dual VVT-i o mocy 100 KM,
- Diesla 1.4 D-4D o mocy 90 KM.
Oba silniki były znane z dobrej efektywności paliwowej, a wersja wysokoprężna dodatkowo oferowała niski poziom emisji CO2 (wersja z napędem na przednie koła emitowała jedynie 118 g/km).
Urban Cruiser mógł pomieścić do pięciu osób, a jego wnętrze cechowało się prostotą i solidnym wykonaniem. Przestrzeń bagażowa wynosiła 314 litrów, ale po złożeniu tylnych siedzeń można było ją znacznie powiększyć, co czyniło samochód praktycznym zarówno do codziennej jazdy, jak i weekendowych wyjazdów.
Mimo iż Urban Cruiser oferował solidne wyposażenie i praktyczność, sprzedaż modelu była poniżej oczekiwań, zwłaszcza na rynku europejskim. Głównymi rywalami były wtedy Nissan Juke, Renault Captur oraz Suzuki SX4. Produkcję zakończono w 2014 roku, a model ten nie doczekał się bezpośredniego następcy na rynku europejskim.
Toyota Urban Cruiser (2020 - 2022)
Po kilku latach nieobecności, Toyota zdecydowała się przywrócić model Urban Cruiser na rynek w 2020 roku. Tym razem jednak nowy Urban Cruiser został opracowany głównie z myślą o rynku indyjskim oraz innych rozwijających się rynkach. Druga generacja Urban Cruisera była efektem współpracy Toyoty z Suzuki – powstała na bazie Suzuki Vitara Brezza, dzieląc z nią wiele komponentów.
Urban Cruiser drugiej generacji oferował jeden silnik benzynowy. Był to 1.5-litrowy silnik K-Series o mocy 105 KM, sprzężony z 5-biegową manualną skrzynią biegów lub 4-stopniową automatyczną przekładnią. Toyota postawiła na prostotę w zakresie układu napędowego, rezygnując z napędu AWD. W ofercie znalazł się również system mild hybrid (tzw. SHVS od Suzuki), który poprawiał efektywność paliwową oraz obniżał emisję spalin.
Toyota Urban Cruiser (2024 - )
W grudniu 2024 roku Toyota zaprezentowała nowy model Urban Cruiser jako kompaktowy, elektryczny SUV, który wg koncernu jest rozwinięciem koncepcji Urban SUV Concept zaprezentowanej podczas Toyota Kenshiki Forum 2023.
W pełni elektryczny Urban Cruiser został publicznie zaprezentowany na targach motoryzacyjnych w Brukseli w styczniu 2025 roku.