TOYOTA GAZOO Racing ogłosiła skład zespołu na najtrudniejszy rajd cross-country sezonu – Dakar 2023. W imprezie, która rozpocznie się 31 grudnia na północno-wschodnim wybrzeżu Arabii Saudyjskiej, wezmą udział trzy załogi w Toyotach GR DKR Hilux T1+. Liderami będą Nasser Al-Attiyah i Mathieu Baumel, a wspierać ich będą Giniel de Villiers i Dennis Murphy oraz Henk Lategan i Brett Cummings.
„Dakar 2023 jest już za chwilę, a my nie możemy się doczekać wyzwania związanego ze startem w tym niesamowicie trudnym rajdzie cross-country. Przez cały rok pracowaliśmy nad naszym GR DKR Hilux T1+ i jesteśmy przekonani, że dobrze się przygotowaliśmy. Teraz czas na ściganie” – powiedział Glyn Hall, szef zespołu i jego dyrektor techniczny.
Ponadto, ogłoszono, że w 2023 roku Al-Attiyah i Baulem będą bronić mistrzowskich tytułów w cyklu W2RC, a De Villiers i Murphy oraz Lategan i Cummings powalczą w mistrzostwach RPA w rajdach cross-country (SARRC).
Jeszcze lepsza Toyota GR DKR Hilux T1+
Zespół TOYOTA GAZOO Racing pracował nad ulepszeniem Hiluxa GR DKR T1+ przez cały rok. Pokonano 25 tys. km w warunkach testowych, ale też w rajdach zaliczanych do cykli W2RC oraz SARRC. Załogi spędziły w samochodach 130 dni, by jak najlepiej przygotować się do kolejnej edycji Rajdu Dakar.
W związku ze zmianą regulaminów technicznych przez FIA moc maksymalna aut klasy T1+ została zmniejszona o 30 kW oraz zmieniła się krzywa mocy, dlatego silnik przeszedł modyfikacje. Poprawiono też wszystkie elementy zawieszenia oraz układu przeniesienia napędu, by były wytrzymałe i niezawodne. Dopracowano charakterystykę zmian biegów, a także pracę zawieszenia. Ponadto, zmieniono oprogramowanie silnika, by najefektywniej wykorzystywało najnowszą generację paliwa wyścigowego.
Toyoty w Rajdzie Dakar 2023
Na trasie Rajdu Dakar 2023 oprócz trzech egzemplarzy modelu GR DKR Hilux T1+ w barwach TOYOTA GAZOO Racing pojawi się aż siedem aut wystawionych przez zespoły prywatne. Samochody będą miały specyfikację oraz ustawienia zbliżone do aut fabrycznych.
TOYOTA GAZOO Racing wspiera też zespół Team Land Cruiser Toyota Auto Body (TLC), który dominuje w kategorii samochodów produkcyjnych. W najbliższej edycji celem jest 10. z rzędu triumf, a pomóc ma w tym zupełnie nowy Land Cruiser 300 GR SPORT.
Zespół HINO TEAM SUGAWARA w poprzedniej edycji startował ciężarówką z napędem hybrydowym i zajął 22. lokatę. W Rajdzie Dakar 2023 w rywalizacji weźmie ciężarówka z ulepszoną hybrydą.
Rajd Dakar 2023 potrwa od 31 grudnia do 15 stycznia. Zawodnicy ruszą na trasę z Sea Camp na wybrzeżu Morza Czerwonego, by po dwóch tygodniach zakończyć rywalizację po drugiej stronie Półwyspu Arabskiego w Ad-Dammam.
NUMERY STARTOWE
- 200 - Nasser Al-Attiyah / Mathieu Baumel
- 205 - Giniel de Villiers / Dennis Murphy
- 217 - Henk Lategan / Brett Cummings
SPECYFIKACJA TOYOTY GR DKR HILUX T1+ (2023)
- Silnik - V35A
- Z modelu - Land Cruiser 300
- Typ silnika - Twin Turbo, benzynowy
- Regulacja kontrolna - Doładowanie ograniczone zgodnie z FIA Reference Power Curve
- Moc maksymalna - 266 kW przy 5 100 obr./min.
- Maksymalny moment obrotowy - 620 Nm
- Sterowanie silnikiem - Motec
- Skrzynia biegów - Sadev, 6-biegowa, sekwencyjna
- Mechanizm różnicowy- O ograniczonym poślizgu (przedni, centralny, tylny)
- Sprzęgło - Ceramiczne, wielopłytkowe, 215 mm średnicy
- Konstrukcja - Rama rurowa
- Rozstaw osi - 3 140 mm
- Długość - 4 810 mm
- Szerokość - 2 300 mm
- Wysokość - 1 890 mm
- Masa - 2 000 kg, zgodne z minimum FIA (masa netto)
- Nadwozie - Toyota Hilux Double Cab Pick-Up, kompozytowe
- Przednie zawieszenie - Podwójne wahacze, 350 mm skoku
- Tylne zawieszenie - Podwójne wahacze, 350 mm skoku
- Koła - Evo Course, 17-calowe
- Opony - BF Goodrich, 37-calowe
- Zbiornik paliwa - FT3 Safety Cell, 540 litrów