Nowy Land Cruiser V8 - polska prezentacja

Nowy Land Cruiser V8 - polska prezentacja21.03.2008
Nazwa Land Cruiser jest równoznaczna z wartościami światowej marki Toyoty, takimi jak jakość, trwałość i niezawodność. Land Cruiser wprowadzony na rynek w 1951 r. ma niemal tyle lat co sama Toyota. W 1956 r. stał się pierwszym ...

...masowo produkowanym modelem Toyoty eksportowanym z Japonii. Główny inżynier zespołu projektowego Land Cruisera, Sadayoshi Koyari, wyjaśnia „Od prawie 60 lat trzy kluczowe słowa stanowią podstawę projektowania każdej generacji Land Cruisera: siła, wytrzymałość i niezawodność. Przy projektowaniu najnowszej generacji zdecydowaliśmy się docenić lojalność klientów Land Cruisera i dostarczyć im samochód terenowy, który nigdy ich nie zawiedzie.”

Toyota dąży do tych samych fundamentalnych celów konstruując każdy bez wyjątku nowy samochód Land Cruiser. Pierwszym celem jest wzmacnianie tradycji niezawodności, trwałości i osiągnięć w terenie. Drugim natomiast jest udoskonalenie funkcjonalności obsługi, zwiększenie komfortu jazdy i przyjemności prowadzenia pojazdu.

Planowana wielkość sprzedaży nowego Land Cruisera V8 wynosi 100 000 sztuk w 2008 r. Około 19 500 pojazdów przybędzie do Europy. Niezwykły napęd 4x4 Land Cruisera jest ceniony zwłaszcza w Rosji, co sprawia, że postrzegana jest ona jako główny rynek z docelową sprzedażą w wysokości 9 600 pojazdów.

W Europie typowi klienci Land Cruisera to pewni siebie ludzie, którzy odnoszą sukcesy i osiągają wyższe dochody. Często są osobami wcześnie stosującymi nowoczesne technologie i doceniają Land Cruisera za połączenie możliwości technicznych, trwałości i wyrafinowania oraz za prawdziwy charakter samochodu terenowego.

Nowy Land Cruiser V8 - polska prezentacja 1 Całkowicie nowy Land Cruiser V8 zapewnia postęp w tych wszystkich aspektach oraz poprawę bezpieczeństwa i komfortu gwarantując, że sztandarowy produkt Toyoty nadal będzie spełniał oczekiwania i zaspokajał potrzeby klientów na całym świecie.

Nowy wygląd, doskonała funkcjonalność
Nowa Land Cruiser V8 ma nowoczesny i dynamiczny wygląd, przy zachowaniu wszelkich parametrów dużego przestronnego nadwozia typu kombi. Jest dłuższy, wyższy i szerszy niż poprzednia generacja. Duża, chromowana atrapa chłodnicy i potężne reflektory przednie nadają mocnego charakteru. Z tyłu mocno zarysowane nadkola, olbrzymie, dwudzielne reflektory z diodami elektroluminescencyjnymi (LED) oraz spojler w kolorze nadwozia, który elegancko wykańcza wyrafinowaną linę nadwozia i polepsza parametry aerodynamiczne pojazdu. Tylna, dzielona klapa zapewnia komfortowy dostęp do bagażnika i załadunek ciężkich przedmiotów.

Całkowita długość nowego Land Cruisera V8 wynosi 4950 mm (więcej o 60 mm), szerokość 1970 mm (więcej o 30 mm) lub1910 mm. Poprzez optymalną zabudowę wnętrza, a także skrócenie komory silnika uzyskano przestronną i wygodną kabinę, dłuższą o 130 mm względem poprzednika (mierząc od pedału gazu do tylnych drzwi), zwiększając komfort i wygodę pasażerów. Dostępne są konfiguracje z pięcioma i siedmioma miejscami siedzącymi.

Podczas projektowania foteli skupiono się na elementach, które mają istotne znaczenie dla samochodów terenowych: podparcie niższej części pleców i możliwość swobodnego ruchu ramionami. Wygoda zapewniona jest również poprzez użycie mocnego i grubego wyściełania, które gwarantuje stabilną pozycję podczas jazdy.

Drugi rząd foteli podzielony jest w proporcji 40:20:40 z niezależnym oparciem środkowego siedzenia. Wszystkie trzy fotele mogą być przesuwane do przodu i do tyłu w zakresie do 105 mm, aby zapewnić wystarczającą ilość miejsca na nogi dla pasażerów siedzących w trzecim rzędzie. Oparcia mogą być również ułożone w pozycji półleżącej.

