Toyota 4Runner to produkowany od 1984 roku SUV, sprzedawany głównie w Ameryce Północnej i Meksyku. Model ten przeszedł transformację od kompaktowego SUVa, do pojazdu średniej wielkości.
Pierwsza generacja, dostępna do roku 1989 bazowała na oferowanym przez Toyotę już wcześniej pickupie, wykorzystując jego ramę z dodanym jednobryłowym nadwoziem, wyposażonym w dającą się zdemontować górną część, wykonaną z włókna szklanego. To dwudrzwiowe auto pod względem technicznym było niemal identyczne z pickupem.
W 1986 roku SUV ten przeszedł poważny facelifting, otrzymując m.in. niezależne zawieszenie przednie i nowy turbodoładowany silnik.
Druga generacja, wprowadzona w 1990 roku, różniła się niemal całkowicie od pierwszej, na istniejącej płycie podłogowej zaprojektowano zupełnie nowe nadwozie, od tego momentu dostępne także w wersji czterodrzwiowej.
Zmiany wprowadzone w trzeciej generacji, która pojawiła się na rynku w 1996 roku, zmierzały przede wszystkim w kierunku uczynienia z 4Runnera auta bardziej luksusowego. Wykorzystywała ona podwozie z Land Cruisera Prado, miała nowy wygląd zewnętrzny z większym nadwoziem i rozstawem kół oraz nowe silniki, znane z modelu Tacoma.
W 2003 roku światło dzienne ujrzała czwarta generacja, z dalszymi zmianami dotyczącymi zarówno podwozia, jak i karoserii, czyniącymi z 4Runnera niemal luksusowego SUVa o średniej wielkości.
W 2006 roku poddano go kolejnemu faceliftingowi, korygując nieco wygląd i dodając nowe elementy wyposażenia.