Toyota od dekad rozwija napędy na wodorowe ogniwa paliwowe i sukcesywnie wprowadza takie rozwiązania na rynek. Zaprezentowany w 2014 roku model Mirai był pierwszym samochodem osobowym zasilanym wodorem, który był produkowany masowo. Druga generacja, która zadebiutowała w 2021 roku, udowodniła, że możliwe jest komfortowe przemieszczanie się w sposób bezemisyjny na dużych dystansach, uzupełniając paliwo w zaledwie kilka minut.
Nawet 820 km zasięgu na wodorze
Zaprezentowana w Japonii Toyota Crown Sedan będzie drugim autem w ofercie marki z elektrycznym napędem na wodorowe ogniwa paliwowe. Crown został wyposażony w trzy zbiorniki pozwalające na przejechanie około 820 km, a tankowanie wodoru trwa około trzech minut. Jednostka elektryczna zamontowana na tylnej osi zapewnia dobre osiągi przy jednoczesnym zachowaniu ciszy i komfortu, co jest cechą charakterystyczną dla aut bezemisyjnych. Doskonałe prowadzenie auta to zasługa także lekkiej i sztywnej platformy GA-K z serii TNGA, z zawieszeniem wielowahaczowym z tyłu oraz kolumnami MacPhersona z przodu.
Nowy układ 2.5 Hybrid
Ekskluzywna Toyota Crown Sedan dostępna będzie z dwoma innowacyjnymi napędami. Oprócz wersji na wodorowe ogniwa paliwowe auto będzie można zamówić z nowo opracowanym 2,5-litrowym napędem hybrydowym. Silnik spalinowy i dwa silniki elektryczne charakteryzują się większą efektywnością, a maksymalna moc dostępna jest już od 43 km/h, a nie przy 140 km/h jak w hybrydach dostępnych do tej pory. Obroty silnika pozostają niskie przy wysokich prędkościach, co umożliwia cichą pracę oraz niskie zużycie paliwa.
Obie wersje napędowe nowej Toyoty Crown Sedan pozwalają na korzystanie z urządzeń elektrycznych poprzez dwa dodatkowe gniazda (AC100V 1500W) wewnątrz auta. Energię można wykorzystać nie tylko w trakcie jazdy, ale także w przypadku zatrzymania pojazdu jako system zasilania awaryjnego. W aucie z wodorowymi ogniwami paliwowymi można, tak jak w Toyocie Mirai z roku modelowego 2023, podłączyć urządzenia do gniazdka 220 V.
Ponadczasowy design
Już od 1955 roku Toyota Crown jest flagowym modelem marki na rynku japońskim. Od 67 lat auto niezmiennie kojarzone jest z synonimem wygody i luksusu. By zapewnić mu atrakcyjność na kolejne lata, marka postanowiła rozbudować jego gamę do czterech rodzajów nadwozia. Toyota Crown z nadwoziem crossover zadebiutowała jako pierwsza. Teraz czas na ponadczasową limuzynę, a przed nami jeszcze premiera Toyoty Crown Sport oraz Toyoty Crown Estate.
Nowy Crown Sedan zyskał elegancką sylwetkę, która nie była widoczna we wcześniejszych wersjach. Szeroki grill z przodu podkreśla rangę Toyoty Crown jako sztandarowego modelu marki. Wnętrze wykończone zostało drewnianymi akcentami, które znajdują się na desce rozdzielczej i na drzwiach.
Trzymetrowy rozstaw osi zapewnia wygodę na tylnej kanapie i dużą przestrzeń na nogi. Optymalizacja ustawień zawieszenia i kontrola siły tłumienia za pomocą systemu adaptacyjnego zawieszenia pojazdu zapewnia, że nierówności nawierzchni drogi nie przenoszą się na pasażerów. Kołysanie się podczas skrętów i drgania na nierównych drogach są minimalizowane.
Oświetlenie wnętrza zaprojektowane zostało zgodnie z japońską estetyką, wzbogacającą ducha omotenashi, czyli gościnności. Do wyboru są aż 64 kolory podświetlenia LED na desce rozdzielczej, pod nogami pasażerów oraz w tylnych fotelach. Nadwozie dostępne jest w sześciu kolorach lakieru, a wnętrze w dwóch wersjach kolorystycznych.