Wszystkie trzy fotele mogą być złożone w celu zwiększenia pojemności ładunkowej, a fotel za siedzeniem kierowcy – najczęściej używany, aby przedostać się do trzeciego rzędu – za pomocą jednego ruchu można złożyć i ustawić w pozycji pionowej, co ułatwia wejście.

Nowy Land Cruiser V8 - polska prezentacja 2 Nadwozie jest dostępne w dziewięciu kolorach, w tym dwóch całkowicie nowych – złoty piasek i ciemna oliwka

Wyrafinowane i nowoczesne wnętrze
Nowy Land Cruiser V8 to wyrafinowany komfort, wytrzymałość i niezawodność. Poczucie równowagi i przestrzeni osiągnięto przez elegancki wygląd zegarów 3D Optitron, wskaźników i centralnej konsoli sterowania. Drewniane wykończenia nadają stylu, dopasowano je do chromowanych elementów o niskim połysku.

Nowa kolorystyka wnętrza w dwóch odcieniach daje wrażenie luksusu. Ciemniejsze kolory wykorzystane są w panelu instrumentów i przy elementach wykończeniowych, podczas gdy średnie odcienie kontrastują ze skórzanymi wykończeniami foteli. Dostępne są dwie kolorystyki: piaskowy beż i średni szary.

Elementy wykończeniowe drzwi tworzą spójny wizerunek. Na wysokości ramion i podłokietników użyto materiałów pasujących do foteli. Drewno z widocznymi słojami i chromowane elementy nadają stylu, a funkcjonalne części, takie jak wewnętrzna klamka drzwi, uchwyt do drzwi, przełącznik, są zaprojektowane jako trwałe, łatwe w użyciu elementy.

Duża kierownica zachowała swój charakterystyczny kształt, a operowanie dużymi przyciskami na kierownicy jest łatwe i intuicyjne, także w rękawiczkach. Duże rozmiary drążka automatycznej skrzyni biegów, klamek u drzwi, przełączników pozwalają na wygodne używanie.

Rasowy 4x4 – ramowa konstrukcja, nowe systemy KDSS, Crawl Control i LSD Torsen
Rozwijając kolejną generację Land Cruiser V8 Toyota stworzyła pierwszorzędny, wyrafinowany i wygodny pojazd SUV z napędem na cztery koła, bez obniżania doskonałych własności terenowych. W efekcie twórcy pojazdu Land Cruiser V8 mają prawo twierdzić, że nowy Land Cruiser V8 jest najlepszym i najbardziej nowoczesnym pojazdem, który może dojechać niemal wszędzie.

Nowy Land Cruiser V8 - polska prezentacja 3 Po niemal 60 latach doświadczenia Land Cruisera w jeździe terenowej, kierowcy tej marki oczekują, ż pojazd będzie sprawował się znakomicie na najtrudniejszych szlakach całego świata, oferując przy tym prowadzenie najwyższej jakości i wyrafinowanie. Legendarna reputacja Land Cruisera odnośnie jakości, trwałości i niezawodności sprawia, że kierowcy nie akceptują kompromisów w tych kwestiach.

Toyota nie odstąpiła od swoich fundamentalnych zasad w projektowaniu ramowej konstrukcji. Kiedy inne firmy zaczęły pracę w kierunku ram monocoque Toyota pracowała nad osobnym podwoziem i projektem zaawansowanego zawieszenia w celu osiągnięcia pierwszorzędnej przyjemności z jazdy, wyrafinowania i jakości.

Tradycyjna konstrukcja ramowa posiada zalety, które są niezbędne w samochodach terenowych. Nowa rama została zaprojektowana tak, aby była wytrzymała i lekka, a w przypadku kolizji mogła pochłonąć energię zderzenia. Oddzielenie ramy od kabiny pasażerów oznacza również lepszą izolację od wstrząsów, hałasu jazdy terenowej czy wibracji. Mocna konstrukcja pozwala także na holowanie dużych przyczep o masie do 3 500 kg.

Łatwe prowadzenie i duża stabilność, zarówno na drodze, jak i poza nią, to zasługa nowego zawieszenia i nowoczesnych systemów stabilizacji. Z przodu nowe sprężyny śrubowe zastąpiły wcześniejsze drążki skrętne, ich praca wspomagana jest przez podwójne wahacze poprzeczne. Z tyłu pracuje sztywna oś z układem czterech drążków, sprężynami i amortyzatorami.

