Piąta generacja Priusa to prawdziwy przełom. Auto zwraca uwagę nie tylko przepiękną sylwetką czterodrzwiowego coupe, którą podkreślają ukryte w słupkach, elektryczne klamki tylnych drzwi, ale też innowacyjnymi i pionierskimi rozwiązaniami. Największe zmiany w porównaniu z poprzednią generacją przeszedł napęd plug-in hybrid (PHEV), który łączy osiągi prawdziwego pojazdu elektrycznego z komfortem użytkowania zapewnionym przez najnowszą technologię hybrydową.
Mocna hybryda 5. generacji
Nowy Prius Plug-in Hybrid jest wyjątkowo zwinny. Napęd hybrydowy piątej generacji rozpędza auto od 0 do 100 km/h w 6,7 s - to najbardziej dynamiczny model w historii Priusa. W aucie połączono dwulitrowy silnik TNGA o mocy 152 KM (112 kW) z nowym przednim silnikiem elektrycznym o mocy 160 KM (120 kW). Łączna moc układu wynosi 223 KM (164 kW), czyli blisko dwukrotnie więcej niż w przypadku Priusa Plug-in Hybrid poprzedniej generacji (122 KM/90 kW).
Do najlepszych osiągów w historii modelu dostrojono cały układ jezdny. Niższa masa i większa sztywność to zasługa platformy GA-C drugiej generacji w architekturze TNGA. Dzięki niej nowy Prius prowadzi się stabilnie i przewidywalnie. Nisko położony środek ciężkości osiągnięto dzięki umieszczeniu baterii pod tylnym siedzeniem i przesunięciu zbiornika paliwa niżej i bardziej do przodu w porównaniu z poprzednią generacją.
Niskie zużycie paliwa z Predictive Efficient Drive
Mocny układ hybrydowy nowego Priusa jest też bardzo wydajny i pozwala osiągnąć zużycie paliwa na poziomie zaledwie 0,5-0,7 l/100 km, co odpowiada niezwykle niskiej emisji CO2 w cyklu mieszanym – 11-16 g/km zgodnie ze standardem testowym WLTP.
Prius Plug-in Hybrid jest też pierwszym modelem Toyoty z nowym systemem Predictive Efficient Drive, który pozwala zmniejszyć zużycie paliwa. Na postawie przebytych podróży i stylu jazdy kierowcy automatycznie optymalizuje pracę układu hybrydowego. Dzięki danym z systemu nawigacji jest w stanie zidentyfikować miejsca, gdzie kierowca najczęściej hamuje zbyt gwałtownie i zasugerować rozpoczęcie hamowania wcześniej, by odzyskać jak najwięcej energii.
Gdy auto zbliża się do autostrady lub podjazdu, który wymaga dodatkowej mocy, system przełącza auto na tryb hybrydowy, a w strefach miejskich automatyczne uruchomienie trybu EV zapewnia cichą i bez emisyjną jazdę. Wraz z większą liczbą przejechanych kilometrów, a tym samym dostarczonych danych, efektywność systemu się zwiększa.
Jeszcze większy zasięg trybie EV
Na co dzień z Priusa Plug-in Hybrid można korzystać jak z auta elektrycznego. Dzięki dużej baterii o pojemności 13,6 kWh zasięg w trybie EV wynosi nawet do 86 km, co umożliwia codzienną jazdę bez konieczności uruchamiania silnika spalinowego.
Wykorzystanie baterii o większej pojemności umożliwiło także zastosowanie systemu wzmocnienia odzysku energii (Regeneration Boost). Nowy Prius mocniej hamuje silnikiem elektrycznym, a tym samym rekuperacja energii jest intensywniejsza. Kierowca może wybrać jeden z trzech różnych trybów rekuperacji – łagodny, średni i mocny, przy czym do około 80% wytracania prędkości osiąga się bez konieczności naciskania pedału hamulca.
Ponadto dostępny w standardzie w wersji Executive dach z panelami fotowoltaicznymi może wydłużyć zasięg w trybie EV do 8,7 km dziennie. Choć jego powierzchnia jest mniejsza niż poprzednio, nowe panele fotowoltaiczne mają o ponad 15% wyższą ogólną wydajność. Co więcej, akumulator można w pełni naładować, jeśli samochód pozostanie zaparkowany przez nieco ponad tydzień.