To następca kultowego modelu GT86, który znalazł 220 tys. nabywców na całym świecie. Nowy model kontynuuje najlepsze tradycje poprzednika, zachował też klasyczny układ z zamontowanym z przodu silnikiem bokser, który napędza tylne koła, ale GR86 pod każdym względem jest autem lepszym i bardziej dopracowanym. Nowy model będzie dostępny w Europie przez dwa lata w limitowanej liczbie egzemplarzy.
Bogate wyposażenie wersji Dynamic
Toyota GR86 już w swojej bazowej wersji Dynamic jest autem bardzo dobrze wyposażonym. W standardzie jest 7-calowy, kolorowy wyświetlacz na tablicy wskaźników z centralnie umieszczonym obrotomierzem i prędkościomierzem, system multimedialny z 8-calowym, kolorowym ekranem dotykowym, łączność ze smartfonem przy pomocy interfejsów Android Auto® i Apple CarPlay™, system bezkluczykowego dostępu do samochodu i kamera cofania z dynamicznymi liniami pomocniczymi. Auto ma też dwustrefową klimatyzację automatyczną, multifunkcyjną kierownicę z obsługą systemów multimedialnych oraz pełne oświetlenie w technologii LED. Z zewnątrz odmianę Dynamic wyróżniają aluminiowe felgi z oponami Michelin Primacy w rozmiarze 215/45 R17.
We wnętrzu w tej wersji tapicerka jest materiałowa, a skórą obszyto kierownicę, gałkę dźwigni zmiany biegów oraz dźwignię hamulca ręcznego. Sportowy klimat w środku podtrzymuje czarna podsufitka oraz nakładki na progi, a także specjalnie wyprofilowane sportowe fotele GR. Pomiędzy fotelami zamontowano podłokietnik otwierany na bok.
W przypadku wersji ze skrzynią automatyczną w standardzie jest też układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych i rowerzystów, układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA), automatyczne światła drogowe (AHB), a także inteligentny tempomat adaptacyjny (IACC). Pracą skrzyni biegów można sterować przy pomocy manetek umieszczonych przy kierownicy.
GR86 Dynamic kosztuje 169 900 zł za wersję ze skrzynią manualną oraz 180 900 zł za auto wyposażone w sześciobiegową skrzynię automatyczną. W leasingu KINTO ONE miesięczna rata wynosi od 1 879 zł netto.
Wersja Executive
W wersji Executive samochód wyróżnia się 18-calowymi felgami aluminiowymi z oponami Michelin Pilot Sport 4 w rozmiarze 215/40 R18. We wnętrzu zastosowano tapicerkę z ekologicznego zamszu Ultrasuede™ ze skórzanymi boczkami, zamszem pokryto też boczki drzwi. Pedały zyskały aluminiowe nakładki, a przednie fotele są podgrzewane. Ponadto auto otrzymuje system adaptacyjnego doświetlania zakrętów (AFS), system monitorowania martwego pola w lusterkach (BSM) oraz system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA). GR86 wyposażone w skrzynię automatyczną zyskają też układ detekcji przeszkód (ICS).
Wersję Executive wyceniono na 182 900 zł ze skrzynią manualną oraz 193 900 zł ze skrzynią automatyczną. W leasingu KINTO ONE miesięczna rata wersji Executive zaczyna się od 1 994 zł netto.
Toyota GR86 występuje w siedmiu wariantach kolorystycznych. Lakier Crystal Black dostępny jest bez dopłaty, lakiery metalizowane Ice Silver i Magnetite Grey kosztują 2900 zł, a lakiery perłowe Crystal White Pearl i Sapphire Blue Pearl oraz lakiery specjalne Bright Blue i Ignition Red wyceniono na 4400 zł.
Samochód dla entuzjastów sportowej jazdy
Sportowy charakter nowej Toyoty GR86 podkreśla nadwozie coupe o zadziornych rysach. Auto swoją wyrazistą stylistyką nawiązuje do tradycji samochodów sportowych Toyoty i korzysta z elementów aerodynamicznych zaczerpniętych z motorsportu.
Wymiary są zbliżone do poprzednika – GR86 jest o 10 mm niższy i ma o 5 mm szerszy rozstaw osi, co pozytywnie wpływa na emocje za kierownicą. Auto ma bardzo nisko osadzony środek ciężkości, co w kabinie przełożyło się na obniżenie o 5 mm punktu biodrowego kierowcy. We wnętrzu jest miejsce dla czterech pasażerów, a bagażnik ma pojemność 226 l. Oparcie tylnej kanapy można złożyć i zwiększyć przestrzeń bagażową, by przewieźć cztery koła, w sam raz dla osób jeżdżących swoim GR86 na imprezy typu track day.
W porównaniu z poprzednikiem aż o 50 proc. zwiększyła się sztywność nadwozia, wzmocniono konstrukcję i dopracowano zawieszenie. Z przodu zastosowano niezależne kolumny MacPhersona, z tyłu podwójne wahacze. Układ jezdny zestrojono pod kątem jeszcze szybszych reakcji oraz większej stabilności prowadzenia. Wpływ na prowadzenie auta ma też niska masa, którą osiągnięto dzięki zastosowaniu lekkich materiałów. Poszycie dachu, przednie błotniki i maska zostały wykonane z aluminium, a kolejne kilogramy zaoszczędzono dzięki nowemu projektowi przednich foteli, układu wydechowego oraz wału napędowego. Te rozwiązania sprawiły, że GR86 jest najlżejszym autem w swojej klasie.
2,4-litrowy silnik bokser wytwarza 234 KM mocy i 250 Nm momentu obrotowego. GR86 z sześciobiegową skrzynią manualną rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6,3 sekundy (6,9 s ze skrzynią automatyczną). Prędkość maksymalna wynosi 226 km/h (216 km/h ze skrzynią automatyczną). W standardzie jest tylny mechanizm o ograniczonym poślizgu Torsen oraz selektor trybów jazdy – dzięki czemu auto już od niskich prędkości daje niesamowitą radość z jazdy. GR86 brzmi też bardzo rasowo, a standardowy system Active Sound Control wzmacnia dźwięk silnika w kabinie.
Przedsprzedaż Toyoty GR86 rozpoczęła się 21 lutego, a pierwsze auta dotrą do salonów w pierwszej połowie 2022 roku. Samochód będzie produkowany na rynek europejski tylko przez dwa lata w ograniczonej liczbie egzemplarzy. Tym samym jest to wyjątkowa propozycja dla entuzjastów sportowej jazdy i kolekcjonerów.