Wraz z tym samochodem Toyota zyskuje w Europie jeszcze silniejszą pozycję w segmencie aut kompaktowych oraz najszerszą gamę SUV-ów. Corolla, najpopularniejszy samochód w historii motoryzacji, po raz pierwszy zyskuje wariant z segmentu SUV, który dołącza do Corolli Hatchback, Sedan i TS Kombi.
Zaprojektowana w architekturze TNGA, Corolla Cross została zbudowana na platformie GA-C. Nowy model ma wszystkie cechy, które zapewniły Corolli trwały sukces przez 55 lat i 12 generacji. Corolla jest liderem światowego rynku samochodów, z ponad 50 milionami sprzedanych egzemplarzy.
Nowy SUV Corolla Cross poszerzy ofertę samochodów kompaktowych Toyoty oraz ułatwi marce osiągnięcie do 2025 roku celu sprzedaży 400 000 aut kompaktowych rocznie i udziału w segmencie C na poziomie 9%.
Nowy model korzysta z najnowszych technologii Toyoty, takich jak napęd hybrydowy piątej generacji, nowe multimedia i aplikacje oraz najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa. Corolla Cross jest wyposażona w zestaw systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy Toyota T-MATE, który łączy najnowszą generację pakietu Toyota Safety Sense (TSS), który po raz pierwszy może być aktualizowany online, z innymi asystentami jazdy oraz parkowania, aby nie tylko prowadzenie auta było łatwiejsze i bezpieczniejsze, ale także by chronić wszystkich pasażerów pojazdu, a także innych użytkowników dróg.
Corolla Cross jest pierwszym globalnym modelem Toyoty, w którym zastosowano napęd hybrydowy piątej generacji o wyższej mocy i większej wydajności. Układ napędowy oparty na 2,0-litrowym silniku benzynowym został skalibrowany pod kątem większej dynamiki dostosowanej do stylu jazdy europejskich kierowców, z bardziej bezpośrednimi reakcjami auta na wciśnięcie pedału przyspieszenia. Osiągi napędu wspiera bardzo sztywna platforma GA-C oraz wysokiej jakości zawieszenie, które zapewniają dobre trzymanie się drogi i bardzo dobre właściwości jezdne.
Układ hybrydowy 2.0 jest opcjonalnie dostępny z inteligentnym napędem na wszystkie koła AWD-i, który w porównaniu do hybryd czwartej generacji został udoskonalony, otrzymując tylny silnik elektryczny o większej mocy (40 KM) i wyższym momencie obrotowym (84 Nm). Dzięki temu samochód jest jeszcze skuteczniejszy w bezpiecznym pokonywaniu zakrętów i ruszaniu na drogach o niskiej przyczepności.
Corolla Cross to praktyczny, wszechstronny SUV do codziennej jazdy, o mocnej stylistyce nadwozia i przestronnym wnętrzu. Bagażnik jest pojemny i ustawny oraz łatwy w pakowaniu.
Wraz z nowym crossoverem Toyoty debiutuje Digital Cockpit, czyli 12,3-calowy cyfrowy wyświetlacz na tablicy wskaźników, oferowany w standardzie. Ekran daje bardzo duże możliwości personalizacji wyglądu oraz wyświetlanych treści. Nowością jest także oferowany w standardzie system multimedialny Toyota Smart Connect z szybszym procesorem, 10,5-calowym ekranem dotykowym HD, dostępem do usług online i łatwą integracją ze smartfonem.
Sprzedaż Corolli Cross w Europie rozpoczyna się jesienią 2022 roku
Corolla Cross zaprojektowana z myślą o europejskich klientach
Wyraziste, masywne nadwozie nowego SUV-a Toyoty zostało stworzone z myślą o europejskim rynku. Stylistykę przodu definiuje dwudzielny trapezoidalny grill i wąskie światła bi-LED, a w wyższych wersjach także LED-owe światłowody i sekwencyjne kierunkowskazy. Z tyłu charakter SUV-a podkreślają szerokie nadkola. Od wersji Style auto otrzymuje przyciemniane tylne szyby i relingi dachowe. Wybór felg obejmuje 17-calowe srebrne koła aluminiowe oraz 18-calowe aluminiowe obręcze, których polerowane jasne wykończenie kontrastuje z ciemnoszarymi powierzchniami.
Corolla Cross ma 4 460 mm długości, 1 825 mm szerokości, 1 620 mm wysokości, a rozstaw osi wynosi 2 640 mm. Wymiarami plasuje się pomiędzy modelami Toyota C-HR oraz RAV4, czyli w samym sercu segmentu C-SUV, oferując wygodę, praktyczność i wszechstronność, które są tak ważne dla rodzin z dziećmi.
Projekt wnętrza skoncentrowany na praktyczności
Wnętrze zostało zaprojektowane tak, aby kierowca i każdy z pasażerów miał doskonałą widoczność oraz wystarczającą przestrzeń nad głową i na nogi. Samochód otrzymał duże boczne okna oraz opcjonalny panoramiczny dach o długości 1 021 mm z elektrycznymi zasłonami. Dostęp do bagażnika jest wygodny za sprawą niskiego progu załadunkowego na wysokości 720 mm (jeden z najniższych w klasie) i wysoko otwieranej klapy bagażnika, dzięki czemu umieszczenie sporych przedmiotów jak wózki czy rowery nie będzie problemem. Bagażnik o pojemności 433 litrów lub 1 337 litrów po złożeniu kanapy opcjonalnie może otrzymać w wersji z napędem na przód funkcję elektrycznego automatycznego otwierania ruchem stopy.
