..przy czym wnętrze oparto zupełnie na zupełnie nowym koncepcie, umożliwiającym różnorodne aranżacje w zależności od tego, do czego używany jest pojazd w danej chwili.
} Pojazd oparto na nowej ramie, a we wnętrzu mieszczą się trzy rzędy foteli. Przód auta jest dość niewysoki, z mocną, lecz pełną gracji maską wyrażającą siłę. Boczną linię także poprowadzono nisko i płynnie. Tył zwęża się od kabiny pasażerskiej w kierunku drzwi, do bagażnika, dając tej strukturze o płynnych liniach poczucie stabilności .
We wnętrzu podjęto próbę połączenia poczucia intymności z wszechstronnością, uzyskując równowagę między przytulnością a przestronnością. Deska rozdzielcza i obramowania drzwi pełne są zakrzywionych powierzchni i linii, dając wrażenie otwartej przestrzeni i komfortu.
W zależności od wersji X ZiO może pomieścić sześć lub siedem osób. Kabinę zaprojektowano tak, aby można ją było zaaranżować w trzech wersjach: jako klasyczny sedan, kombi i minivan
W trybie "sedan", rodzaj specjalnej przesłony składającej się z dwóch części oddziela tył z siedzeniami od przestrzeni bagażowej, tworząc luksusową atmosferę sedana i odprężającą przestrzeń. W trybie "kombi" duża przestrzeń bagażowa, podobna do tych spotykanych w klasycznych kombi jest odsłaniana poprzez złożenie przesłon. W "przyjaznym trybie minivan" można zwiększyć ilość pasażerów do takiej, jaką zwykle mieszczą minivany, dzięki rozłożeniu trzeciego rzędu siedzeń, ukrytego w przestrzeni bagażowej. 980 mm jakie dzieli przedni rząd foteli od drugiego rzędu zapewnia pasażerom wystarczająca ilość miejsca na nogi.
3.5-litrowy silnik V6 2GR-FE współpracuje z automatyczną skrzynią biegów 6 Super ECT (Superinteligentna, Sterowana Elektronicznie, Sześciobiegowa Skrzynia Automatyczna. 2.4-litrowy silnik 2AZ-FE osiąga wysoki moment obrotowy przy niewielkich i średnich prędkościach zapewniając stabilną jazdę i płynne przyspieszenie do dużych prędkości. Silnik ten połączono ze skrzynią Super CVT-i (Inteligentną Bezstopniową Przekładnią Automatyczną) aby osiągnąć dużą ekonomiczność w zużyciu paliwa i dobre parametry jezdne.
Nowe zawieszenie i 18- lub 16-calowe koła sprawiają, że prowadzenie samochodu jest łatwe i komfortowe, a pojazd odznacza się wysoką stabilnością przy każdej prędkości i każdym rodzaju nawierzchni. Duże hamulce tarczowe
Nowy model wyposażono w Pre-crash Safety System (system bezpieczeństwa działający jeszcze przed zderzeniem) wykorzystujący radar działający w zakresie fal milimetrowych. Gdy radar wykryje duże zagrożenie kolizji, pasy bezpieczeństwa napinają się, a asystent hamowania zmniejsza prędkość samochodu, aby zredukować siłę zderzenia, a za razem uszkodzenia. System o nazwie Radar Cruise Control wykrywa i monitoruje pojazdy znajdujące się na drodze przed samochodem i utrzymuje stałą odległość od pojazdu znajdującego się bezpośrednio przed X ZiO.
Model posiada także system reflektorów adaptacyjnych AFS, inteligentnego asystenta parkowania oraz system umożliwiający bezkluczykowe uruchamianie.
Przednie fotele oparto na koncepcie WIL (Whiplash Injury Lessening - specjalna konstrukcja zmniejszająca ryzyko obrażeń kręgów szyjnych w przypadku uderzenia z tyłu. ) i zaopatrzono w wyjątkowo mocne pasy bezpieczeństwa. W standardowym wyposażeniu znajdują się także boczne poduszki powietrzne SRS dla kierowcy i pasażera na przednim siedzeniu i poduszki kurtynowe SRS sięgające trzeciego rzędu siedzeń.
Toyota zastosowała w X ZiO system oceny oddziaływania na środowisko, Eco-VAS, aby zredukować do minimum obciążenie jakim jest dla środowiska użytkowanie pojazdu w ciągu całego jego cyklu "życiowego".