...nie może zapomnieć o tej idei w swych pracach badawczych i rozwojowych.
Inżynierowie Toyoty skupili się więc na zaprojektowaniu odpowiedniego silnika, podczas gdy projektanci myśleli głównie o uzyskaniu jak najlepszych parametrów przy zachowaniu minimalnej wagi i wymiarów oraz o bezpieczeństwie osób podróżujących 1/X.
Trzeba przyznać, ze wyniki ich pracy są dość imponujące – przestrzeń we wnętrzu kabiny jest porównywalna z tą, dostępną w modelu Prius, choć samo auto jest o 545 m krótsze od tego modelu. Waży jedynie 420 kg, jedną trzecią tego, co Prius. Ma też być dwukrotnie bardziej wydajny pod względem zużycia paliwa.
Napęd łączy w sobie nową technologię paliwową FFV (Flexible Fuel Vehicle – pojazd posiada silnik, który może być napędzany benzyną i etanolem, zmieszanymi w dowolnych proporcjach) i system hybrydowy. Sam silnik ma zaledwie 500 cm3 pojemności.
Większy zasięg napędu elektrycznego osiągnięto dzięki możliwości ładowania baterii z zewnętrznych źródeł zasilania. Oczywiście zastosowanie takich rozwiązań spowodowało, że 1/X w sposób znikomy emituje CO2. Napęd jest przenoszony na tylne koła.
Poszycie nadwozia wykonano z lekkiego, lecz wyjątkowo sztywnego materiału kompozytowego, składającego się z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP). Ma ono zapewnić duży poziom bezpieczeństwa podczas ewentualnego zderzenia. Dodatkowym plusem zastosowania tego mocnego materiału była możliwość zaprojektowania cieńszych słupków, co powiększyło pole widzenia kierowcy.