Kiedy Toyota Yaris zadebiutowała 23 lata temu, wprowadziła do segmentu B zupełnie nowy pomysł na stylistykę, wyjątkowo wydajny i niezawodny silnik 1.0 oraz właściwości jezdne dopasowane do stylu jazdy Europejczyków. Była to nowa jakość w segmencie, który do tej pory nastawiony był przede wszystkim na utrzymywanie kosztów na niskim poziomie. Yaris został doceniony zarówno przez kierowców, jak i ekspertów. W 2000 roku zdobył tytuł Car of the Year, a rok wcześniej jednostka napędowa Yarisa wygrała w pierwszej edycji konkursu Engine of the Year.
Yaris czwartej generacji, który trafił do sprzedaży w 2020 roku, powtórzył sukces swojego pierwowzoru i został wybrany Europejskim Samochodem Roku 2021. Jury konkursu zwróciło uwagę na jakość, oszczędność i przystępną cenę napędu hybrydowego, a także na atrakcyjną stylistykę i najlepszy w segmencie poziom bezpieczeństwa. Dla klientów znaczenie ma ponadto typowa dla Toyoty niezawodność i niskie koszty użytkowania oraz bardzo dobre wyposażenie już od podstawowej wersji. W efekcie Yaris czwartej generacji jest od początku najczęściej wybieranym miejskim samochodem w Polsce. Od 2021 roku jest też drugim po Corolli najpopularniejszym samochodem w Polsce. Oto pięć powodów, dla których Toyota Yaris cieszy się tak dużym zainteresowaniem w naszym kraju.
Stylistyka, która przemawia do europejskich kierowców
Yaris czwartej generacji został zaprojektowany zupełnie od początku na platformie GA-B, dzięki której zyskał zupełnie nowe, dynamiczne proporcje. Rozstaw osi większy o 5 cm w samochodzie klasy B to zauważalna zmiana, która oznacza przestronniejsze wnętrze i lepsze właściwości jezdne. Nowe, komfortowe fotele, niżej położone siedziska i zmiana ustawień kierownicy sprawiają, że pozycja kierowcy jest dużo wygodniejsza i bardziej sportowa.
Stylistyka Yarisa podkreślona oryginalnym kształtem grilla i wąskimi, skośnymi reflektorami powstała z myślą o gustach europejskich kierowców. Nietuzinkowy kształt tylnych świateł nawiązuje do Toyoty C-HR, dla której tylne światła są jednym z największych wyróżników jej wyjątkowej stylistyki. Design tylnej części Yarisa podkreśla listwa świetlna na całej szerokości klapy bagażnika.
Napędy w technologii TNGA
Gama napędowa Yarisa należy do największych atutów tego modelu. Zarówno napęd hybrydowy czwartej generacji, jak i konwencjonalny silnik 1.5 wyróżniają się pod względem wydajności, elastyczności i kultury pracy. Yaris w obu mocniejszych wersjach napędowych jest dynamiczny, zużywa niewielkie ilości paliwa i pracuje bardzo cicho.
Yaris 1999 - 2005
Toyota Yaris była pierwszym modelem w Europie, który wprowadził do segmentu B napęd hybrydowy. Debiutujący na rynku w 2012 roku Yaris Hybrid był wyposażony w napęd trzeciej generacji o mocy 100 KM. Opracowana w technologii TNGA czwarta generacja układu hybrydowego, która napędza aktualnego Yarisa, jest o 20% oszczędniejsza od poprzednika, mimo że moc wzrosła do 116 KM, przyspieszenie od 0-100 km/h jest lepsze o 15%. Auto rozpędza się do setki w 9,7 sekundy, a jego średnie zużycie paliwa wynosi od 3,8 l/100 km.
Duża wydajność to nie tylko efekt lepszej baterii i udoskonaleń mechanicznych, ale także nowego oprogramowania, które kładzie większy nacisk na wykorzystanie silnika elektrycznego. Samochód może poruszać się w trybie EV do prędkości 130 km/h, a w mieście korzysta z niego przez większość czasu jazdy.
Konwencjonalny silnik 1.5 o mocy 125 KM również został zaprojektowany w technologii TNGA. Jednostka ta jest bardzo elastyczna i dynamiczna od niskich obrotów, a 100 km/h osiąga w 9 sekund. Silnik pracuje cicho i płynnie, a jego średnie zużycie paliwa to od 5,3 l/100 km. Standardowo jest sparowany z 6-stopniową manualną skrzynią biegów, a alternatywą dla niej jest automatyczna przekładnia Multidrive S.
Bezpieczeństwo na najwyższym poziomie
Klienci, którzy chcą wiedzieć, jaki poziom bezpieczeństwa zapewni im ta niespełna 4-metrowa Toyota, zwrócą uwagę przede wszystkim na dwie kwestie. Po pierwsze, Yaris zdobył 5 gwiazdek w testach Euro NCAP. Po drugie, jest wyposażony w komplet systemów bezpieczeństwa Toyota Safety Sense 2.5 we wszystkich wersjach wyposażenia. Oznacza to, że układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach, wspomaganie kierownicy w razie ryzyka zderzenia, inteligentny tempomat adaptacyjny, układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych i rowerzystów oraz inne systemy TSS są dostępne już w podstawowej wersji Active od 69 900 zł brutto lub od 790 zł netto miesięcznie.