Szeroko otwierane drzwi ułatwiają montaż fotelika dziecięcego. Dla komfortu dorosłych pasażerów oparcie tylnej kanapy daje możliwość regulacji stopnia nachylenia. W całej kabinie jest wiele schowków, a także port USB-A, bezprzewodowa ładowarka na konsoli centralnej i dwa porty USB-C dla pasażerów z tyłu.
Napęd hybrydowy piątej generacji
Corolla Cross jest pierwszym globalnym modelem Toyoty, w którym zastosowano napęd hybrydowy piątej generacji. 25 lat nieustannego doskonalenia tej technologii sprawiło, że piąta odsłona napędów hybrydowych stanowi wyjątkowe połączenie mocy, dynamiki, kultury pracy i przyjemności z jazdy oraz wydajności i oszczędności paliwa.
Lepsze osiągi
Samochód otrzymał układ hybrydowy z silnikiem 2.0 napędzający przednią oś lub opcjonalnie z inteligentnym napędem na cztery koła AWD-i. Łączna moc zestawu jest o 8% wyższa od poprzednika i wynosi 197 KM (145 kW). Najnowsza hybryda pozwoli rozpędzić Corollę Cross od 0 do 100 km/h w 7,5 s (AWD-i) lub 7,6 s (FWD). Jej średnie zużycie paliwa wynosi od 5,0 l/100 km dla wersji FWD i od 5,3 l/100 km dla AWD-i, zaś emisja CO2 odpowiednio od 114 g/km dla FWD i 120 g/km dla AWD-i.
Udoskonalona technologia hybrydowa
Toyota z każdą kolejną generacją udoskonala swoje hybrydowe napędy. Wszystkie elementy hybrydy piątej generacji są zdecydowanie mniejsze i lżejsze, co pozwoliło utrzymać niskie zużycie paliwa przy większej mocy i lepszych osiągach. Nowa konstrukcja napędu hybrydowego jest przy tym równie niezawodna jak wszystkie dotychczasowe generacje, które nie raz udowodniły, że są w stanie pokonać bezawaryjnie nawet milion kilometrów.
System wykorzystuje nową jednostkę sterującą PCU, która pracuje ciszej i ograniczyła straty energii o 6%. Wersja AWD-i otrzymała PCU z tyłu, która przynosi korzyści pod względem masy i objętości układu. PCU jest instalowany bezpośrednio nad nową przekładnią, która jest o 15% lżejsza niż wcześniej dzięki zastosowaniu nowych materiałów i która wykorzystuje nowe, kompaktowe, wysokowydajne silniki elektryczne. Toyota przeprojektowała także układ przeniesienia napędu. Zastosowano nowe układy smarowania i rozprowadzania oleju, które wykorzystują olej o niskiej lepkości. Przyczynia się to do poprawy wydajności i zwiększenia mocy poprzez zmniejszenie strat elektrycznych i mechanicznych.
Litowo-jonowa bateria hybrydowa
Większa wydajność napędu to także efekt zastosowania w napędzie hybrydowym 2.0 akumulatora litowo-jonowego, o 40% lżejszego od baterii niklowo-wodorkowej w napędzie 2.0 poprzedniej generacji. Tym samym możliwe jest pokonywanie jeszcze większych dystansów w trybie wyłącznie elektrycznym i korzystanie z elektrycznego napędu przez dłuższy czas.
Nowa bateria jest mniejsza i o 14% lżejsza od baterii litowo-jonowej stosowanej w napędach hybrydowych czwartej generacji, a jednocześnie ma o 14% większą moc. Zoptymalizowany został także układ chłodzenia baterii, który pracuje ciszej i zapewnia ogniwom dłuższą żywotność.
Jeszcze lepsze wrażenia z jazdy
Układ hybrydowy piątej generacji zapewnia lepsze właściwości jezdne i bardziej bezpośrednie odczucia podczas prowadzenia. Działanie przepustnicy zostało skalibrowane pod kątem dynamicznego stylu jazdy europejskich kierowców oraz częstej zmiany prędkości na ruchliwych ulicach miast. Zwrócono także uwagę, by praca napędu ułatwiała ruszanie oraz jazdę pod górę i w dół. Silnik benzynowy pracuje na niższych obrotach, co wpływa na cichszą jazdę z prędkością autostradową.
Inteligentny napęd AWD-i o większej mocy
Inteligentny napęd na cztery koła AWD-i dostępny dla 2,0-litrowej Corolli Cross wyraźnie różni się od AWD-i w modelu Yaris Cross. Silnik elektryczny przy tylnej osi ma 6-krotnie większą moc, która wynosi 41 KM, i trzykrotnie większy maksymalny moment obrotowy na poziomie 84 Nm.
System zapewnia optymalny rozkład momentu napędowego między przednią i tylną osią w zależności od warunków, zapewniając bezpieczne ruszanie na śliskich nawierzchniach lub na luźnym podłożu oraz większą stabilność podczas pokonywania zakrętów, zmiany pasa ruchu czy przyspieszania z niskich prędkości. W normalnych warunkach moc kierowana jest tylko na przednie koła, by utrzymać zużycie paliwa na niskim poziomie.
Zawieszenie, układ kierowniczy i hamulce
Elektryczne wspomaganie kierownicy zostało tak ustawione, aby zapewnić szybkie, bezpośrednie reakcje na ruchy kierownicą. Układ zawieszenia Corolli Cross wykorzystuje kolumny MacPhersona z przodu i wahacze wzdłużne z tyłu. Został zoptymalizowany pod kątem komfortu jazdy po nierównych powierzchniach. Z przodu i z tyłu zamontowano hamulce tarczowe.