Nowe auto z segmentu B potrafi zaoferować znacznie więcej niż można by się spodziewać. Takie samochody są idealnym rozwiązaniem dla kierowców, którzy większość czasu spędzają w mieście i od czasu do czasu wyruszają w dalszą podróż. Są dostępne za mniej niż 50 tys. złotych, mają niewielkie gabaryty pozwalające na wygodne manewrowanie na zatłoczonych ulicach oraz parkingach, oferują przyzwoite wyposażenie, a ich napędy nie zgłaszają większego zapotrzebowania na paliwo. Co oferują cztery popularne w Polsce samochody do 50 tys. zł?
Toyota Yaris: cena, dane techniczne, spalanie
Toyota Yaris od lat jest jednym z częściej wybieranych aut z segmentu B. Płynące z rynku opinie o tym modelu są bardzo pozytywne, a składają się na nie sprawdzona technologia – również hybrydowa – oraz dobra cena.
Ceny Toyoty Yaris – po uwzględnieniu rabatu – rozpoczynają się od 39 000 zł. W tej kwocie dostępna jest 3-drzwiowa odmiana Life. Dane techniczne silnika to: pojemność 1 litra i moc 72 KM, a spalanie jednostki może wynieść średnio od 4,6 l/100 km (wg WLTP).
Toyota Yaris
Jeżeli rozważamy zakup nowego samochodu do 50 tysięcy złotych, możemy zdecydować się na 5-drzwiową odmianę Toyoty Yaris w wyższym wariancie wyposażenia Active. Pod maską w tym przypadku znajdzie się jednostka benzynowa o pojemności 1,5 litra i mocy 111 KM, współpracująca z manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach. Według danych technicznych spalanie Toyoty Yaris w tej konfiguracji może wynieść nawet 4,8 l/100 km.
Na liście wyposażenia Toyoty Yaris w odmianie Active znalazły się między innymi manualna klimatyzacja i komputer pokładowy. Jest również system audio z USB i CD wyposażony w 6 głośników oraz standard Bluetooth, umożliwiający łączność z telefonem. Warto wspomnieć, że multimediami można sterować za pomocą przycisków znajdujących się na kierownicy – ta funkcja również znajduje się w cenie tej wersji wyposażeniowej.
Yaris – co nie jest popularne w segmencie B – został wyposażony w aktywne systemy zwiększające bezpieczeństwo. Dopłaty nie wymagają układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia, system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, automatyczne światła drogowe oraz układ rozpoznawania znaków.
W ofercie Toyoty warto zwrócić również uwagę na Yarisa Hybrid. Model ten jest obecnie najtańszym w Polsce samochodem z napędem hybrydowym. Układ napędowy o mocy 100 KM może spalać średnio nawet 3,7 l/100 km zgodnie z nowym standardem pomiarów WLTP (3,3 l wg dawnego cyklu NDEC).
Skoda Fabia
Fabia jest również dobrze znana na rynku nowych samochodów do 50 tys. zł, a dla czeskiego producenta jest sztandarowym modelem. Fabia występuje tylko w odmianie 5-drzwiowej. Cena subkompaktowej Skody zaczyna się od 39 250 zł – to kwota uwzględniająca rabat cennikowy. Samochód napędzany jest silnikiem o pojemności 1 litra i mocy 60 KM.
Kwota 51 100 zł pozwoli natomiast na zakup lepiej wyposażonej wersji Ambition z silnikiem 1.0 o mocy 95 KM. W danych technicznych Skody Fabii znajdziemy silniki o pojemnościach 1 litra w kilku odmianach mocy, ale najbardziej zbliżoną do konkurentów jest właśnie wspomniana jednostka.
Jak w tym przypadku producent wyposażył samochód w wersji Ambition? Na liście wyposażenia Skody Fabii niewymagającego dopłaty znalazły się między innymi manualna klimatyzacja oraz radio z kolorowym ekranem dotykowym i łącznością Bluetooth, a także komputer pokładowy. W przypadku tego modelu wielofunkcyjna kierownica wymaga dopłaty co najmniej 1400 zł.
Dopłaty wymagają również dodatkowe systemy bezpieczeństwa – system kontroli odstępu z funkcją awaryjnego hamowania to koszt na poziomie 1200 zł. Układ wymaga również zamówienia dodatkowego wyświetlacza za kwotę 750 zł.
Opel Corsa
Opel Corsa to również ceniony przedstawiciel segmentu B. Samochód ten występuje w dwóch odmianach nadwoziowych. Wersja 3-drzwiowa jest tańsza i po uwzględnieniu rabatu jej cena zaczyna się od 36 300 zł. W tym przypadku samochód napędzany jest silnikiem benzynowym o pojemności 1,2 litra i mocy 70 KM, a dane techniczne Opla Corsy w takiej konfiguracji mówią o średnim spalaniu na poziomie około 5,4 litra na 100 km.
