Zamówienie takiego gotowego auta okazuje się nawet łatwiejsze niż zakup zwykłego modelu w salonie. W końcu nie trzeba wybierać lakieru, koloru tapicerki i wzoru felg. Niemal od razu można zacząć się ścigać.
GT86 CS-V3M
Za wyczynowe odmiany drogowych Toyot odpowiadają inżynierowie Toyota Motorsport GmbH. Pracujący w Kolonii specjaliści zabrali się za modyfikowanie modelu GT86 zaraz po jego premierze. Samochód został opracowany z myślą o rywalizacji w klasie V3 niemieckiej serii VLN. Inżynierom przyświecał jeden cel - cel stworzenia prostego i taniego w utrzymaniu samochodu wyścigowego. GT86 CS-V3 otrzymało wydajniejsze i lepiej chłodzone hamulce, sportowy układ wydechowy i zawieszenie Bilstein z regulacją odbicia i dobicia oraz nachylenia przednich kół. Jego nadwozie zostało usztywnione, a łącznikiem z nawierzchnią stały się sportowe felgi O.Z.
Toyota GT86 CS-V3
Silnik pozostał niezmieniony - to 4-cylindrowy bokser o pojemności dwóch litrów, mocy 200 KM i momencie obrotowym dochodzącym do 205 Nm. Podobnie jak w drogowym aucie połączono go z 6-biegową manualną skrzynią biegów, a także fabrycznym sprzęgłem i mechanizmem różnicowym Torsen. W środku znalazło się kompletne wyposażenie - klatka bezpieczeństwa, sportowy fotel, 6-punktowe szelkowe pasy bezpieczeństwa czy system gaśniczy. Masa auta spadła do około 1204 kg i wyceniono je na 38,5 tys. euro netto. Opcjonalnie można było wyposażyć samochód w datalogger AIM EVO4, sportowe stabilizatory czy dodatkowy układ chłodzenia oleju silnikowego.
GT86 CS-Cup
W 2016 roku Toyota wprowadziła następcę CS-V3, czyli model GT86 CS-Cup. Moc silnika wzrosła do 212 KM, a jego szczytowy moment obrotowy osiągnął poziom 220 Nm. Suche, jednotarczowe sprzęgło Sachs łączy motor z 6-biegową przekładnią, która pozwala na zmianę przełożeń bez odejmowania gazu i automatycznie podbija obroty w czasie redukcji przełożeń. Z tyłu znalazł się dyferencjał Torsen.
Toyota GT86 CS-Cup
W nowszym aucie inżynierowie zadbali również o większe hamulce z lepszymi zaciskami, a także ulepszenia aerodynamiczne. Przedni splitter, spojlery boczne i duże skrzydło na tyle poprawiają zachowanie samochodu w zakrętach. A masę całej konstrukcji zmniejszyły między innymi szyby z poliwęglanu i usunięcie fabrycznego hamulca ręcznego. W efekcie samochód waży o około 80 kg mniej od poprzednika.
Na liście opcjonalnego wyposażenia ponownie znalazły się datalogger czy stabilizatory, a także podgrzewana przednia szyba. Za Toyotę GT86 CS-Cup trzeba zapłacić 48,9 tys. euro netto. Zaś ulepszenie egzemplarza w starszej wersji CS-V3 do tego poziomu to koszt 6,2 tys. euro bez podatków.
GT86 CS-R3
Na bazie GT86 Toyota stworzyła również rajdówkę dla prywatnych właścicieli. Dwulitrowy bokser otrzymał ulepszone układy dolotowy i wydechowy oraz nowy sterownik. W efekcie jego moc wzrosła do 232 KM, a maksymalny moment obrotowy osiągnął wartość 235 Nm. Auto otrzymało także lekkie koło zamachowe, wyścigowe sprzęgło, 6-biegową przekładnię sekwencyjną firmy Drenth i wzmocnione półosie, które łączy mechanizm różnicowy Torsen ze zmiennym podziałem momentów obrotowych.
Toyota GT86 CS-R3 2005
Nie zabrakło również specjalnie zaprojektowanej chłodnicy silnika, chłodnic oleju przekładni oraz mechanizmu różnicowego czy lekkiej osłony miski olejowej, stworzonej do jazdy na nawierzchniach szutrowych. Rajdowe GT86 wyposażono również w bardziej wydajne hamulce, amortyzatory Reiger z potrójną regulacją czy elektryczne wspomaganie kierownicy o zmiennych trybach pracy. W środku nie zabrakło klatki bezpieczeństwa, szelkowych pasów czy sportowego fotela.
Toyota GT86 CS-R3 zadebiutowała w 2015 roku i stała się pierwszą nową rajdówką z napędem na tył, która otrzymała homologację FIA. Samochód jest dostępny w specyfikacjach asfaltowej i szutrowej, a trzeba zapłacić za niego 84 tys. euro netto.
Już wkrótce GR Supra GT4
Toyota stworzyła auto wyścigowe dla prywatnych właścicieli również na bazie nowej Supry. GR Supra GT4 jest wyposażona w rzędowy, 3-litrowy i 6-cylindrowy silnik z turbosprężarką, który znamy z drogowej wersji modelu. Napęd jest przekazywany na tył za pomocą automatycznej przekładni. Samochód wyposażono w przedni dyfuzor i tylne skrzydło - oba wykonane z kompozytów zawierających naturalne włókna.
Toyota GR Supra GT4
GR Supra GT4 otrzymała oczywiście klatkę bezpieczeństwa i sportowy fotel, a także wyścigowy zbiornik paliwa z systemem szybkiego tankowania. Opracowując wyścigowy samochód Toyota skorzystała z pomocy partnerów. Za opracowanie układu wydechowego odpowiada firma Akrapovič, oleje zapewnia Ravenol, a opony Pirelli. GR Supra GT4 ma już w przyszłym roku wyjechać na tory, a wkrótce mamy poznać dokładną cenę auta i dokładniejszą specyfikację techniczną. Wyścigowa kategoria GT4 cieszy się coraz większą popularnością wśród zespołów prywatnych na całym świecie. Koszty rywalizacji w jej ramach są stosunkowo niskie i całkiem łatwo do niej dołączyć. A auta GT4 można zobaczyć m.in. w niemieckim VLN Endurance Championship czy japońskiej Super Taikyu Series.
Toyota GR Supra GT4
Wirtualna rywalizacja Gazoo Racing Trophy
Toyota opracowała model GT86 w wersjach wyścigowej i rajdowej, aby ułatwić wejście do świata rywalizacji w motorsporcie. Aby dodatkowo zachęcić kierowców do ścigania się tymi samochodami, japońska marka stworzyła specjalny, międzynarodowy puchar Toyota Gazoo Racing Trophy. Jego uczestnicy otrzymują odpowiednio naliczane punkty za wyniki w lokalnych i międzynarodowych imprezach. A dla najlepszych kierowców przewidziane są atrakcyjne nagrody pieniężne, dochodzące nawet do 30 tys. euro. Jest to dobry sposób na wspólną rywalizację pomiędzy kierowcami z różnych krajów. Wirtualną rywalizację można śledzić na bieżąco w internecie.