GR Supra GT4 to samochód wyścigowy produkowany przez TOYOTA GAZOO Racing od 2020 roku. Pojazd jest oparty na modelu GR Supra, pierwszym globalnym sportowym modelu z linii GR. Obecnie na całym świecie w wyścigach startuje ponad 50 egzemplarzy GR Supry GT4, które wygrały 11 krajowych i międzynarodowych mistrzostw GT4. Model zdobył tytuły mistrzowskie w Japonii, Stanach Zjednoczonych i Europie, a jego kierowcy ponad 100 razy stawali na podium.
W sierpniu 2022 roku samochód świętował 50. zwycięstwo w klasie w prestiżowych mistrzostwach. Zdobyli je Masayoshi Oyama i Masayuki Ueda z zespołu Akiland Racing w klasie Am w GT World Challenge Asia na torze Sportsland Sugo w Japonii.
Od premiery GR Supry GT4 minęły już 3 lata, a rywalizacja w popularnej kategorii GT4 jest bardzo zacięta. Dlatego TOYOTA GAZOO Racing opracowała nową wersję auta na rok 2023, aby zapewnić swoim klientom kolejne udane sezony pełne sukcesów. Wszystkie modyfikacje w nowej GR Suprze GT4 EVO zostały wprowadzone w odpowiedzi na oczekiwania klientów TOYOTA GAZOO Racing, czyli prywatnych zespołów i kierowców startujących wyczynową GR Suprą w wyścigach GT4.
Udoskonalona GR Supra GT4 EVO
W pracach nad nowym modelem inżynierowie TOYOTA GAZOO Racing korzystali z doświadczeń, jakie zdobyli udzielając wsparcia technicznego klientom podczas ich startów na torach całego świata. Kierowcy i zespoły dostarczyli im cennej wiedzy o swoich potrzebach, przekazując wskazówki w kwestii dalszego rozwoju auta.
Prace rozwojowe koncentrowały się na trzech obszarach – osiągach, hamowaniu i precyzji prowadzenia. Nowy układ hamulcowy, zmodyfikowane ustawienia ABS, najnowocześniejsze zawieszenie marki KW i nowe stabilizatory sprawiły, że GR Supra GT4 EVO lepiej się prowadzi i szybciej pokonuje zakręty. 3,0-litrowy, 6-cylindrowy rzędowy silnik turbo ma większą moc, zoptymalizowany rozkład momentu obrotowego i bardziej efektywny układ chłodzenia. Dzięki temu samochód może uzyskiwać lepsze czasy okrążenia.
Bliska współpraca z kierowcami i zespołami GT4 pozwoliła wyznaczyć konkretne cele, które zostały osiągnięte w nowym modelu. GR Supra GT4 EVO jest łatwiejsza w prowadzeniu, a jednocześnie oferuje lepsze osiągi i bardziej pewną, precyzyjną jazdę, na czym zyskują zarówno pasjonaci startujący w amatorskich wyścigach, jak i profesjonalni zawodnicy.
Toyota GR Supra GT4 EVO zadebiutuje na torze wyścigowym, startując w słynnym wyścigu 24 Hours of Daytona w styczniu 2023 roku. Będzie to pierwsza runda serii IMSA Michelin Pilot Challenge 2023.
Gotowa do startów GR Supra GT4 EVO kosztuje w Europie 186 000 euro netto, bez podatków, opłat celnych i logistycznych. Europejscy klienci mogą składać zamówienia na GR Suprę GT4 EVO w TOYOTA GAZOO Racing Europe GmbH w Kolonii. Za dystrybucję w Ameryce Północnej odpowiada firma TRD U.S.A., natomiast w Japonii i Azji Toyota Customizing & Development Co.
TOYOTA GAZOO Racing blisko współpracuje z klientami przez cały czas użytkowania auta, udzielając wsparcia technicznego podczas przygotowań do wyścigów i bezpośrednio na torze oraz dostarczając części zamienne. Obecni klienci startujący modelem GR Supra GT4 mogą rozbudować swoje auto, zamawiając zestaw modernizacyjny.
GR Supra GT4 EVO – specyfikacja techniczna
Nadwozie
- Długość - 4460 mm
- Szerokość - 1855 mm
- Konstrukcja - Stalowo-aluminiowe nadwozie oraz klatka bezpieczeństwa zgodna z homologacją FIA
- Przedni spojler - Splitter z kompozytu z włókien naturalnych
- Tylny spojler - Skrzydło z kompozytu z włókien naturalnych
- Zbiornik paliwa - Bezpieczny zbiornik paliwa ATL FT3 w motorsportowej specyfikacji z systemem szybkiego tankowania (120 l)
- Fotel kierowcy - Fotel wyścigowy OMP z sześciopunktowymi pasami, zgodny z homologacją FIA 8862-2009
Silnik i skrzynia biegów
- Typ Rzędowy, sześciocylindrowy z turbosprężarką typu twin-scroll
- Pojemność - 2998 cm3
- Moc maksymalna - W zależności od SRO BOP (Balance of Performance); możliwość różnych map silnika
- Maksymalny moment obrotowy - 660 Nm w zależności od SRO BOP (Balance of Performance)
- Komputer - Marelli ECU
- Skrzynia biegów - Modyfikowana automatyczna skrzynia ZF z łopatkami, napęd na tylne koła
- Olej i smary - Ravenol
- Wydech - Wyścigowy Akrapovič z katalizatorem
- Mechanizm różnicowy - Motorsportowa specyfikacja mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu marki DREXLER
- Półoś - GKN Motorsport skonfigurowana dla wysokiego momentu obrotowego
Zawieszenie, układ kierowniczy, hamulce
- Przednie zawieszenie - Kolumny MacPhersona
- Tylne zawieszenie - Wielowahaczowe
- Amortyzatory - regulowane wyścigowe amortyzatory KW
- Układ kierowniczy - Rack and pinion, elektrycznie wspomagany
- Hamulce (przód) - Sześciotłoczkowe zaciski wyścigowe (Brembo), stalowe tarcze 390 mm
- Hamulce (tył) - Czterotłoczkowe zaciski wyścigowe (Brembo), stalowe tarcze 355 mm
- Opony przód/tył - 305/660-18 przód, 305/660-18 tył (Pirelli)
- Koła - 11 x 18 cali OZ
Systemy elektroniczne
- Kontrola trakcji - Standard
- ABS motorsportowy - Standard
- Cyfrowy wyświetlacz - Standard
- Oprogramowanie - Standard
- Kamera tylna - Opcja
- System kontroli ciśnienia w oponach - Opcja
- Czujniki skoku zawieszenia - Opcja
Wyposażenie
- System gaśniczy - Standard
- Podnośnik pneumatyczny - Standard
- System nawadniania dla kierowcy - Opcja
- Homologowany pakiet długodystansowy - Opcja