Wszystkie generacje Toyoty Corolli w ciągu 55 lat produkcji znalazły do tej pory ponad 50 mln nabywców na całym świecie. Najnowsza generacja hitowego kompaktu dostępna jest w Polsce od 2019 roku w trzech odmianach nadwoziowych - hatchback, sedan i TS Kombi. Wszystkie wersje dostępne są z nowoczesnymi napędami hybrydowymi, które stanowią ponad połowę sprzedaży modelu, a Corolla jest najchętniej wybieranym nowym autem przez Polaków. W 2022 roku zadebiutuje w Europie czwarta wersja nadwoziowa – Toyota Corolla Cross, która pozwoli umocnić rynkową pozycję Toyoty w segmencie C.
Wraz z premierą Corolli Cross zadebiutuje piąta już generacja napędu hybrydowego Toyoty. Będzie to pierwszy globalny model marki z najnowszą hybrydą. Napęd ten jest bardziej wydajny i przyjemniejszy w prowadzeniu niż jego poprzednik.
5. generacja hybryd Toyoty
Toyota z każdą kolejną generacją udoskonala swoje hybrydowe napędy. Wszystkie elementy hybrydy piątej generacji są zdecydowanie mniejsze – o około 20-30 proc. od tych w czwartej generacji. Mniejsze rozmiary oznaczają też o wiele niższą masę podzespołów. Ponadto przeprojektowano układ przeniesienia napędu. Zastosowano nowe układy smarowania i rozprowadzania oleju, które wykorzystują olej o niskiej lepkości. Przyczynia się to do poprawy wydajności i zwiększenia mocy poprzez zmniejszenie strat elektrycznych i mechanicznych.
Nowa generacja układu hybrydowego oznacza dla kierowcy przede wszystkim niższe zużycie paliwa. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu wydajniejszego akumulatora litowo-jonowego. Zestaw baterii jest mocniejszy i aż o 40 procent lżejszy niż wcześniej. Tym samym możliwe jest pokonywanie jeszcze większych dystansów w trybie wyłącznie elektrycznym i korzystanie z elektrycznego napędu przez dłuższy czas.
Hybrydowa Corolla Cross także z napędem AWD-i
W Corolli Cross zastosowany będzie napęd hybrydowy z silnikiem 2.0. Łączna moc zestawu wynosi 197 KM (146 kW), co jest wzrostem aż o osiem procent w stosunku do układu czwartej generacji. Najnowsza hybryda pozwoli rozpędzić Corollę Cross od 0 do 100 km/h w 8,1 sekundy. Dokładne dane dotyczące emisji CO2 oraz zużycia paliwa zostaną podane w późniejszym terminie.
Corolla Cross będzie też pierwszą Corollą, w której będzie dostępny napęd AWD-i, sprawdzony już w innych SUV-ach Toyoty. Dodatkowy elektryczny silnik montowany przy tylnej osi osiąga imponującą moc 40 KM (30,6 kW). Tylny silnik dołączany jest automatycznie, zwiększając trakcję i dając większe poczucie bezpieczeństwa na nawierzchniach o niskiej przyczepności. Wersja z napędem AWD-i ma takie same osiągi podczas przyspieszania jak auto z napędem na przód.
30 lat doświadczeń w elektryfikacji
Toyota jest pionierem i liderem w elektryfikacji samochodów. Dział rozwoju zelektryfikowanych samochodów w koncernie powstał w 1992 roku, a w 1997 roku zadebiutowało pierwsze auto z napędem hybrydowym – Toyota Prius. Obecnie producent oferuje na całym świecie ponad 40 modeli hybrydowych. Po 25 latach obecności hybryd Toyoty na rynku ich łączna sprzedaż sięga prawie 20 milionów egzemplarzy. W samym 2021 roku klienci na całym świecie kupili około 2,5 miliona hybryd, o 27 procent więcej niż rok wcześniej. Zaplanowana na połowę tego roku premiera Corolli Cross wyposażonej w napęd hybrydowy piątej generacji jeszcze bardziej zwiększy atrakcyjność gamy hybryd Toyoty.
Pełny napęd hybrydowy to kluczowa technologia, która napędza elektryfikację parku samochodowego Toyoty i skutecznie redukuje zużycie paliwa i emisję spalin. Jednak równolegle Toyota rozwija także inne ekologiczne napędy. Oprócz klasycznych hybryd oferuje hybrydy plug-in, a w 2022 roku zadebiutuje pierwszy globalny model z bateryjnym napędem elektrycznym – Toyota bZ4X. Toyota realizuje też program elektrycznych samochodów na ogniwa paliwowe, zasilanych wodorem. W 2014 roku ruszyła produkcja sedana, pierwszego masowego samochodu wodorowego Toyoty Mirai, a w 2021 roku rozpoczęto sprzedaż drugiej generacji tego modelu.