![Toyota GT86](https://img.motonews.pl/auta-nowe/model-300x200/toyota-gt86.jpg)
Toyota GT86 to kompaktowe coupe sportowe, które stało się ikoną w świecie motoryzacji dzięki swojemu wyważeniu, charakterystyce jazdy i przystępności.
Projekt stworzony wspólnie przez Toyotę i Subaru miał na celu wskrzeszenie ducha klasycznych sportowych samochodów z napędem na tylną oś, takich jak Toyota AE86, którymi GT86 czerpie inspirację. Poniżej przedstawiamy historię tego modelu, począwszy od jego narodzin, aż po kolejne generacje.
Toyota GT86 (2012 - 2021)
Toyota GT86 (znana również jako Subaru BRZ i Scion FR-S w Ameryce Północnej) zadebiutowała w 2012 roku jako owoc współpracy Toyoty i Subaru. Projekt ten miał wypełnić lukę w gamie Toyoty, która od czasu wycofania modelu Toyota Celica i sportowej Toyoty Supry IV generacji (w 2002 roku) nie oferowała kompaktowego sportowego auta. GT86 miała również nawiązać do kultowego modelu Toyota AE86 – lekkiego, tylnonapędowego coupe z lat 80.
Charakterystyka techniczna
Toyota GT86 została zaprojektowana jako samochód dla purystów motoryzacyjnych. Samochód napędzał 2-litrowy, 4-cylindrowy silnik typu bokser (pochodzący od Subaru) o oznaczeniu FA20. Jednostka ta generowała 200 KM i 205 Nm momentu obrotowego, co w połączeniu z niewielką masą pojazdu (około 1250 kg) oraz napędem na tylne koła zapewniało niezwykle zwinne prowadzenie. Silnik współpracował z 6-biegową manualną lub automatyczną skrzynią biegów.
Podwozie GT86 zaprojektowano z myślą o idealnym wyważeniu – rozkład masy wynosił 53:47 na korzyść przedniej osi. Nisko osadzony silnik i środek ciężkości zapewniały doskonałe właściwości jezdne, a wielowahaczowe zawieszenie z tyłu gwarantowało dobrą przyczepność i stabilność w zakrętach. W celu zwiększenia radości z jazdy, samochód wyposażono w mechaniczny dyferencjał o ograniczonym poślizgu (LSD).
Stylistyka i inspiracje
Design GT86, zaprojektowany pod przewodnictwem Toyoty, odwoływał się do klasycznych japońskich coupe. Charakterystyczne elementy to agresywnie stylizowany przód, niski profil i szerokie nadkola. Nawiązywała do modelu AE86 również przez takie detale jak układ wnętrza, który kładł nacisk na sportowe prowadzenie – prostota kokpitu, nisko osadzone fotele i czytelne zegary były zaprojektowane z myślą o kierowcy.
Popularność i znaczenie
GT86 szybko zdobyła uznanie jako przystępny cenowo samochód sportowy, który był świetną bazą do tuningu. Stała się ulubieńcem miłośników driftu, torów wyścigowych oraz entuzjastów motoryzacji, którzy cenili autentyczne wrażenia z jazdy.
Modernizacja (2017)
W 2016 roku Toyota przedstawiła zmodernizowaną wersję modelu GT86, w którym wprowadzono liczne udoskonalenia poprawiające osiągi, własności jezdne, aerodynamikę i funkcjonalność. Odświeżono również wygląd zewnętrzny nadwozia.
Wybrane wersje specjalne Toyoty GT86
W trakcie produkcji pierwszej generacji GT86 wprowadzono szereg wersji specjalnych, takich jak:
- GT86 TRD – wyposażona w dodatki aerodynamiczne i ulepszenia mechaniczne, takie jak lepsze hamulce.
- GT86 Black Limited Edition – limitowana do 86 egzemplarzy wersja wyróżniająca się eleganckim czarnym lakierem i dodatkami wnętrza.
- GT86 Cup Edition – limitowana do 86 egzemplarzy z okazji rozpoczęcia serii wyścigowej Toyota GT 86 Cup.
- Toyota 86 Hakone Edition – specjalna wersja nawiązująca do słynnej drogi Hakone w Japonii, znana z unikalnego zielonego lakieru.