Główny inżynier zespołu projektowego Land Cruisera, Sadayoshi Koyari, przedstawia ideę, która przyświecała tworzeniu nowej generacji off-roadera: "Przez ponad 50 lat trzy hasła stanowiły podstawę projektowania każdej generacji Land Cruisera: siła, wytrzymałość i niezawodność. Z tego powodu, zamiast poszukiwać rewolucyjnych zmian, zdecydowaliśmy, że będziemy umacniać to poczucie zaufania do Land Cruisera i uczynimy je podstawowym konceptem tego auta. Nowa generacja miała być wyrazem szacunku dla lojalności klientów kupujących Land Cruisera i miała nie zawieść ich zaufania."
Zbudowany na całkowicie przeprojektowanej platformie Land Cruiser, o konstrukcji typu "nadwozie na ramie" został wydłużony do 4950 mm, podczas gdy rozstaw kół utrzymano na szerokości 2850 mm. Wysokość waha się między 1865 a 1910 mm, w zależności od użytego zawieszenia, szerokość auta sięga 1970 mm.
Land Cruiser będzie dostępny z zupełnie nowym silnikiem diesla 4.5 D-4D V8, w połączeniu z nową sześciobiegową skrzynią automatyczną. Jednostka ta osiąga imponujący moment obrotowy 650 Nm w zakresie 1600-2800 obrotów na minutę i 286 KM przy 3600 obr./min. Diesel zużywa 10,2 l paliwa na 100 km w cyklu mieszanym wg. norm europejskich, o 4% mniej w porównaniu z wycofywanym z oferty silnikiem 4.2 TD L6.
Model będzie także dostępny z ulepszonym silnikiem benzynowym 4.7 VVT-i V8, współpracującym z pięciobiegową skrzynią automatyczną. Jego moment obrotowy to 445 Nm przy 3400 obr./min., a moc 288 KM przy 5400 obr./min. Zużywa 14,4 l benzyny na 100 km w cyklu mieszanym opartym o normy europejskie, mniej o 12% od poprzednika. Oba silniki spełniają wymagania normy Euro IV dotyczącej emisji spalin.
W nowym Land Cruiserze zastosowano także nowe, zaawansowane technologie, czyniące z pojazdu autentyczną terenówkę, która można dojechać niemal wszędzie:
- System Crawl Control, pierwszy tego typu na świecie i dostępny w połączeniu z silnikiem benzynowym, automatycznie kontroluje jednostkę napędową i pracę układu hamulcowego, aby utrzymać bardzo małą prędkość i uniknąć okręcania się auta wokół własnej osi oraz blokowania kół. Podczas jazdy w ekstremalnych warunkach terenowych można się więc skupić wyłącznie na kierowaniu.
- 4-Wheel Active Height Control (system aktywnej regulacji wysokości zawieszenia) i Adaptive Variable Suspension (układ korekcji sztywności zawieszenia ), które po raz pierwszy łączą system zawieszenia wszystkich czterech kół.
- pierwszy w Europie zaawansowany system zawieszenia KDSS (Kinetic Dynamic Suspension System)
- najnowszy system LSD (Limited Slip Differential) firmy Torsen, czyli centralny mechanizm różnicowy z blokadą.
Nowy model będzie dysponował także szeregiem zaawansowanych systemów bezpieczeństwa, takich jak: system kontroli stabilności pojazdu, ABS dostosowany do pracy w różnych warunkach terenowych, EBD i 14 poduszek powietrznych.
Nowy Land Cruiser V8 zostanie przedstawiony w Europie podczas wystawy samochodowej w St. Petersburgu, 24 października. Sprzedaż w Japonii rozpoczęła się 18 września, a w Europie Land Cruiser będzie dostępny od grudnia tego roku.