Zakup floty elektrycznych samochodów Toyoty na ogniwa paliwowe przez władze prowincji to inauguracja obecności wodorowej motoryzacji w Kanadzie. Podczas trwających właśnie targów motoryzacyjnych w Montrealu Toyota Canada oraz jej partnerzy zaprezentowali postępy w rozwoju wodorowego transportu i odpowiedniej infrastruktury w Quebecu.
„To kluczowy moment, który zdefiniuje rozwój zrównoważonego transportu w Quebecu. Toyota Mirai, elektryczny samochód na wodór, debiutuje w naszej prowincji. Flota 50 Mirai została przywieziona z Japonii do Vancouver, skąd przyjechała do Montrealu pociągiem. Auta trafiły do Quebec City do floty władz prowincji. W ciągu ostatnich dwóch lat Toyota mocno inwestowała w tutejszy rynek, aby przygotować go do premiery Mirai. Jednocześnie jesteśmy zaangażowani w budowę pierwszej stacji wodorowej w Quebecu” – powiedział Martin Gilbert, dyrektor ds. strategii i innowacji Toyota Canada.
Toyota Mirai
Pierwsza publiczna stacja wodorowa w Quebecu już w lutym
W Quebec City pod Montrealem powstaje pierwsza kanadyjska publiczna stacja, na której obok konwencjonalnych paliw i punktów ładowania akumulatorów będzie dostępny także sprężony wodór. Toyota wyposażyła ją w dystrybutor wodoru, dzięki któremu tankowanie samochodów na ogniwa paliwowe będzie przebiegało szybko i bezpiecznie. Wodór będzie produkowany na miejscu w elektrolizerze wody, który będzie wykorzystywał nadmiar energii dostarczanej do sieci z elektrowni wodnych w Quebecu.
Stacja zostanie otwarta w lutym, a w planach jest budowa kolejnej w Montrealu. Obiekt powstaje we współpracy z firmami Harnois Energies i Hydrogenics, przy wsparciu Toyoty, Natural Resources Canada oraz rządu Quebecu za pośrednictwem agencji Transition énergétique Québec.
„Dla nas kluczowe w tym projekcie jest to, że elektrolizer wody będzie produkował wodór na miejscu, wykorzystując nadmiar energii w sieci energetycznej, który Quebec zawdzięcza swoim elektrowniom wodnym. W ten sposób energia odnawialna będzie magazynowana w postaci czystego, zrównoważonego paliwa do samochodów elektrycznych zasilanych wodorem” – powiedział Martin Gilbert z Toyota Canada. – „Jako światowy lider energetyki wodnej, Quebec ma szansę stać się także liderem produkcji wodoru”.
Toyota stawia na wodór
Toyota jest największym promotorem bezemisyjnego transportu wodorowego na świecie. W ostatnich latach Toyota Canada była mocno zaangażowana w przygotowanie kanadyjskiego rynku motoryzacyjnego do wprowadzenia samochodów na wodór. Kanadyjski oddział Toyoty zajmował się inwestycjami, nawiązywaniem współpracy z innymi firmami i podmiotami oraz popularyzacją wiedzy na temat technologii wodorowych. Koncern blisko współpracował z rządem Quebecu i przedsiębiorstwami z branży wodorowej przy tworzeniu infrastruktury tankowania wodoru oraz organizacji sieci wsparcia serwisowego dla samochodów na ogniwa paliwowe.
Toyota Mirai
Toyota produkuje model Mirai od grudnia 2014 roku. Samochód jest oferowany w Japonii, USA oraz na wybranych rynkach w Europie. Mirai to średniej wielkości sedan z silnikiem elektrycznym zasilanym ogniwami paliwowymi, w których generowany jest prąd w reakcji wodoru i tlenu. Auto ma zasięg ponad 500 km, a jego tankowanie trwa 3 minuty. Silnik o mocy 154 KM i 335 Nm momentu obrotowego rozpędza wodorową Toyotę do 100 km/h w 9 s. Samochód nie emituje spalin ani dwutlenku węgla, a jedynie parę wodną.
Toyota Mirai w Polsce
Pierwsze dwie stacje tankowania wodoru w Polsce zostaną uruchomione przez Lotos do 2021 roku. Koncern ogłosił swoje plany podczas szczytu klimatycznego COP24 w Katowicach. Na początku stacje powstaną w Warszawie i Gdańsku. Pierwsze doświadczenia z technologią wodorową zdobył już także Orlen, który uruchomił punkt tankowania wodoru na swojej stacji w Mulheim w Niemczech.
Otwarcie stacji wodorowych w Polsce stworzy warunki do wprowadzenia Toyoty Mirai także na nasz rynek. Wodorowa Toyota jest znana polskiej publiczności od 2016 roku, kiedy została zaprezentowana na targach motoryzacyjnych w Poznaniu i na Pikniku Naukowym w Warszawie.