Jesienią 2001 na rynek wejdzie Toyota Avensis Verso. Zgodnie z nazwą ("Verso" pochodzi od ang. słowa "versatile" – czyli wszechstronny, elastyczny) jest to bardzo pojemny pojazd o szerokich możliwościach. Ma on stanowić konkurencję dla takich aut, jak VW Sharan, Ford Galaxy i Renault Espace. Według załozeń producenta Avensis Verso ma ich nawet "pobić", dzięki niskiemu współczynnikowi oporu powietrza (cx = 0,30), nowoczesnemu silnikowi i niskiemu zużyciu.
Do wyposażenia seryjnego auta reflektory o przezroczystych kloszach, zderzaki, klamki i (w zależności od wersji wyposażenia) lusterka zewnętrzne polakierowane w kolorze nadwozia oraz aplikacje z chromu, które nadają karoserii dodatkowej atrakcyjności.
Wnętrze przekonuje sporą przestrzenią oraz dużą ilością skrytek i schowków. Przykładowo w podłodze bagażnika znajduje się osłonięta przed wzrokiem osób niepowołanych skrytka mieszcząca aż 70 litrów. Do wyposażenia seryjnego należą m.in. atermiczne szyby, hydrauliczne wspomaganie kierownicy, cztery elektrycznie ustawiane lusterka zewnętrzne i zamek centralny z pilotem. W wersji podstawowej Avensis Verso C samochód posiada 5 pojedynczych foteli, wersja Avensis Verso dysponuje siedmioma fotelami i dodatkowo posiada seryjnie klimatyzację, regulowane indywidualnie ogrzewanie , komputer pokładowy i podgrzewane lusterka zewnętrzne.
Najbardziej luksusowa wersja Avensis Verso linea sol ma do wyboru sześć lub siedem foteli, oddzielną klimatyzację dla przodu i tyłu auta, jako opcja dostępny jest w tym modelu dach z wzmocnionego szkła. Do wyboru klient ma silnik benzynowy lub diesla – oba o pojemności 2 litrów. Jednostka wysokoprężna ma moc 116 KM i wtrysk bezpośredni D-4D Common Rail. Jej maksymalny moment obrotowy to 250 Nm w zakresie 1800-3000 obrotów na minutę.
Toyota podaje, ze zużycie palia wynosi w tym przypadku 6,5 l oleju na 100 km. Benzynowy motor 150-konny jako jedyny w swoim segmencie wyposażony jest w system zmiennych faz rozrządu (VVT-i). System ten ma zwiększać moment obrotowy i optymalizować zużycie paliwa. Maksymalna prędkość tak wyposażonego Verso wynosi 192 km/h a przeciętne zużycie paliwa 8,6 l na 100 km. Samochód seryjnie wyposażany jest w pięciobiegową skrzynię manualną, na życzenie dostępna jest czterobiegowa przekładnia automatyczna dostępna z silnikiem benzynowym.