Nowy Land Cruiser V8 po raz pierwszy na świecie stosuje w standardzie całkowicie nową technologię kontroli zawieszenia. KDSS (Kinetic Dynamic Suspension System) to układ hydraulicznie sterowanych siłowników, które kontrolują pracę stabilizatorów. Układ działa w sposób ciągły, stabilizując przechyły podczas jazdy po asfalcie i zapewniając doskonałe warunki terenowe poza utwardzonymi drogami.

Nowy Land Cruiser V8 w wersji benzynowej posiada nowy system Crawl Control, który sterując pracą silnika i układu hamulcowego utrzymuje stałą prędkość pojazdu, na jednym z trzech poziomów prędkości – 1, 3 lub 5 km/h. System gwarantuje kierowcy całkowitą kontrolę nad pojazdem w najtrudniejszych warunkach oraz poprawia komfort i bezpieczeństwo pasażerów w trudnych warunkach terenowych.

Nowy Land Cruiser V8 - polska prezentacja 4 Do przeniesienia potężnej mocy i momentu obrotowego nowego Land Cruisera V8 zastosowano całkowicie nową jednostkę przeniesienia napędu. Jest mocniejsza i lżejsza, a jej środek ciężkości został przesunięty do przodu w celu poprawy obsługi.

Centrum nowej jednostki przeniesienia napędu stanowi centralny mechanizm różnicowy LSD Torsen. Mechanizm automatyczne rozdziela moment obrotowy pomiędzy przednią a tylną oś samochodu dla osiągnięcia lepszej stabilizacji jazdy. W normalnych warunkach proporcja ta wynosi 40/60% (przód/tył). W razie potrzeby moment obrotowy może zostać przesunięty ku przedniej osi maksymalnie do 50% lub ku tylnej maksymalnie do 70%. Centralny mechanizm różnicowy można również zablokować w proporcji 50/50% poprzez blokadę. Do dyspozycji jest również reduktor, załączany prostym, obrotowym przełącznikiem.

Potężne silniki V8, nowoczesne skrzynie biegów
Nowy Land Cruiser V8 jest dostępny z dwoma potężnymi i technicznie najbardziej zaawansowanymi silnikami, jakie stworzyła Toyota. Doskonałe osiągi na drodze i poza nią łączą się z dużą mocą, niską emisją spalin i małym zużyciem paliwa w swojej klasie.

Silnik 4,5 litra D-4D to nowa propozycja do flagowego modelu Land Cruisera. Nowocześniejszy, mocniejszy, a przy tym bardziej ekonomiczny od swojego poprzednika. Moc nowego diesela to 210 kW (286 KM) przy 3600 obr./min., a maksymalny moment obrotowy - 650 Nm w zakresie 1600-2800 obr./min. W efekcie, Land Cruiser V8 osiąga maksymalną prędkość 210 km/h i przyspiesza do 100 km/h w 8,2 s – co daje mu jeden z najlepszych wyników na świecie w swojej klasie. Jednocześni średnie zużycia paliwa jest na poziomie 10,2 l/100 km w cyklu mieszanym

Benzynowy silnik 4,7 l to wyrafinowana moc i sportowa charakterystyka połączone z wyjątkowo niskim poziomem hałasu, wibracji i chropowatości. Maksymalna moc to 212 kW (288 KM) przy 5400 obr./min., a maksymalny moment obrotowy - 445 Nm przy 3400 obr./min.. To wystarczy, żeby nowy Land Cruiser V8 osiągał maksymalną prędkość 200 km/h i przyspieszał do 100 km/h w 9,2 s. Średnie zużycia paliwa to 14,4 l/ 100km w Europejskim cyklu mieszanym.

Nowy Land Cruiser V8 - polska prezentacja 5 Z nowym silnikiem 4,5 D-4D współpracuje zupełnie nowa, sześciostopniowa automatyczna skrzynia biegów z możliwością sekwencyjnej zmiany biegów. Zapewnia dużą przyjemność z jazdy, dobre i szybkie przełożenia oraz możliwość dostosowania maksymalnego momentu obrotowego do zmiennych warunków drogowych, a także niski poziom hałasu w czasie szybkiej jazdy. W trybie automatycznym kontrola AI Shift (sztuczna inteligencja) określa warunki drogowe i intencje kierowcy, by zmieniać biegi w najbardziej wydajny sposób. Może ona uwzględniać jazdę pod górę lub w dół, sportowy charakter jazdy.

