Niemieccy fani aut sportowych zagłosowali na GR Yarisa
Hot hatch GR Yaris zdobył w plebiscycie magazynu AutoBild Sportscars tytuł Sportowego Samochodu Roku 2021 w kategorii małych i kompaktowych aut importowanych. GR Yaris to samochód inspirowany rajdami, opracowany we współpracy z Toyota Gazoo Racing na podstawie doświadczeń tego zespołu w WRC. Dlatego choć jest to pojazd drogowy, można nim także startować w rajdach.
GR Yaris nie jest usportowioną wersją Yarisa hatchbacka, lecz zupełnie nowym modelem, zaprojektowanym od podstaw na specjalnej platformie, która łączy przednią część płyty GA-B z Yarisa z tylną częścią platformy GA-C z Corolli. Ten zabieg pozwolił uzbroić auto nie tylko w sportowe zawieszenie i hamulce, ale także w napęd na cztery koła GR-FOUR.
Nagrody Sportscars of the Year zostały przyznane po raz dwudziesty. W tym roku w konkursie wzięło udział 109 modeli. Fani sportowych samochodów głosowali na najlepsze auta w pięciu kategoriach, w podziale na auta niemieckie i importowane.
Jest to już kolejny sukces GR Yarisa na niemieckim rynku w ciągu kilku tygodni. Sportowy kompakt opracowany pod okiem Toyota Gazoo Racing zdobył niedawno Złotą Kierownicę, przyznawaną przez największą w Europie niedzielną gazetę Bild am Sonntag oraz magazyn motoryzacyjny Auto Bild.
GR Yaris ulubionym samochodem Clarksona
GR Yaris zrobił wrażenie także w Wielkiej Brytanii, wygrywając w specjalnej kategorii „Samochód Roku według Clarksona” w corocznym plebiscycie Sunday Times Motor Awards. Jeremy Clarkson znany z programów Top Gear i The Grand Tour, współpracuje także z Sunday Times. W specjalnej kategorii firmowanej jego nazwiskiem Clarkson sam wybiera swój ulubiony samochód w danym roku. Słynny dziennikarz stwierdził, że GR Yaris jest jednym z najprzyjemniejszych i najbardziej ekscytujących aut, jakimi kiedykolwiek jeździł.
Sportowy hatchback gotowy do rajdów
O tym, że GR Yaris to rasowe sportowe auto, świadczy choćby to, że rozpędza się do setki w 5,5 sekundy. To zasługa trzycylindrowej jednostki 1.6 turbo o mocy 261 KM przy 6500 obr./min i maksymalnego momentu obrotowego 360 Nm w zakresie 3000-4600 obr./min. Jest to najpotężniejszy trzycylindrowy silnik na świecie, a także najmniejsze i najlżejsze 1,6 turbo.
Maksymalna prędkość 230 km/h została ograniczona elektronicznie. Konstrukcja silnika korzysta z elementów wywodzących się bezpośrednio ze sportów motorowych – turbosprężarki z łożyskami kulkowymi, zaworów wydechowych o dużej średnicy czy natrysku oleju chłodzącego denka tłoków. Samochód waży tylko 1280 kg i spełnia wymagania kategorii Rally 2 (dawna kategoria R5).
Rajdowa gotowość to także efekt sterowanego elektronicznie, stałego napędu na wszystkie koła GR-FOUR z trzema trybami jazdy. Tryb Track rozdziela moc 50:50 i jest odpowiedni do szybkiej jazdy. W trybie Sport moc dzielona jest w proporcjach 30:70, aby uzyskać charakterystykę auta z napędem na tył, a w trybie Normal do codziennego użytku rozdział mocy wynosi 60:40.
GR Yarisa można uzbroić również w pakiet Sport, czyli przedni i tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Torsen, specjalnie dostrojone zawieszenie ze sztywniejszymi sprężynami i stabilizatorami, zmodyfikowane amortyzatory, sportowo dostrojone elektryczne wspomaganie kierownicy oraz ultralekkie koła z oponami Michelin Pilot Sport 4S.