...o najkrótszych nazwach: Volkswagenowi Up! i Toyocie iQ.
Te dwa niewielkie samochody być może reprezentują typ aut miejskich, które w następnej dekadzie zdominują nasz rynek. To nie zabawki lecz autentyczne, czteroosobowe pojazdy odznaczające się dużą ekonomicznością w zużyciu paliwa i niską emisją spalin.
Toyota już sięgnęła po rekordy w niskiej emisji zanieczyszczeń dzięki Priusowi z napędem hybrydowym , a wydaje się, że IQ (jeszcze jako koncept, ale z pewnością wejdzie on do produkcji) będzie wyposażony w tę samą technologię lub system hybrydowy nowej generacji, nad którym pracuje obecnie Toyota. System ten umożliwia ładowanie samochodu przez podłączenie go do zwykłego gniazdka elektrycznego.
IQ ma zaledwie 2.98 m długości – o 56 cm mniej od Fiata 500 i tylko 28 cm więcej od Smarta. Jednak przestrzeń we wnętrzu kabiny jest niemal taka sama jak w Yarisie. "W zeszłym roku zapotrzebowanie na małe samochody w Europie zwiększyło się o 20% w skali roku, co wskazuje na to, że rozwój niewielkich pojazdów służy chłonnemu i wciąż rosnącemu rynkowi" – powiedział Thierry Dombreval, Wiceprezes i Dyrektor Generalny Toyota Motor Marketing Europe.
Volkswagen Up! Jest nieco dłuższy (ma 3.45m), lecz wciąż znacznie krótszy od najmłodszego dziecka VW - Foxa. Stworzony przez szefa projektantów Volkswagena, Waltera da Silvę, wejdzie do produkcji w 2009 roku. Jego cena w Europie ma być relatywnie niska i wynosić ok. 6 000 euro. VW zapowiada, że trzycylindrowy silnik IQ będzie zużywał ok. 3.4 l paliwa na 100 km.
Koncern ma nadzieję, że IQ stanie się jego ikoną, a biorąc pod uwagę coraz większą wrażliwość ekologiczną europejskich kierowców istnieje szansa, że osiągnie wynik podobny do sukcesu Garbusa czy Golfa.