Silnik benzynowy współpracuje z pięciostopniową przekładnią, która także doskonałe osiągi i dobrą wydajność paliwa. Korzysta również z rozwiązań AI Shift i sekwencyjnej zmiany biegów.

Bezpieczeństwo i komfort jazdy
Nowy Land Cruiser V8 to wysoki poziom bezpieczeństwa na drodze i w czasie jazdy terenowej. Zaawansowane technologie takie, jak system wspomagający zjazd ze wzniesienia (DAC) oraz podjazdy (HAC), system kontroli trakcji A-TRC, stabilizacji pojazdu VSC czy nowoczesny system ABS, rozpoznający rodzaje podłoża (Multiterrain ABS) powodują, iż jazda nowym Land Cruiserem V8 jest komfortowa i wygodna.

Samochód wyposażono także w inteligentne, pasywne elementy bezpieczeństwa, zintegrowane i w razie wypadku gotowe do absorpcji energii uderzenia i zmniejszenia ryzyka obrażeń. Zalicza się do m.in. system wczesnego reagowania, który napina pasy bezpieczeństwa pasażerów przednich siedzeń w momencie wykrycia niebezpiecznej sytuacji. Po uderzeniu dwustopniowe ograniczniki siły kontrolują napięcie pasów bezpieczeństwa stopniowo je zmniejszając, aby zminimalizować potencjalną siłę naciskającą na klatkę piersiową i brzuch. W ten sposób pasażerowie przednich foteli są mocno umiejscowieni w jednym miejscu a potencjalne obrażenia zredukowane.

Dalszą ochronę zapewnia 12 lub 14 poduszek powietrznych (w zależności od wersji 5 – lub 7-miejscowej). Po raz pierwszy zarówno kierowca, jak i pasażer przedniego fotela, mają kolanowe poduszki powietrzne, obie z dwustopniową aktywacją, która dopasowuje się do siły uderzenia.

Nowy Land Cruiser V8 - polska prezentacja 6 Komfort i luksus do określenia ściśle kojarzone z samochodami Land Cruiser. Nowy Land Cruiser V8 zapewnia doskonałe warunki podróżowania dzięki przestronnemu wnętrzu, wygodnym fotelom, a także nowemu systemowi klimatyzacji.

Cyfrowy, w pełni automatyczny system, zapewnia czterostrefową kontrolę temperatury w kabinie. 28 nawiewów zapewnia doskonałą wentylację. Klimatyzacja tylnej części kabiny jest kontrolowana przez niezależny dwustrefowy panel, może być również sterowana z głównego panelu klimatyzacji.

System "Inteligentny kluczyk" (Smart Entry) i przycisk uruchomienia pojazdu (Push - Button Start system) zapewniają wygodę i komfort oraz zwiększają bezpieczeństwo pasażera i kierowcy.

W standardzie Nowy Land Cruiser V8 wyposażony jest system audio firmy Pionier – dziewięć głośników, sześciopłytowy odtwarzacz CD, MP3 i WMA, cyfrowy odbiornik radiowy. System audio obsługiwany jest przez dotykowy, 8-calowy ekran, wykorzystywany również do współpracy z pełnym systemem nawigacyjnym, obejmującym 24 kraje w Europie. System ma również funkcję Bluetooth, która umożliwia łączność z telefonem komórkowym. Dodatkową opcją jest również korzystanie z kamery parkowania, obraz wyświetlany jest na monitorze wraz ze wskazówkami, co zapewnia dodatkowe bezpieczeństwo.

Główny inżynier zespołu projektowego Land Cruisera, Sadayoshi Koyari twierdzi: „Na początku tego projektu, w 2002 roku, rozważaliśmy przyszły kierunek rozwoju Land Cruisera. Należało uwzględnić troskę o środowisko razem ze zmieniającymi się oczekiwaniami bazy klientów globalnych oraz duży popyt na Land Cruisera. Jestem przekonany, że całkowicie nowy Land Cruiser V8 ma prawdziwą zdolność wzmocnienia dobrego imienia Toyoty w kwestii nowoczesnych technologii, jednocześnie oferując większy poziom wyrafinowania i wysoką pozycję na rynku. Nowy Land Cruiser to pojazd, dzięki któremu możemy dojechać praktycznie wszędzie.”

Źródło: Toyota, fot. Toyota