Od debiutu w 2017 roku europejscy klienci kupili niemal 900 000 egzemplarzy Toyoty C-HR. Za sprawą niepowtarzalnego designu, dynamicznego charakteru jazdy i jakości klasy premium model ten zrewolucjonizował segment C-SUV i przyciągnął do salonów Toyoty wielu nowych, wymagających klientów.
Toyota C-HR Plug-in Hybrid 2024
Nowa Toyota C-HR Plug-in Hybrid idzie o krok dalej i łączy wyjątkowy styl, komfortową jazdę oraz wydajność na najwyższym poziomie. Zasięg w trybie EV na jednym ładowaniu do 66 km w cyklu mieszanym (wg WLTP) umożliwia codzienną jazdę bez zużycia paliwa i emisji spalin. Po wyczerpaniu energii system automatycznie uruchamia tryb hybrydowy, w którym auto zasilane jest benzyną oraz energią odzyskiwaną podczas hamowania. Wydajną pracę napędu gwarantuje najnowocześniejsza technologia hybrydowa Toyoty.
Układ napędowy plug-in hybrid Toyoty C-HR składa się z dwulitrowej jednostki benzynowej o mocy 152 KM (112 kW) oraz silnika elektrycznego o mocy 163 KM (120 kW), zasilanego wysokowydajną baterią litowo-jonową o pojemności 13,6 kWh. Całkowita moc układu wynosi 223 KM (164 kW), co pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,4 sekundy.
Napęd łączy dobre osiągi z wydajnością. Średnie zużycie paliwa wynosi od 0,9 l/100 km, a średnia emisji CO2 jest na poziomie 19 g/km w cyklu mieszanym WLTP. Niewymagający sprzęgła układ z dwoma silnikami i automatyczną przekładnią pracuje przy obniżonym tarciu i mniejszej podatności na zużycie, co przekłada się na znacznie mniejsze zapotrzebowanie na paliwo w trybie hybrydowym w porównaniu z większością konkurencyjnych modeli typu PHEV.
Technologie, które pozwalają wydłużyć zasięg auta
Toyota C-HR Plug-in Hybrid została opracowana z myślą o jak najlepszym wykorzystaniu charakterystyki napędu hybrydowego plug-in. Aby dodatkowo ograniczyć zużycie energii i wydłużyć zasięg w trybie EV, zastosowano układ klimatyzacji i nagrzewania z pompą ciepła, która doprowadza do wnętrza ciepło generowane przez silnik oraz z otoczenia.
System Predictive Efficient Drive pozwala jeszcze efektywniej wykorzystać działanie napędu hybrydowego plug-in i zmniejszyć zużycie paliwa. Dzięki współpracy z wbudowaną nawigacją i funkcji geofencingu auto uczy się ekonomicznej jazdy i optymalnego wyboru trybu pracy napędu, bazując na wskazaniach GPS oraz zachowaniu kierowcy. System bierze pod uwagę także warunki na trasie, zagęszczenie ruchu czy ukształtowanie terenu. Optymalizuje zużycie baterii, analizując planowaną trasę i automatycznie przełączając się między trybami elektrycznym i hybrydowym, aby zapewnić jak największy zasięg w trybie EV w strefach czystego transportu.
Funkcja Regeneration Boost umożliwia prowadzenie auta głównie przy użyciu pedału przyspieszenia, z minimalnym wykorzystaniem pedału hamulca. Trzy poziomy odzyskiwania energii pozwalają dostosować działanie układu do natężenia ruchu, przy czym na najwyższym poziomie nawet do 80% hamowania przebiega bez wciskania pedału hamulca.
Szeroki wybór trybów jazdy i pracy napędu
Napęd nowej Toyoty C-HR Plug-in Hybrid pracuje w czterech trybach – elektrycznym (EV), hybrydowym (HV), elektryczno-hybrydowym (EV/HV) oraz trybie ładowania baterii. Tryb EV jest włączany automatycznie po uruchomieniu samochodu. Jeśli kierowca nie wybierze innego trybu, pojazd będzie się poruszał bezemisyjnie aż do osiągnięcia minimalnego dla trybu EV poziomu naładowania baterii. Tryb elektryczny działa w pełnym zakresie prędkości, nawet przy bardzo dynamicznej jeździe.
W trybie EV/HV samochód porusza się głównie na samym silniku elektrycznym, uruchamiając dodatkowo silnik spalinowy dla zoptymalizowania zużycia energii tylko gdy potrzebna jest większa moc.
Tryb hybrydowy utrzymuje stały poziom naładowania baterii i jest włączany automatycznie, gdy zasięg w trybie elektrycznym zostanie wyczerpany. Kierowca może go także włączyć manualnie. Wybór trybu ładowania sprawia, że poziom energii w baterii jest zwiększany podczas jazdy przy wykorzystaniu silnika benzynowego.
Niezależnie od trybów pracy napędu do wyboru są także tryby jazdy Normal, Eco i Sport, znane z większości hybryd i hybryd plug-in Toyoty. W nowej Toyocie C-HR można także ustawić własną, niestandardową kombinację ustawień układu napędowego, kierownicy i klimatyzacji, a także zapisać ją w pamięci systemu, aby móc ją włączyć w dowolnym momencie.
Ładowanie baterii
Ładowarka pokładowa 6,6 kW pozwala naładować baterię od 0 do 100% w mniej niż 2,5 godziny przy użyciu Wallboxa i kabla trójfazowego. Możliwe jest także ładowanie z domowego gniazdka za pomocą oferowanego w standardzie kabla Typ 2.
Aplikacji na telefon MyToyota daje możliwość zdalnego rozpoczęcia i zakończenia ładowania baterii, jeśli auto jest podłączone do ładowarki. Aplikacja pokazuje także poziom naładowania baterii i dostępny zasięg. Kierowca może ponadto ustawić schemat ładowania, aby rozpoczęło się automatycznie w wybranym momencie, na przykład w nocy, kiedy ceny energii są niższe.
MyToyota daje również dostęp do sieci ładowania Toyoty, jednej z największych europejskich sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Użytkownicy mogą wyszukiwać stacje ładowania i sprawdzać w czasie rzeczywistym szczegóły dotyczące dostępności, prędkości ładowania oraz typów wtyczek. Opcjonalna subskrypcja pozwala użytkownikom korzystać i płacić za usługi ładowania za pomocą aplikacji.