Podstawowa odmiana nie oferuje zbyt wiele. Poduszki powietrzne, elektrycznie sterowane lusterka, centralny zamek – reszta wymaga dopłaty. Co otrzyma się za kwotę nieprzekraczającą 50 tys. zł? Przede wszystkim 5-drzwiowe nadwozie oraz nieco bogatszą odmianę Enjoy z większym silnikiem o parametrach zbliżonych do jednostki oferowanej przez Toyotę Yaris – motor w niemieckim mieszczuchu ma pojemność 1,4 litra i oferuje moc 100 KM. Po uwzględnieniu cennikowego rabatu samochód ten kosztuje 49 000 zł.
Corsa w specyfikacji Enjoy została wyposażona między innymi w manualną klimatyzację i komputer pokładowy. Dopłaty wymaga niestety system audio – w przypadku podstawowego radia cena zwiększy się o 1 500 zł, natomiast radioodtwarzacz z 6 głośnikami i łącznością Bluetooth wymaga dopłaty na poziomie 2,5 tys. zł. Wielofunkcyjna kierownica jest wyceniona na kwotę 700 zł.
Hyundai i20
Cena Hyundaia i20 według aktualnego cennika promocyjnego startuje od 42 900 zł. W tej kwocie można otrzymać samochód z silnikiem o pojemności 1,2 litra i mocy 75 KM. Dane techniczne i20 mówią w tym przypadku o średnim spalaniu od 5,6 litra na 100 km.
Czy założona kwota wystarczy na zakup tego modelu ze 100-konnym silnikiem benzynowym? Zgodnie z cennikiem promocyjnym za 53 900 zł można stać się właścicielem auta w wersji Classic Plus z silnikiem o pojemności 1 litra i mocy 100 KM. W takiej konfiguracji spalanie Hyundaia i20 średnio może wynieść 4,8-5,1 l/100 km.
Co znajduje się na liście wyposażenia tego modelu? Przede wszystkim manualna klimatyzacja oraz radio. System Bluetooth wymaga dopłaty na poziomie 1000 zł. Na liście znalazł się ponadto komputer pokładowy. Niestety w tej odmianie wyposażenia nie jest dostępna kierownica z przyciskami sterującymi radiem – ta występuje tylko w wyższych wersjach modelu.
Na liście systemów wspomagających bezpieczeństwo w samochodzie Hyundai i20 znajdziemy między innymi asystenta ruszania pod górę i system ostrzegania o awaryjnym hamowaniu. Układ informowania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu dostępny jest tylko w wyższych wersjach wyposażenia.
Nowe auto do 50 tysięcy złotych – jakie wybrać?
W segmencie B mieści się szeroka oferta samochodów, które w uniwersalny sposób starają się spełnić oczekiwania kierowców poruszających się głównie w mieście. Auta tego segmentu oferują wygodne wnętrze, zwinność i łatwość parkowania, a także bagażnik mieszczący spore zakupy z supermarketu. Ponadto w niższych wersjach wyposażenia są dostępne za mniej niż 50 tys. zł.
Gama silników również jest w tym segmencie bardzo szeroka. Auta tej klasy są wyposażone w niewielkie jednostki o pojemności około 1 litra i mocy wystarczającej do swobodnego przemieszczania się po mieście lub nawet 100-konne silniki, które bez większych problemów sprawdzą się na trasie. Producenci oferują przede wszystkim jednostki wyłącznie spalinowe. Chlubnym wyjątkiem jest 100-konna, hybrydowa Toyota Yaris – jako jedyny przedstawiciel tego segmentu oferuje taki układ napędowy.
W odpowiedzi na pytanie, jakie nowe auto za 50 tysięcy złotych kupić, może pomóc przestudiowanie opcji wyposażenia. Pod tym względem w ofercie marek da się zauważyć istotne różnice. Kilka modeli wymaga dopłaty do lepszych systemów audio, bardzo często zapłacimy również dodatkowo za łączność Bluetooth. Ciekawostką jest niemal całkowity brak w tym przedziale cenowym dodatkowych systemów bezpieczeństwa – większość z wymienionych modeli oferuje tylko podstawowe i obowiązkowe rozwiązania. Hyundai dodaje system ostrzegania o zmianie pasa ruchu w wyższych odmianach wyposażenia, Skoda za system kontroli odstępu z funkcją awaryjnego hamowania wymaga dopłaty 1950 zł, a Opel w ogóle nie przewidział w Corsie systemu, który automatycznie zatrzyma auto w awaryjnej sytuacji. Japońska Toyota Yaris oferuje natomiast całe spektrum aktywnych systemów bezpieczeństwa już w podstawowej odmianie wyposażenia i jest pod tym względem chyba najlepszym samochodem, jaki do 50 tys. złotych możemy znaleźć. Szczegółowe informacje na temat tego modelu znajdziemy w tym miejscu: https://www.toyota.pl/new-cars/yaris/.