Skuteczność systemów bezpieczeństwa Toyoty potwierdzają niezależne badania. W testach Euro NCAP otrzymały bardzo dobrą ocenę 85%, zaś niedawno przeprowadzone testy amerykańskiego instytutu IIHS wykazały, że system zapobiegania kolizjom z pieszymi w nocy opracowany przez Toyotę jest jednym z zaledwie kilku naprawdę skutecznych. Najwyższe oceny otrzymały także pozostałe funkcje systemu PCS sprawdzane przez amerykańskich ekspertów – zarówno układ zapobiegania kolizjom z poprzedzającymi samochodami, jak i z pieszymi w dzień. IIHS testował je w modelach Camry i Highlander, które również korzystają z Toyota Safety Sense.
W kwestii bezpieczeństwa Yarisa nie sposób pominąć jeszcze dwóch kwestii. Hatchbacka Toyoty wyróżnia supersztywna konstrukcja nadwozia zaprojektowana w architekturze TNGA oraz komplet poduszek powietrznych w standardzie, który został rozbudowany o nowe centralne poduszki między przednimi fotelami.
Yaris GR Sport
Bazowy Yaris wyposażony jak auto kompaktowe
Rozbudowany pakiet systemów bezpieczeństwa to tylko jeden z elementów bogatego podstawowego wyposażenia Yarisa. Wersja Active zawiera także system multimedialny z kolorowym ekranem dotykowym 7 cali, interfejs Apple CarPlay® i Android Auto ™, wielofunkcyjną kierownicę oraz tylne lampy LED i światła dojazdy dziennej LED. W standardzie jest także klimatyzacja manualna, którą w Yarisie Active z napędem hybrydowym zastępuje automatyczna. Kierowca ma do dyspozycji ponadto usługi łączności Toyota Connected Car, system automatycznego powiadamiania ratunkowego eCall, system wykrywania zmęczenia kierowcy czy elektryczne lusterka zewnętrzne.
Wersja GR SPORT
Topowa wersja wyposażenia Yarisa nie pozostawi nikogo obojętnym. Yaris GR SPORT zapewnia jeszcze więcej przyjemności z jazdy dzięki wzmocnionemu nadwoziu oraz zmodyfikowanym ustawieniom zawieszenia i układu kierowniczego. Auto otrzymuje zderzaki o sportowej stylistyce, specjalny grill GR SPORT, nakładki progowe z logo GR SPORT, skórzaną kierownicę z perforacją, tapicerkę z ekologicznego zamszu Ultrasuede™, czerwone przeszycia na kierownicy i fotelach oraz specjalne 18-calowe felgi aluminiowe. Wersja GR SPORT nawiązuje stylistycznie do rasowego hot hatcha GR Yarisa, opracowanego z myślą o jeździe po torze, a nawet o startach w rajdach i wyścigach.
Najchętniej wybierany miejski samochód w Polsce
Yaris czwartej generacji jest w sprzedaży od 2020 roku i od samego początku utrzymuje pozycję najpopularniejszego samochodu miejskiego na polskim rynku. Rok 2020 zakończył jako trzeci najczęściej rejestrowany samochód w kraju, a od ubiegłego roku aż do teraz utrzymuje drugą pozycję, ustępując jedynie Corolli. W 2021 roku zarejestrowano w naszym kraju prawie 14 500 egzemplarzy, co dało mu drugą pozycję i 3,2% udziału w całym rynku nowych samochodów. W tym roku od stycznia do sierpnia do klientów trafiło 8 338 aut, co również jest drugim najlepszym wynikiem.
Yaris GR Sport
Yaris to także ulubione auto klientów indywidualnych – pierwsze miejsce w rankingu samochodów najczęściej rejestrowanych przez osoby prywatne zajął zarówno w 2020, jak i 2021 roku.
Miejska Toyota jest dostępna z napędem hybrydowym 1.5 o łącznej mocy 116 KM oraz z dwoma silnikami benzynowymi – 1.0 o mocy 72 KM i 1.5 o mocy 125 KM. Popularność wersji hybrydowej Yarisa stale rośnie, podobnie jak udział napędu hybrydowego w całkowitej sprzedaży Toyoty w Polsce. W okresie od stycznia do sierpnia 2022 roku 44% sprzedanych Yarisów miało napęd hybrydowy. Dla porównania, w całym 2021 roku udział hybryd w sprzedaży modelu wynosił 37%.
Gama modelowa Yarisa obejmuje pięć wersji wyposażenia – podstawową Active, średnią Comfort oraz trzy najwyższe: Executive, Selection Style i GR SPORT, które odpowiadają za jedną piątą sprzedaży miejskiej Toyoty. W tym roku zainteresowanie najlepiej wyposażonymi Yarisami jest wyraźnie wyższe niż w roku ubiegłym, kiedy ich udział w sprzedaży modelu wynosił 17%.