Toyota GR Supra GT4 została przygotowana przez zespół TOYOTA GAZOO Racing do rywalizacji w wyścigach na bazie cywilnej odmiany GR Supry, którą można poruszać się po drogach publicznych. A to oznacza, że podstawowe zasady działania oraz prowadzenie auta w obu przypadkach jest podobne. Ale już na pierwszy rzut oka auta się różnią.
GR Supra GT4 ma niemal identyczne gabaryty jak jej drogowy odpowiednik, ale jest o 80 mm dłuższa. Wynika to z zastosowania splittera pod przednim zderzakiem, który poprawia wydajność aerodynamiczną wyścigowego auta. Wersja GT4 ma jeszcze więcej elementów, które mają poprawić jej torowe właściwości. Dochodzą do tego m.in. duże tylne skrzydło, czy wloty powietrza pomagające w chłodzeniu jednostki napędowej. Ponadto, ze względów bezpieczeństwa szyby wykonano z poliwęglanu oraz zastosowano zbiornik paliwa zgodny ze standardami FIA.
Sprawdzony silnik i doskonałe zawieszenie GR Supry
W obu autach zastosowano ten sam silnik. Jednostka napędowa o oznaczeniu B58 ma trzy litry, sześć cylindrów, układ DOHC, turbosprężarkę twin-scroll. Motor słynie z niezawodności i zdolności do pracy pod wysokimi obciążeniami, czyli idealnie nadaje się do motorsportu. Dostępna w polskich salonach GR Supra 3.0 ma 340 KM mocy i 500 Nm momentu obrotowego. W wyścigowej odmianie za sprawą zastosowania innej jednostki sterującej (ECU) moc wzrasta do 430 KM, a moment obrotowy wynosi 650 Nm. Wartości te mogą się zmienić w zależności od przepisów danej serii wyścigowej (Balance of Performance).
Żeby poradzić sobie z wyższą mocą zastosowano inny układ wydechowy, ale jedyną zauważalną różnicą z zewnątrz jest liczba końcówek układu wydechowego. Drogowa GR Supra ma dwie końcówki wydechu.
Ze względu na przepisy GR Supra GT4 korzysta ze wzmocnionej, siedmiobiegowej skrzyni biegów. W modelu drogowym jest do wyboru automatyczna, 8-biegowa skrzynia ZF, albo skrzynia manualna o sześciu przełożeniach. W wersji wyścigowej zastosowano też sportowy wał napędowy, a mechanizm o ograniczonym poślizgu jest mechaniczny.
GR Supra GT4 korzysta też ze sprawdzonego układu zawieszenia, który ma taką samą geometrię jak wersja cywilna. Jednak, by umożliwić jego regulację oraz dobór ustawień, zastosowano sportowe, regulowane amortyzatory i sprężyny, a także zmieniono tuleje. Zwiększono również siłę hamowania, by odpowiadała wymaganiom wyścigów.
Prawdziwie wyścigowe wnętrze
Największe różnice pomiędzy wersjami widać w kabinie. W wersji GT4 nie znajdziemy wygodnych foteli z elektryczną regulacją, systemu multimedialnego z 8,8-calowym ekranem dotykowym, czy systemu Premium Audio JBL. Zamiast tego jest klatka bezpieczeństwa, wyścigowy fotel, a także kierownica o kształcie wolanta i z mnóstwem przycisków do obsługi ustawień auta.
W GT4 zrezygnowano z fotela pasażera, by obniżyć masę. Z tego samego powodu we wnętrzu nie ma wykładzin, dywaników, materiałów wygłuszających. Zostały tylko absolutnie niezbędne elementy, w tym klimatyzacja, która poprawia komfort kierowcy wyścigowego.
GR Supra dostępna od ręki
Toyota GR Supra w Polsce dostępna z silnikiem 2.0 i 3.0 oraz z manualną lub automatyczną skrzynią biegów z bardzo krótkim czasem oczekiwania na zamówione auto. Cennik GR Supry zaczyna się od 231 900 zł. Samochód w tej cenie ma dwulitrowy silnik i automatyczną skrzynię biegów oraz wyposażenie. Konfiguracja z pakietem Sport kosztuje 241 900 zł.
GR Supra z trzylitrowym silnikiem o mocy 340 KM i z automatyczną skrzynią otrzymała wyposażenie Executive, a jej cena wynosi 339 900 zł. Do wyboru jest także manualna skrzynia, z którą GR Supra 3.0 kosztuje 329 900 zł.